ارکستر سمفونیک صدا و سیما تعطیل نیست

    کد خبر :37054

دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در پی انتشار گزارشی مبنی بر مسکوت ماندن فعالیت های این مجموعه، توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما در پی انتشار گزارشی مبنی بر مسکوت ماندن فعالیت های این مجموعه در گروه هنر خبرگزاری مهر با ارائه یک پیوست رسانه ای توضیحاتی را ارائه داد.

در متن کامل توضیحات آمده است: «احتراما معروض می دارد روز دوشنبه بیست و یکم خرداد ماه در آن مجموعه خبری با عنوان صدایی از ارکستر سمفونیک صدا و سیما بگوش نمی رسد/۲ سال سکوت، درج شده که لازم دانستیم در پاسخ آن مطلب ذیل را به عرض هنرمندان و خاصه مخاطبان آن خبرگزاری وزین برسانیم. مستدعی است دستور درج پاسخ را صادر فرمابید.

اما بعد لابد با این بنده هم عقیده اید که فرق خبرنگار و غیر خبرنگار در دانسته هایی است که اولی به سبب پیگیری و پژوهشی خود به دست می آورد و می داند، دانسته هایی که غیر خبرنگار آن را نمی داند و می خواهد از طریق خبرگزاری ها و بنگاه های خبری به دست آورد. در واقع وجه تمایز خبرنگار و عامی، در همان دانسته ها و دانش خبری است والا بی آن دانسته و دانش خبرنگار و عامی، یکی است. بر همین مبنا وظیفه هر نهاد خبری و اطلاع رسان، عرضه دانسته ها و داشته‌های خبری خبرنگاران خود است، این مساله ساده اولین تعریض بر مطلب درج شده در خصوص ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیماست، مجموعه‌ای که طبق برنامه ریزی کار خویش را به بهتر شکلی و خوشتر لونی پیش می برد تا آنجا که در همین دو سال سکوت به قول خبرنگار مربوطه، ده‌ها برنامه ملی و رسمی را اجرا کرده است، آخرینش همین چند ماه قبل بود در سالن اجلاس سران در حضور رهبر معظم انقلاب که خبرش با طول و تفسیر در منابع مختلف خبری درج شد.

همراهی ارکستر سمفونیک سازمان با بخش های خصوصی و اجرای برنامه های مختلف آخرین طرح اجرا شده است که شاهد مدعا را از همراهی ارکستر سازمان با فعالان عرصه صنعت باز می توان یافت، برنامه‌ای که خبرش با عکس و تفصیل در نشریه صنعت به طبع رسید به رغم اینها، به خبرنگار محترم آن خبرگزاری این اخبار نرسیده، اینها را ندیده، نشنیده و نخوانده، اما بی شک خبر نداشتن او به معنای تعطیلی کار ما نیست. آنچه موجب تعجب شد و البته از سابقه حرفه‌ای خبرگزاری محترم مهر به دور بود، تقسیم نادانسته های خبری با مردمان و مخاطبان بود. درست مثل این که من به خبرگزاری شما نیایم و اخبارش را پیگیری نکنم و در جریان ماوقعشی نباشم و آن وقت بلند بلند اعلام کنم خبرگزاری مهر تعطیل است، مدتی است خبری از آن به گوش نرسیده که تازه این شاید از من عامی قابل قبول باشد اما از خبرنگار و از خبرگزاری این دست استناد ارائه این جنسی اخبار ناپسند است و بی شک دور از راه و رسم حرفه‌ای است که فرق خبرنگار و غیر خبرنگار، دانسته های خبری است نه نادانسته ها و هر خبرگزاری وظیفه دارد دانسته‌های خبری خبرنگارانش را با مخاطبان تقسیم کند نه نادانسته‌هایش را.

البته روز ماضی (۲۰ خرداد ماه) خبرنگار آن خبرگزاری با مدیر دفتر موسیقی و سرود تماس گرفت که به دلایلی صحبت به وقت دیگر موکول شد گویی آن عزیز تاب و طاقتش سرآمده بود و حوصله انتظار و تحقیق و پژوهشی نداشت که درست روز بعد (یعنی دوشنبه ۲۱ خرداد) در آن خبرگزاری چنین مطلبی درج شد گرچه به جد امیدواریم این دو مساله با هم مرتبط نباشند ا… اعلم بذات الصدور.

غرض برای شما و همه مخاطبانتان عرضی می کنیم ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما بحمدا… با قوت و جدیت کارش را انجام می دهد و طبق برنامه ریزی انجام شده پیش می رود، در آخر تصویر خبر درج شده در نشریه صنعت جهت اطلاع شما و مخاطبانتان به پیوست تقدیم می شود که نمونه‌ای از یکی از ده‌ها اجرای ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما بود که در پایان سال نود پنج تقریبا دو ماه و نیم قبل اجرا شد.

در خاتمه برای شما و همه فعالان عرصه فرهنگ و هنر خاصه اصحاب خبر آرزوی توفیق روز آفزون داریم.»

توضیح خبرگزاری مهر:

-گروه هنر خبرگزاری مهر از دریافت مطلب فوق از سوی دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما ابراز مسرت می‌کند زیرا این از نشانه های آن است که حتی اگر یک دفتر در اطلاع‌رسانی فعالیت های مورد ادعای خود روند پویا و به‌روزی ندارد، مشغول رصد کردن است و هستند کسانی در آن مجموعه که مطالب حوزه مربوطه را خوانده و بررسی می‌کند.

-نکته دیگر اینکه فارغ از لحن مطلبی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته و در آن چندین بار بر کلمه «عامی» به عنوان مردمی که شغل آنها ارتباط مستقیمی با حیطه خبری ندارد تاکید شده است، باید گفت ما خبرنگاران خود را نماینده مردمی می دانیم که این روزها خوب یا بد شهروندخبرنگارانی هستند که هم در تولید محتوای خبری و تصویری و هم در رصد و تحلیل خبرها دستی بر آتش دارند و درباره مجموعه فعالیت های ارکستر صدا و سیما هم می توانند با جستجو در رسانه های رسمی کشور به آمار دقیقی از این فعالیت ها دست پیدا کنند.

-همچنین پاسخ دفتر موسیقی رسانه ملی درباره سکوت دو ساله فعالیت های ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما در حالی است که خبرنگار مهر در پایان گزارش خود ضمن ارائه توضیحاتی از فضای فعلی این مجموعه تاکید کرده بود: «چرا با گذشت دوسال از رونمایی ساختار جدید این ارکستر و تاکید زیاد مدیران رسانه ملی مبنی بر استمرار فعالیت ها و تولید کار حتی در بیرون از مجموعه صدا و سیما و شاید هم تولید کارهای مختلف در درون این مجموعه توسط ارکستر صدا و سیما برای مناسبت های مختلف، اما مدیران مربوطه این مجموعه که شاید هم در درون سازمان فعالیت های خوبی دارند، نسبت به رسانه ای شدن فعالیت ها اقدامی نمی کنند و اساسا مایل به انتشار اخباری در این زمینه نیستند؟» موضوعی که نشان می دهد نگارنده متن تلاش کرده در شرایطی منصفانه به تحلیل فضای موجود بپردازد.

-حتی با وجود در نظر گرفتن این فرضیه که ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما طی سال های اخیر فعالیت های چشمگیری داشته، اما فقدان ارائه یک گزارش جامع و مشروح از سوی مدیریت دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما درباره جزئیات فعالیت ها، ساختار جدید ارکستر، معرفی مناسب رهبر ارکستر و نوازندگان، برپایی حداقل یک نشست رسانه ای، گفتگوی کارشناسان دفتر موسیقی با رسانه ها در این زمینه در جهت روشنگری و اطلاع رسانی مناسب می توانست بسیاری از شبهات موجود را مرتفع کند. و اساسا چه بهتر بود در نامه ارسالی اخیر هم گزارش مبسوطی از این فعالیت ها ارائه می شد.

– در نامه ارسال شده به خبرگزاری مهر اشاره شده که «برنامه‌ای که خبرش با عکس و تفصیل در نشریه صنعت به طبع رسید» و «در آخر تصویر خبر درج شده در نشریه صنعت جهت اطلاع شما و مخاطبانتان به پیوست تقدیم می شود». در عکس پیوست نوشته شده «ویژه نامه همایش تعالی سازمانی» که این نشریه قطعا روزنامه کثیرالانتشار و یا خبرگزاری رسمی نیست که اخبار آن در اختیار جامعه کثیری از مخاطبان باشد و آیا انتشار یک خبر و عکس در چنین نشریه ای شاهد مدعای فعال بودن ارکستر صدا و سیما در ۲ سال اخیر است؟

به پیوست مطلب چاپ شده در نشریه صنعت ارائه می‌شود: «ارکستر سمفونیک یکی از مهمترین نمادهای توسعه یافتگی فرهنگی و اجتماعی در هر کشور است. تا همین چند سال پیش در بین کشورهای اطراف، تنها جمهوری اسلامی ایران این مجموعه را دارا بود. ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما تنها ارکستر رسمی و آماده اجرا در کشور است که عمده برنامه های رسمی و شاخص در حوزه های سیاسی، اجتماعی و صنعتی با حضور این مجموعه و اجرای آن رونق می یافت. مجموعه ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما با حضور بیش از ۷۰ نوازنده به همراه ۴۰ نفر گروه کر جلوه و هیبتی شورانگیز دارد. رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما، سهراب کاشف از شاخص ترین چهره های این عرصه است.

ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما در تعامل با مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی لحظاتی به یادماندنی را برای مخاطبان در چهاردهمین همایش تعالی سازمانی رقم زده است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید