موشک‌های ایران حامل چه پیامی در آستانه تشکیل دولت عراق بودند؟

    کد خبر :369704

ملحم ريّا در المیادین نوشت: تلاشهای آمریکا برای فتنه افکنی بین دو ملت عراق و ایران ادامه دارد و در همین رابطه، تعدادی از مسئولان عراقی از دست داشتن سفارت آمریکا در جریان حوادث سوختن کنسولگری ایران در بصره صحبت می کنند. در مقابل این اتهامات، کاخ سفید در بیانیه ای به دولت ایران در مورد سرانجام هر گونه عملیاتی از طریق نیرهای نیابتی آن در عراق، که موجب آسیب دیدن نیروهای آمریکایی شود، هشدار داد.

به گزارش انتخاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: هشدارها و تهدیدها حکایت از آن دارد که تعارض بین دو سیاست ایران و آمریکا در عراق، به شدیدترین سطوح خود رسیده و موجب پیچیده تر شدن اوضاع در میدان عراق شده است.

در تاریخ نهم سپتامبر، سپاه پاسداران در بیانیه ای از شلیک موشکهای زمین به زمین خود به سمت پایگاه وابسته به حزب دموکرات کردستان ایران خبر داد، پایگاه گروه معارضی که در شمال عراق حضور دارند و مرتکب تجاوزهایی در داخل ایران شده اند.

تلویزیون رسمی ایران به دقت مراحل اصابت موشکها به هدف را پخش کرد و این اولین باری بود که چنین اسلحه ای علیه گروههای جدایی طلب کرد استفاده می شد. این اعلام پیامهای متعددی دارد که سپاه پاسداران سعی در ارسال آن داشت. پیام اول برای رهبران و عناصر حزب دموکرات کردستان ایران بود که در دو سال گذشته اقدامات خود در داخل ایران را افزایش داده، بویژه در دو ماه اخیر که چند عملیات در مناطق مرزی اشنویه در استان آذربایجان غربی و مریوان، در استان کردستان در شمال غربی ایران انجام داده است؛ همچنین در استان کرمانشاه که طی آن، تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران و نگهبانان مرزی، قربانی شدند.

اما منظور ایران از این اقدام، فراتر از رساندن پیام به حزبی بود که در معادله ایرانی چیزی جز ابزاری در دست آمریکا نیست. این آمریکاست که پشت تحریک این گروهها و امثال آنها، مانند پژاک، ایستاده است.

این آمریکاست که ایران را به سمت قدرتنمایی در زمینه موشکهای خود و دقت برخورد آنها به هدف، واداشت، تا این اقدام، هشدار واضحی باشد برای نیروهای آمریکایی، که از سرانجام تجاوز به ایران، آگاه نیستند و تلاش می کنند امنیت و آرامش این کشور را بر هم زنند. به ویژه در این مرحله حساسی که ایران به دلیل بحران اقتصادی در شرایط دشواری به سر می برد.

سرلشکر باقری بدنبال حمله موشکی به معارضان کرد در عراق گفت:«نیروهای مسلح ایران در برابر توطئه هایی که علیه آنها می شود، دست بسته نمی ایستند». به نظر می رسد این موضعگیری نشان دهنده مرحله تازه ای است که تهران در برابر توطئه ها در پیش گرفته است و در هر دو سطح سیاسی و نظامی، نمود می یابد.

در این میان، لازم به ذکر است که واشنگتن در عراق، برای جلوگیری از تشکیل دولتی متمایل به ایران، تلاش می کند و تهران هم نمی خواهد دولتی در عراق روی کار بیاید که وابسته به امریکا باشد. مقابله با این نقشه های آمریکا، بخش اصلی ایستادگی ایران در برابر توطئه های آمریکایی را تشکیل می دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید