درخواست از شورای عالی کار برای ترمیم دستمزد کارگران

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ ۱۱:۲۷
    کد خبر :367609

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی معتقد است که طرح پیشنهاد اعطای کوپن و بن کالا حکم مسکّن موقتی را دارد تا بخشی از معیشت کارگران را پوشش دهد. او از شورای عالی کار خواست تا ترمیم مزد کارگران را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، فتح‌اله بیات ، درباره اجرای طرح اعطای کوپن الکترونیکی در کشور، ابراز عقیده کرد و گفت: اگر قرار است تامین اقلام و مایحتاج اساسی خانوارهای کارگری در قالب شارژ کارت صورت گیرد، اقلام غیرنقدی باشد بهتر است. امروز سبد معیشت کارگران کوچک‌تر می‌شود لذا از شورای عالی کار و سرپرست وزارتخانه انتظار داریم تا مشکلات جدی‌تری برای زندگی کارگران پیش نیامده اقدام عاجلی صورت دهند.

وی ادامه داد: با اتفاقاتی که در مجموعه اقتصاد کشور به ویژه در بحث نرخ ارز و دلار به وجود آمد، افزایش ۱۹.۵ درصدی حقوق و دستمزدی که شورای عالی کار در اسفندماه سال گذشته تعیین کرده بود، عملا خنثی شد. متاسفانه قدرت خرید کارگران در ماه‌های اخیر افت شدیدی پیدا کرده و بسیاری از خانوارهای کارگری از تامین حداقل‌های زندگی عاجزند.

بیات گفت: اگر طرح‌هایی مثل کوپن و بن کالا مطرح و پیشنهاد می‌شود تماما مقطعی است و حکم مسکن موقتی را دارد تا بخشی از معیشت جامعه کارگری را که به خطر افتاده پوشش دهد و نمی‌تواند به عنوان سیاست مادام العمر دنبال شود.

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با تاکید بر اینکه شورای عالی کار باید موضوع ترمیم حقوق و دستمزد کارگران را دنبال کند، گفت: متاسفانه خبرهایی می‌شنویم که جلسات دستمزد شورا جسته گریخته برگزار می‌شود یا کارفرمایان در جلسات حاضر نمی‌شوند و پیگیری دستمزد کارگران با مشکل مواجه شده است.

بیات متذکر شد: هرگونه افزایش قیمت درسطح بازار بر قیمت کالاها و اقلام اساسی تاثیرگذار است. برخی تولیدکنندگان هم محصولات خود را در انبارها نگه داشته‌اند و تنها کسانی که در این بین بیش‌ترین آسیب و صدمه را می‌بینند، کارگران و کارمندان و بازنشستگان هستند.

وی گفت: بعضی کارفرمایان از مشکل تامین مواد اولیه شکایت دارند ولی این حرف تا جایی که کالا وارد می‌کنند یا اجناس مورد نیاز خود را با نرخ امروز ارز تامین می‌کنند، قابل قبول است چون هرچه نرخ ارز و دلار بالا رفته به تولیدات و محصولات آن‌ها هم اضافه شده است، بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده شود که حقوق‌بگیران و بازنشستگان بیش از این آسیب نبینند.

در روزهای اخیر پیشنهاد اعطای کوپن الکترونیکی به آحاد جامعه با هدف تامین کالاهای اساسی از سوی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد. البته وی اعلام کرد که اعطای کوپن هنوز قطعی نشده و درحد پیشنهاد است. به گفته محسنی بند پی اجرای برنامه‌های حمایتی حتمی است و تا پایان همین ماه به تمامی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سبد کالایی اعطا می‌شود و برنامه تامین کالای اساسی برای هشت دهک یا تمامی افراد جامعه با اعطای کوپن الکترونیکی در دستور کار قرار می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید