فرماندهی که مردم را پای کار حفاظت از میراث فرهنگی آورد

    کد خبر :37139

فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان با ایجاد صمیمیت بین مردم و عوامل انتظامی و قضایی موجب شده تا مردم روستاهای این استان حافظ میراث فرهنگی شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، یگان حفاظت از میراث فرهنگی شامل نیروهای قراردادی و سربازی می‌شود که به کمک کارشناسان و باستان شناسان سازمان میراث فرهنگی می‌آیند تا بتوانند از میراث فرهنگی و تاریخی کشور حفاظت کنند هر چند که برای آنها ماموریت هایی از جمله مسائل مربوط به گردشگری و صنایع دستی نیز پیش بینی شده است اما مهمترین وظیفه آن‌ها همان است که در ابتدای عنوان این یگان آمده است یعنی همان حفاظت از میراث فرهنگی.

اما محدودیت نیروهای یگان حفاظت از میراث فرهنگی در ۳۱ استان کشور موجب شده تا آن‌ها در حفاظت از هزاران محوطه، بنا، تپه، آثار و موزه‌ها مشکلاتی داشته باشند. چه به لحاظ نیرو چه به لحاظ داشتن امکانات و تجهیزات حفاظت و یا حتی توان مالی. این مسائل موجب شده تا سازمان میراث فرهنگی و فرمانده یگان حفاظت در کشور تصمیم بگیرد با فرهنگسازی، از مردم بخواهد به کمک شان آمده و خود از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی کشور حفاظت کنند.

در این میان یکی از افرادی که موفق شده تا با روی گشاده مردم را دعوت به حفاظت کند، فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان است.

سرگرد علی اکوان در استانی به پهناوری سیستان و بلوچستان با آثار و بناهای تاریخی که هر کدام فاصله شان با دیگری کیلومترهاست، نیروهایی دارد که وظیفه شان حفاظت از میراث است در این میان شهر سوخته که شهرت جهانی پیدا کرده و در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده، دارای بیشترین تعداد نیروست بعد از آن هم کوه خواجه نیروهای یگان زیادی دارد.

اکوان به مساجد و روستاها می‌رود و در میان مردم غذا می‌خورد و با آنها مانند خودشان نشست و برخاست می‌کند. او به واسطه اینکه چند سالی معلم حق التدریس بوده روابط عمومی بالایی در صحبت کردن دارد و با شوخ طبعی همه اقشار جامعه در این استان را به سمت خودش می‌کشاند. او می‌داند که اگر رابطه خشک و رسمی را به رابطه ای صمیمی تبدیل کند، حتما پاسخ مثبتی می‌گیرد به همین دلیل است که با ورود به بطن جامعه سیستانی ها و بلوچ ها توانسته با آنها در حفاظت از بناها همکاری کند. مردم روستاها گاهی از یاد می برند که او یک نظامی است اکوان با آنها هم کلام و هم غذا می شود مانند آنها حرف می‌زند و فضای رسمی و خشک میان خود و آنها را از بین می برد. همین باعث می شود که مردم باب رفاقت و صمیمیت را باز می بینند به خواسته هایش احترام گذارند.

این فرمانده حفاظت از میراث فرهنگی نتیجه این رفتار را بهمن ۹۵ مشاهده کرد وقتی که مردم روستای نزدیک به یک تپه باستانی در شهرستان زهک تمام شب را بیدار ماندند تا ۷ نفر از حفاران غیر مجاز و سرسختی که قصد تخریب این محوطه تاریخی را داشتند، دستگیر کرده و تحویل مراجع قضایی بدهند.

این یکی بهترین اتفاقاتی است که سرگرد اکوان در طول مدت ۱۸ ماهی که به استان آمده مشاهده کرده است. او قبل از این معاون اجتماعی نیروی انتظامی شهرستان زاهدان بوده و به مدت ۱۷ سال خدمت کرده و حالا جزئی از نیروهای حافظ میراث فرهنگی شده است.

او که لیسانس الهیات دارد در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: وقتی سربازان و نیروها را می‌بینم که با کمترین امکانات از میراث فرهنگی استان حفاظت می‌کنند ناراحت می‌شوم چون نمی‌توانیم امکانات بیشتری به آنها بدهیم از دست ما هم کاری بر نمی اید تنها می‌توانیم مساعده بدهیم. با تدبیر سردار رحمت اللهی فرمانده یگان حفاظت از کشور هر سه ماه یکبار می‌توانیم به آنها کارانه بدهیم کارانه‌ای که قبلا وجود نداشت. زمانی که با استان‌های دیگر صحبت می‌کنیم می‌بینیم که آنها هم مشکلاتی مانند ما را دارند.

او می‌گوید: استان سیستان و بلوچستان استان امنی برای گردشگران است بخشی از وظیفه ما رسیدگی به وضعیت گردشگران داخلی و خارجی است اگر اتفاقی برای گردشگران خارجی در استان بیفتد همه جهان متوجه می شوند و اگر اتفاقی برای گردشگر ایرانی بیفتد بازهم برای استان خوب نیست. در آن صورت دیگر نمی توان ذهنیت مردم را نسبت به استان تغییر داد. به همین دلیل غیر از حفاظت از میراث فرهنگی باید به گردشگران استان نیز توجه کنیم. بنابراین مسئولیت ما ختم به میراث فرهنگی نمی شود.

سرگرد اکوان در نظر دارد تا مشارکت مردمی را بیش از پیش در استان پهناور سیستان و بلوچستان برای حفاظت از میراث فرهنگی و تامین امنیت گردشگران داخلی و خارجی به کار گیرد چون او معتقد است که مردم دلسوزتر از هر فرد دیگری برای میراث فرهنگی و تاریخ خودشان هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید