مرورِ سابقه دبیری در تئاتر فجر

    کد خبر :37003

جشنواره بین المللی تئاتر فجر از اولین دوره تا به امروز ۱۸ دبیر به خود دیده است و فرهاد مهندس پس از دوره بیست و سوم جشنواره، برای بار دوم به این سمت منصوب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان مهمترین رویداد تئاتری ایران به سی و ششمین دوره خود نزدیک می شود؛ دوره ای که با تأخیری ۳ ماهه دبیر خود را شناخت. فرهاد مهندس پور به عنوان یکی از چهره های شناخته شده کارگردانی و تدریس تئاتر، به عنوان دبیر جشنواره سی و ششم تئاتر فجر انتخاب و معرفی شد. مهندس پور پیش از این و در دوره بیست و سوم نیز به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و به عنوان یکی از ۱۸ دبیر این جشنواره تئاتری شناخته می شود.

جشنواره تئاتر فجر در اولین گام ها، طاها عبدخدایی را به عنوان دبیر ۵ دوره خود شناخت و عبدخدایی که اولین رییس مرکز هنرهای نمایشی نیز بود از سال ۶۱ تا ۶۵ دبیری اولین تا پنجمین دوره این جشنواره تئاتری را بر عهده داشت.

علی منتظری دومین چهره ای بود که دبیری جشنواره تئاتر فجر را بر عهده داشت. وی که از سال ۶۶ تا ۷۱ ریاست مرکز هنرهای نمایشی را بر عهده داشت از دوره ششم تا دهم عهده دار سمت دبیری جشنواره تئاتر فجر شد.

حسین جعفری که دبیری یازدهمین جشنواره تئاتر فجر را عهده دار شد، سومین فردی بود که به عنوان دبیر مهمترین رویداد تئاتری ایران شناخته شد.

حسین فرخی از کارگردانان و نمایشنامه نویسان تئاتر ایران چهارمین چهره ای بود که به عنوان دبیر جشنواره معرفی و انتخاب شد. وی دبیری دوازدهمین و سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر فجر را بر عهده داشت.

محمود عزیزی چهره شناخته شده کارگردانی و تدریس در عرصه تئاتر در چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر فجر دبیر این رویداد تئاتری بود. وی به عنوان پنجمین دبیر تئاتر فجر شناخته شد.

رحیم نجفی برزگر که ریاست مرکز هنرهای نمایشی را بر عهده داشت به عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر فجر نیز عهده دار تصمیم گیری برای این جشنواره تئاتری شد. وی ششمین چهره در عرصه دبیری جشنواره تئاتر فجر شد.

حسین سلیمی یکی دیگر از رؤسای مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های ۷۶ و ۷۷ دبیری شانزدهمین و هفدهمین دوره جشنواره تئاتر فجر بود. سلیمی هفتمین چهره دبیری این رویداد تئاتری بود.

مجید شریف خدایی رییس مرکز هنرهای نمایشی نیز یکی دیگر از رؤسای این مرکز بود که دبیری جشنواره تئاتر فجر را هم عهده دار شد. وی به عنوان هشتمین چهره دبیری جشنواره تئاتر فجر، دبیر دوره های هجدهم، نوزدهم، بیستم، بیست و یکم و بیست و دوم را بر عهده داشت.

فرهاد مهندس پور کارگردان و مدرس شناخته شده تئاتر نیز نهمین چهره دبیری جشنواره تئاتر فجر بود که در دوره بیست و سوم سکان هدایت این رویداد مهم تئاتر ایران را به دست گرفت. وی در حال حاضر دبیری سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر را عهده دار است.

حسین مسافرآستانه از مدیران شناخته شده تئاتر ایران به عنوان دهمین چهره دبیری تئاتر فجر شناخته شده که در دوره های بیست و چهارم و بیست و هفتم، هدایت جشنواره تئاتر فجر را بر عهده داشت.

زنده یاد سعید کشن فلاح از مدرسان و چهره های با سابقه تئاتر ایران در دوره بیست و پنجم دبیر جشنواره شد و به عنوان یازدهمین چهره دبیری جشنواره تئاتر فجر، در دوره سی و یکم نیز دبیری این رویداد تئاتری را عهده دار بود.

مجید سرسنگی از مدیران با سابقه تئاتر نیز به عنوان دوازدهمین چهره دبیری جشنواره تئاتر فجر، هدایت سکان بیست و ششمین دوره این جشنواره را بر عهده گرفت.

حسین پارسایی که چندین دوره مدیرکل هنرهای نمایشی بود، در دوره بیست و هشتم و به عنوان سیزدهمین چهره، دبیر جشنواره تئاتر فجر شد.

محمد حیدری از فعالان و مدیران عرصه تئاتر که ریاست مجموعه تئاتر شهر را هم بر عهده داشت، دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر شد. وی چهاردهمین چهره ای بود که دبیری جشنواره را بر عهده گرفت.

رحمت امینی از چهره های عرصه کارگردانی و آکادمیک تئاتر در دوره سی ام دبیر جشنواره شد. وی پانزدهمین فرد در عرصه دبیری مهمترین رویداد تئاتری ایران بود.

قادر آشنا که مدیرکل هنرهای نمایشی نیز بود، بعد از استعفای اسماعیل عالی زاد از دبیری سی و دومین جشنواره تئاتر فجر، عهده دار این سمت شد و به عنوان شانزدهمین چهره دبیری جشنواره تئاتر فجر فعالیت کرد.

اردشیر صالح پور از چهره های عرصه نمایشنامه نویسی و پژوهش تئاتر، دبیر سی و سومین دوره جشنواره تئاتر فجر شد و به عنوان هفدهمین چهره دبیری جشنواره شناخته شد.

سعید اسدی از مدرسان عرصه تئاتر نیز هجدهمین چهره ای بود که دبیری دوره های سی و چهارم و سی و پنجم جشنواره تئاتر فجر را بر عهده گرفت.

فرهاد مهندس پور که دبیری سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر را بر عهده دارد، جزو سه چهره ای است که در فاصله زمانی چند ساله، برای بار دوم دبیر این رویداد مهم تئاتری شده است. پیش از این زنده یاد سعید کشن فلاح و حسین مسافرآستانه در فاصله زمانی چند ساله، چند دوره دبیر جشنواره تئاتر فجر شده بودند.

نکته قابل توجه در فهرست چهره هایی که دبیری جشنواره تئاتر فجر را عهده دار شدند این است که از دوره بیست و سوم این جشنواره، کمتر شاهد حضور مدیرکل های هنرهای نمایشی به عنوان سکان دار جشنواره تئاتر فجر هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید