به‌ جای نگرانی از دیدار من و ظریف، نگران «منافورت» باشید

    کد خبر :371021

جان کری، وزیر سابق امور خارجه آمریکا در پی انتقادات شدید ترامپ و وزیر امور خارجه‌اش پامپئو در خصوص دیدار او با محمدجواد ظریف، خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا گفت: بهتر است به‌ جای نگرانی در مورد دیدار من با ظریف، نگران ملاقات و دیدار میان «پل منافورت» و «رابرت مولر» باشید!

به گزارش تابناک؛ پنجشنبه هفته گذشته، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با انتقاد شدید از جان کری به خاطر “دیدار غیرقانونی با حکومت متخاصم ایران” در توییتر نسبت به دیدار اخیر میان وزیر امور خارجه سابق آمریکا با محمدجواد ظریف واکنش نشان داد.

این توییت درواقع واکنشی بود به اعتراف جان کری در یک برنامه رادیویی در روز چهارشنبه هفته گذشته به سه یا چهار بار دیدار با مقامات وزارت امور خارجه ایران به‌ویژه محمدجواد ظریف در مراسم و ملاقات عمومی میان رهبران جهان همچون نشست انجمن اقتصاد جهانی.

با این‌ حال کری بیان کرده بود، این دیدارها هیچ ارتباطی با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران نداشته و وی هیچ تلاشی برای هدایت ایران برای اقدام در برابر تلاش‌های دولت ترامپ نکرده است. به گفته او، این دیدارها در زمان وزارت امور خارجه قبلی آمریکا یعنی در دوران رکس تیلرسون و قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بوده است.

گری در این برنامه رادیویی بیان کرده: نخیر. راهنمایی کردن ایران در خصوص مقابله با اقدامات ایران، کار من نیست و البته شما می دانید که این‌ گونه مسائل به این طریق حل نمی‌شود. آنچه من در این دیدار خواهان کسب اطلاع از آن بودم، درواقع برنامه‌های ایران برای تغییر در پویایی‌های خاورمیانه در راستای ایجاد شرایط بهتر بود.

پس از انتقادات شدید ترامپ و وزیر خارجه‌اش به این مسأله، کری واکنش تندی به این انتقادات نشان داده و موضوع «پل منافورت» و کمپین انتخاباتی ترامپ را به میان کشیده است. اخیراً رابرت مولر، بازرس تخلفات انتخاباتی در پرونده ترامپ اسناد و مدارک مهم و مستدلی در خصوص تخلفات شدید منافورت که شخص اول کمپین انتخاباتی ترامپ بوده به دست آورده و قرار است منافورت در جلسه‌های بازپرسی ویژه رابرت مولر در راستای بررسی جزئیات این تخلفات شرکت و شهادت دهد.

در همین رابطه، جان کری در توییتر، خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: آقای رئیس‌جمهور شما باید بیش از نگرانی در خصوص دیدار من و وزیر امور خارجه ایران، نگران ملاقات میان پل منافورت و رابرت مولر باشید. اما اگر می‌خواهید بیشتر در مورد توافق هسته‌ای که جهان را به‌جای امن‌تری تبدیل کرد اطلاعات به دست آورید، کتاب جدید من را بانام «هرروز یک فرصت دیگر است» بخرید.

اما انتقادات و حملات به کری از سوی دولت ترامپ همچنان ادامه پیدا کرد. پامپئو وزیر امور خارجه ترامپ نیز به تأسی از رئیس‌جمهور، ملاقات کری را «بی‌سابقه»، «ناشایست» و «چیزی بیش از کاری نامناسب» است.

با وجود این، سخنگوی جان کری در پاسخ به این اظهارات پامپئو بیان کرده است: بگذارید از مسائل حاشیه‌ای بگذریم و به واقعیات بپردازیم. وزیر خارجه سابق آقای جان کری همانند همه وزرای دیگر امور خارجه با همتایان خود در سراسر دنیا ارتباطات خود را برقرار نگه می‌دارد و همچنین در یک گفت وگوی تلفنی با پامپئو وزیر امور خارجه فعلی گفت وگوی مهم و جالبی در مورد دیدگاه ایرانی‌ها داشته است. هیچ رازی در خصوص دیدارهای جان کری از دولت فعلی پنهان نبوده است.

سخنگوی جان کری همچنین به هنری کسینجر به‌ عنوان وزیر خارجه نیکسون و فورد اشاره ‌کرده است که برای سال‌ها ارتباطات خود را با روسیه و چین حفظ کرد و گفته: در دیدارهای دیپلمات‌های سابق با مقامات همتای خود در کشورهای دیگر هیچ ‌چیز غیرعادی وجود ندارد، چه برسد به موضوع بی‌سابقه و نامناسب.

در همین حال وندی شرمن، معاون وزیر خارجه سابق آمریکا نیز با خطاب قرار دادن پامپئو و انتقاداتش که شامل حال وی نیز شده بود، گفته که وزیر خارجه فعلی قصد دارد با حمله به من، اذهان عمومی را از ماجرا منافورت منحرف کند.

در این رابطه، «ند پرایس»، تحلیلگر سابق CIA و مشاور باراک اوباما در شورای امنیت ملی آمریکا از این هم مستقیم‌تر به موضوع اشاره‌ کرده و گفته: پامپئو تنها یکی را مخاطب قرار داده است و گفته‌های وی چیزی نیست جز تلاش برای جلب رضایت رئیسش. این مسئله کاملاً واضح است چراکه وزارت امور خارجه در مورد این دیدارها گزارش‌هایی از قبل دریافت کرده بود که موضوعی عادی در میان دیپلمات‌های سابق است.

گفتنی است، جان کری در حال حاضر در توری برای فروش و معرفی کتاب جدید خود به سر می‌برد و قرار است در لس‌آنجلس و پورتلند نیز توقفی در این خصوص داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید