آرت فر تهران موفق نخواهد بود

    کد خبر :37086

مدیر گالری آریا معتقد است برگزاری یک آرت فر در آذرماه در تهران که هنوز هیچ چیز آن مشخص نیست موفق نخواهد بود ضمن اینکه آثار خارجی در ایران خریداری ندارد.

برپایی چندین دوره نمایشگاه «تابلوهای کوچک» در عرصه های نقاشی، تصویرگری، عکاسی که برای نخستین بار توسط گالری آریا برپا شد باعث شد که چنین فضای نمایشگاهی در دیگر گالری ها هم باب شود ولی آریا اقبال مدیر این گالری دیگر چندان علاقه ای به دنبال کردن آن کار ندارد و درباره سرنوشت نمایشگاه‌های «تابلوهای کوچک» به خبرنگار مهر گفت: ما به دنبال تغییر سمت و سوی نمایشگاه «تابلوهای کوچک» هستیم و دیگر آن را به شکل قبلی برگزار نخواهیم کرد.

وی اضافه کرد: هدف ما از برگزاری نمایشگاه «تابلوهای کوچک» فروش یک سری تابلوهای کوچک نبود و برای خودمان یک خط را دنبال می کردیم اما متاسفانه سایر دوستان فقط با هدف فروش یک تعداد تابلوی کوچک وارد این عرصه شدند و اسم نمایشگاهشان را هم خیلی واضح، نمایشگاه «تابلوهای کوچک» گذاشتند. حتی تاریخ این نمایشگاه ها را که در تقویم گالری ما ثابت بود تغییر ندادند و این باعث شد هدف ما یعنی «اصل، خود هنر است و ابعاد تاثیری در ارزش هنری ندارد» فراموش شود.

اقبال اشاره کرد: این مسیر دیگر برای من جذاب نیست و به همین دلیل تصمیم گرفتم که دیگر این کار را انجام ندهم و بگذارم بقیه انجام دهند، مگر آنکه دوباره یک سمت و سوی متفاوتی به آن بدهم.

وی همچنین درباره برپایی سمپوزیوم ها و کارگاه های مجسمه سازی توسط این گالری بیان کرد: ما به زودی دوباره کارگاه ها را برگزار می‌کنیم ولی با توجه به تجربه ای که کسب کرده ایم، یک مقدار در روش اجرایمان تغییر ایجاد خواهیم کرد. در مورد برپایی کارگاه ها به یک مسیر دائمی و قطع نشدنی فکر می کنیم و امیدواریم که در این مسیر بتوانیم همه مهره ها را درست سر جای خودشان بگذاریم و به یک نتیجه مطلوب برسیم.

مدیر گالری اقبال ادامه داد: برای من موضوع یک اثر هنری خیلی اهمیت دارد و فکر می کنم که به همین دلیل وارد بحث آموزشی شدم. درباره تأثیر کارگاه ها آموشی همین را بگویم که در آن جایی که گالری داری مرا خسته می کند تنها چیزی که باعث می شود کارم را ادامه دهم همین وجه پژوهشی و کارگاه های آموزشی است و شاید اگر این وجه نبود، گالری داری دیگر برایم جذابیتی نداشت و گالری را تا به حال بسته بودم.

تنها چیزی که باعث می شود کارم را ادامه دهم همین وجه پژوهشی و کارگاه های آموزشی است و شاید اگر این وجه نبود، گالری داری دیگر برایم جذابیتی نداشت و گالری را تا به حال بسته بودم
وی در پاسخ به اینکه چندی پیش نمایشگاهی در گالری آریا به یاد داوود امدادیان برگزار شد و اینکه داوود امدادیان در این سال ها خیلی مطرح نشده بود درباره دلایل برپایی این نمایشگاه گفت: من همیشه داوود امدادیان را تحسین کرده ام و همیشه آرزو داشتم که نمایشگاهش را برگزار کنم. تابلوهای آقای امدادیان جزو معدود آثاری است که من حسادت می کنم که چرا روی دیوار گالری من نیست. با این حال، خوشبختانه آقای یعقوب امدادیان برادر داوود امدادیان حضور دارند و این نمایشگاه ها را در گالری خوبشان برگزار می کنند. آقای اسدی که در واقع به یاد داوود امدادیان در این نمایشگاه آثارشان روی دیوار رفت، خودشان به طبیعت و منظره علاقه دارند و حدود یک سال بود که می گفت خیلی مایل به برپایی یک نمایشگاه به یاد آقای داوود امدادیان است.

اقبال ادامه داد: من متوجه شدم که گالری «هور» یک نمایشگاه برگزار می کند بنابراین سعی کردم که تاریخ افتتاحیه مان را با هم بگذاریم ولی این کار به معنای یک همکاری مشترک با گالری هور نبود. ما فقط زمان های برگزاری نمایشگاه هایمان را با همدیگر هماهنگ کردیم. ما آن نمایشگاه را برگزار کردیم و آقای اسدی آثارش را به آقای داوودیان تقدیم کرد.

خیلی ها با برپایی «بازخوانی هنر» مخالف هستند

وی درباره نمایشگاه های «بازخوانی هنر» که گالری آریا برای هنرمندان تاثیرگذار مدرن برپا می کند و بعد از برپایی بازخوانی هنر برای سیراک ملکونیان امثال شادهد بودیم که ۷ اثر ملکونیان در حراج کریستیز حضور داشت، بیان کرد: اول بگویم که ما نقشی در این موضوع (حضور آثار ملکونیان در حراج کریستیز) نداشتیم. کارهای آقایان ملوکانیان و محصص و خانم صدر، همیشه و قبل از بازخوانی آثارشان در گالری ما بازار خودشان را داشتند. درباره بازخوانی های ما نظرهای مخالفی هم وجود داشت و خیلی ها معتقد بودند که ما بازار این هنرمندان را خراب می کنیم. آنها می گفتند که شما وقتی تعداد زیادی از آثار آقای بهمن محصص را روی دیوار گالری‌تان می زنید، در واقع دارید اعلام می کنید که این تعداد اثر از آقای محصص وجود دارد و قابل دسترسی است و این موضوع بازار خرید و فروش آثار هنرمندان را تحت الشعاع قرار می دهد. با این وجود، من حاضر نشدم به این موضوع فکر کنم که کار ما روی چیزی اثر منفی می گذارد و کار خودم را انجام دادم و دلم هم نمی خواست بازار هیچکس خراب شود. کار ما ابعاد پژوهشی دارد که اغلب آورده مالی هم برایمان ندارد.

اقبال در پاسخ به این پرسش که قرار است در آذر ماه اولین آرت فر تهران در یک مکان تاریخی برگزار شود که حتی یک سایت به زبان انگلیسی هم برای آن طراحی شده است و اینکه به نظرتان آیا این آرت فر می تواند در جذب گالری دارهای حرفه ای داخل و خارج از کشور موفق عمل کند، اظهار کرد: گالری آریا قطعاً در این آرت فر شرکت نخواهد کرد. چطور می شود یک آرت فری بخواهد در آذر ماه برگزار شود و تا امروز حتی مکان، غرفه های آن و برنامه هایش اعلام نشده باشد.

وی ادامه داد: من قرار است یک نمایشگاه بازخوانی ساده را در اسفند ماه برگزار کنم و از حالا بابت آن اضطراب دارم و حس می کنم که وقتم را از دست داده ام، بعد دوستان قرار است برای آذر ماه یک آرت فر برگزار کنند و هیچ چیزشان مشخص نیست. آرت فرها معمولاً یک برنامه درازمدت چند ساله لازم دارند و این طور نیست که آنقدر بی برنامه بتوانند موفق شوند.

این گالری دار در پایان بیان کرد: من مطمئنم که گالری های خارجی یا نمی آیند و یا اگر بیایند گالری های خیلی استخوان داری نخواهند بود. ضمن اینکه فرهنگ خرید و فروش آثار خارجی در ایران وجود ندارد و من فکر نمی کنم که آثار خارجی در آرت فر تهران فروش کنند. ما با مجموعه دارهای کشورهای دیگر هم ارتباطی نداریم بنابراین چه قولی قرار است به آنها بدهیم؟ برنامه مان هم که مشخص نیست. من شک دارم که در سال اول آرت فر تهران گالری های زیادی شرکت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید