اوج گیری اختلافات ترامپ و وزیر دفاعش

    کد خبر :370472

نیویورک تایمز نوشت: آن زمان که روابط ترامپ و متیس هنوز خوب و گرم بود، رئیس جمهور، وزیر دفاعش را به نامی که به آن شهره است، «سگ دیوانه» خطاب می کرد. متیس هم گاهی همبرگر خود را با رئیسش در کاخ سفید می خورد.

به گزارش بازتاب، این روزنامه امریکایی در ادامه آورده است: اکنون اما همبرگرهای دو نفره متوقف شده است. این را بیش از 12 مقام کاخ سفید، کنگره و وزارت دفاع می گویند.

ترامپ در حال حاضر احتمال مواجهه با انتخابات میان دوره ای داغی را حس کرده و به دنبال فردی است که نسبت به متیس، حمایت بیشتری به صورت علنی از او کند.

مقامات کاخ سفید می گویند متیس چندین بار حاضر به پذیرش خواسته های ترامپ نشده است، از جمله انجام تصمیم رئیس جمهور مبنی بر ممنوعیت حضور تغییر جنسیت داده ها در ارتش و عدم پذیرش خواسته کاخ سفید برای جلوگیری از همراهی اعضای خانواده با ارتشی های مستقر در کره جنوبی.

در چهار ماهه گذشته، رئیس جمهور و وزیردفاع به شدت بر سر سیاست ها در بحث ناتو، مانور نظامی با کره جنوبی و همچنین تصمیم به خروج از برجام، دچار اختلاف بوده اند.

دو مقام کاخ سفید می گویند ترامپ دوست دارد متیس مانند مایک پمپئو وزیر خارجه باشد که حامی سیاسی رئیس جمهور است. در جلسه ی کابینه در 21 ژوئن که از تلویزیون نیز پخش شد، این دو در بحث جدا کردن فرزندان مهاجران از والدین شان دچار اختلاف مشهود بودند. متیس در سمت چپ ترامپ نشسته بود و به شدت عبوس بود، و در سمت راست ترامپ، پمپئو نشسته بود که دائم در حال خندیدن به شوخی های رئیسش بود.

از سوی دیگر ورود زنی به نام میرا ریکاردل، یک عضو سابق ستاد ترامپ که رابطه ی خوبی با متیس ندارد، با اظهارات و گمانه ها در مورد اینکه متیس پس از انتخابات برکنار می شود، همراه شده است.

از زمان حضور او، اختلاف بین کاخ سفید و پنتاگون افزایش یافته است. به طور مثال، متیس اخیرا در مقابل تلاش کاخ سفید برای نظارت دقیق بر عملیات ها و جزئیات حضور ارتش امریکا در عملیات ها در افغانستان و جاهای دیگر، مقاومت کرد.

در همین حال، متیس در مورد کارامدی تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام ابراز تردید کرده است. متیس به دستیاران خود گفته است که هنوز هیچ تفاوتی در رفتار ایران از زمان خروج از برجام مشاهده نکرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید