این افراد در فصل پاییز بیشتر دچار سرماخوردگی وآنفولانزا می شوند

    کد خبر :370089

افرادی که از مواد دخانی مانند قلیان و سیگار استفاده می‌کنند در فصل پاییز و زمستان معمولاً با چالشی بزرگ مواجه هستند که درگیرشان می‌کند.

آمار‌ها نشان می‌دهند افراد سیگاری بیش از سایرین دچار بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل‌های سرد سال می‌شوند و همزمان با کاهش دما و نزدیک شدن به فصل‌های سرد سال این افراد به شدت درمقابل این بیماری‌ها آسیب پذیر هستند.

پژوهش دانشمندان دانشگاه ییل نشان داده است بینی انسان در اثر مصرف توتون و تنباکو دچار آسیب می‌شود و به این ترتیب مقابل ورود عامل‌های بیماری زا به شدت آسیب پذیر می‌شود.
ابتلا به سرما خوردگی برای تمامی افراد در رده‌های سنی مختلف امکان پذیراست اما برخی افراد به ویژه افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض سرما خوردگی قرار دارند.
بینی انسان نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و جلوگیری از ورود عامل‌های بیماری زا به درون بدن انسان دارد، سلول‌های بینی اولین سد دفاعی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هاست.

کارشناسان به افراد سیگاری توصیه می‌کنند برای کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی درماه‌های سرد سال استعمال سیگار را ترک کنند.
زمانی که دود سیگار و ویروس انواع بیماری‌ها به ویژه سرماخوردگی وارد مجرای بینی می‌شوند، بینی تنها قادر به کاهش اثر‌های خطرناک دود سیگار است و نمی‌تواند مانع از ورود ویروس‌ها به بدن شود که این سبب ابتلای فرد به انواع بیماری‌ها می‌شود.

استفاده از مواد دخانی سبب ابتلای افراد به انواع بیماری‌ها ازجمله سرطان ریه، ابتلا به بیماری‌های تنفسی، آلزایمر، سایر سرطان‌ها ازجمله سرطان زبان، روده، مری، پارکینسون، آسیب به بینایی و دیابت می‌شود.
خروج مواد سمی از راه بینی سبب آسیب به این بافت حساس، کاهش قدرت بویایی، آبریزش و خشکی بافت بینی می‌شود.

برای جلوگیری از ابتلا به سرما خوردگی و آنفلوآنزا افزون بر تزریق واکسن آنفلوآنزا، داشتن رژیم غذایی سالم شامل انواع میوه و سبزیجات تازه، مواد لبنی، غلات و حبوبات، نان کامل، مواد پروتئینی کم چرب، جلوگیری از تماس غیر محافظت شده با افراد بیمار، پوشیدن لباس به اندازه در زمان خروج از خانه همگی اثرگذار است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید