تحریم‌های ضد ایرانی ترامپ قیمت نفت را از ۱۰۰ دلار فراتر می‌برد

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ ۱۱:۱۵
    کد خبر :367573

به گفته یک متخصص صنعت انرژی، وقتی که در ماه نوامبر تحریم‌های آمریکا علیه ایران اجرایی شوند، به صورت بالقوه می‌توانند قیمت‌های نفت را به بالای ۱۰۰ دلار بفرستند.

به گزارش بازتاب به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، به گفته یک متخصص صنعت انرژی، وقتی که در ماه نوامبر تحریم‌های آمریکا علیه ایران اجرایی شوند، به صورت بالقوه می‌توان شاهد افزایش قیمت‌ نفت به بالای ۱۰۰ دلار بود.

روز سه‌شنبه، نفت خام تگزاس غرب آمریکا در حدود ۶۸ دلار برای هر بشکه معامله شد؛ در حالی‌که قیمت نفت برنت حول ۷۸ دلار برای هر بشکه، بالا و پایین شد.

فریدون فشارکی، موسس و رئیس شرکت مشاور فکتس گلوبال انرژی، به سی‌ان‌بی‌سی گفت: اگر به خاطر این تحریم‌ها نبود، قیمت‌ها به ۷۰ دلار یا کمی پایین‌تر می‌رسید؛ اما حالا که تهدید تحریم‌ها جدی است و کمتر از ۲ ماه برای اجرایی شدن آن فرصت باقی است، بازارها به سوی قیمت‌های خیلی بالاتری حرکت خواهند کرد.

او گفت: تنها مقصر قیمت‌های بالاتر نفت، دولت ترامپ خواهد بود؛ بنابراین اگر تحریم‌ها آغاز شده و به طور کامل اجرا شوند، کاری از دست کسی بر نمی‌آید.

فشارکی گفت: ایران در حال حاضر یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان است و قطع کامل صادرات نفت ایران می‌تواند قیمت‌ها را به بالای ۱۰۰ دلار هدایت کند، چراکه سایر تولیدکنندگان نمی‌توانند به سادگی فضای خالی ایجاد شده را پر کنند.

فشارکی ادامه داد: ترامپ در ماه جولای در توییتر خود نوشت قیمت‌های نفت خیلی بالا هستند و از کشورهای عضو اوپک خواست که قیمت‌ها را کاهش دهند؛اما اوپک و روسیه آن‌قدر ظرفیت ذخیره ندارند که بتوانند عرضه نفت را خیلی بالا ببرند.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا هم به حداکثر ظرفیت خود نزدیک شده‌اند، بنابراین نباید انتظار داشت که نفت شیل بتواند جای خالی ایران را پر کند و تاثیر آن صفر خواهد بود.

فشارکی اشاره کرد: زمان‌بندی این که چه موقع قیمت‌های نفت به ۱۰۰ دلار خواهد رسید، به این بستگی دارد که آمریکا و چین چه موقع اختلافات تجاری خود را حل‌ و فصل خواهند کرد؛ چراکه تداوم اختلافات تجاری بین ۲ اقتصاد بزرگ جهان، حال‌وهوای بازارها را منفی کرده است و اگر این شرایط منجر به کند شدن رشد اقتصاد جهانی شود، صنعت نفت و گاز افول خواهد کرد.

فشارکی نتیجه گرفت: در حال حاضر تنها چیزی که قیمت‌ها نفت را پایین نگاه داشته است، ترس‌های مربوط به اقتصاد کلان است. اگر بین آمریکا و چین توافقی صورت بگیرد، قیمت نفت تنها یک جهت حرکت خواهد داشت و بالا می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید