کاهش 80درصدی تولید در انتظار صنعت خودرو

    کد خبر :370467

خودروسازها تصمیم گرفته‌اند خودروهایی را پیش فروش کنند که نیاز کمتری به قطعه وارداتی داشته باشد.

عدم ترخیص قطعات از گمرک و بحث پرداخت مابه‌التفاوت ارزی در ماه‌های اخیر باعث شده تا نه تنها تولید خودرو در کشور کاهش پیدا کند، بلکه خودروسازان نیز مجبور به فروش و پیش‌فروش خودروهای قدیمی‌تر خود به دلیل کمبود قطعات شوند.

اخبار خودرو در همین زمینه با مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان به گفت‌وگو پرداخته است.

چرا خودروهای باکیفیت در پیش‌فروش خودروسازی‌ها وجود ندارد؟

خودروسازها تصمیم گرفته‌اند خودروهایی را پیش فروش کنند که نیاز کمتری به قطعه وارداتی داشته باشد. با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها آن‌ها تصمیم گرفتند درمورد خودروهایی تعهد بدهند که میزان تولید داخلی آن‌ها بیشتر باشد. میزان واردات خودروهایی مانند ساندرو و ال ۹۰ که توسط سایپا تولید می‌شوند زیاد است. عدم همکاری بانک مرکزی و گمرک نیز از دیگر علل حذف‌شدن خودروهای باکیفیت از پیش‌فروش است. البته با توجه به اعمال تحریم‌ها، قطعه‌سازان و خودروسازها سرمایه زیادی را صرف واردات قطعه کردند، به‌طوری‌که می‌توان گفت برای تولید یک‌سال خودرو با حداکثر ظرفیت قطعه پیش‌بینی شده بود اما صدور بخشنامه‌های متعدد که آخرین آن ۱۶ مرداد بود واردکنندگان را موظف کرد مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با بازار ارز ثانویه را پرداخت کنند. همین امر سبب شد روال عادی تولید خودرو از مدار خارج شود.

اما بارها اعلام شده که قطعات نیاز به پرداخت مابه‌التفاوت ندارد…

اعلام کرده‌اند این قانون شامل افراد یا شرکت‌هایی می‌شود که تا پیش از ۱۶ مرداد مدارک خود را از بانک گرفته‌اند یا با بانک خود تسویه حساب کرده باشند که این بخش فقط شامل ۵ درصد وارد کننده‌ها می‌شود. از طرف دیگر خودروسازها نیز با استناد به حرف روسای گمرک به هیچ عنوان زیر بار افزایش قیمت ناشی از پرداخت مابه‌التفاوت نمی‌روند و اکنون مواد قطعه‌سازان در گمرک مانده و کارخانه‌ها نیز به حالت نیمه‌فعال درآمده‌اند.

در ماه‌های گذشته آمار تولید نشان از کاهش آن داشته است. دلیل این کاهش تولید را چه می‌دانید؟ ادامه این روند چه تاثیری بر تولید خودرو در ماه‌های آینده خواهد گذاشت؟

این کاهش ظرفیت تاثیر خود را بر بازار گذاشته است. افزایش قیمت خودرو که به دلیل کاهش تولید بوده به سبب نبود قطعه است واگر این مشکل ظرف هفته‌های آینده حل نشود باید انتظار کاهش ۸۰ درصدی تولید خودرو در کشور را داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید