پنج هزار گوشی هوشمند وارد شده با ارز آزاد از گمرک ترخیص شدند

    کد خبر :370720

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی اعلام کرده که ۵ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه متعلق به دو یا سه واردکننده، از گمرک ترخیص شده است و پس از قیمت‌گذاری به بازار عرضه می‌شود.

به‌گفته‌ی مهدی محبی، بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه گوشی‌ در گمرک کشور دپو شده که پس از ۶ ماه در­ طول یک هفته گذشته تعداد محدودی از این گوشی‌ها ترخیص شده است.

وی با اشاره به نامه‌نگاری اتحادیه با سازمان حمایت از مصرف‌کننده برای تعیین تکلیف این گوشی‌ها گفت:از زمان ترخیص این کالا، هنوز سازمان حمایت قیمت‌گذاری تلفن‌ها را برای عرضه به بازار اعلام نکرده است.

رئیس­ فروشندگان دستگاه‌های مخابراتی و گوشی تلفن همراه افزود:این گوشی‌ها با ارز آزاد وارد کشور شده است و سازمان حمایت باید با در نظر گرفتن هزینه‌های انجام‌شده برای واردات تعیین نرخ کند.

بر اساس گزارش رییس اتحادیه‌ی دستگاه‌های مخابراتی، تعداد ۵ هزار دستگاه گوشی از گمرک ترخیص شده؛ اما همانطور که وی اعلام کرده است، این گوشی‌ها با ارز آزاد ترخیص شده و البته معلوم نیست که چه زمانی به بازار عرضه می‌شود.

جالب است بدانید که بر اساس گزارش روسای اتحادیه‌های مرتبط با بازار موبایل، واردکنندگان و مدیران سازمان حمایت از مصرف‌کننده و سایر ارگان‌های ذی‌ربط، نیاز سالانه بازار موبایل کشور بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دستگاه گوشی است؛ حالا با ترخیص ۵ هزار دستگاه گوشی که به‌گفته‌ی رییس انجمن واردکنندگان موبایل نیاز روزانه کشور ۳۵ هزار دستگاه است، آیا می‌توان امید داشت که وضعیت بازار نابسامان و تشنه‌ی موبایل، بهبود یابد؛ آن هم با گوشی‌هایی که از یک سو با نرخ دلار آزاد ترخیص شده و پس از محاسبات لازم است که سودی به جیب واردکننده، دلال و فروشنده برسد؟ البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که نیاز روزانه ۳۵ هزار دستگاه گوشی موبایل برای زمانی محاسبه شده بود که دلار کمتر از ۴ هزار تومان قیمت داشت و تعداد بیشتر از افراد استطاعت خرید گوشی داشتند؛ اما این روزها با افزایش نرخ دلار و رسیدن آن به مرز ۱۵ هزار تومان، کمتر کسی توان مالی خرید گوشی را دارد و افراد یا به برندهای ارزان‌قیمت‌تر روی آورده‌اند یا به‌کلی تصور خرید گوشی را کنار گذاشته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید