«جان کری» پشت پرده تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان را برملا ساخت

    کد خبر :367498

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در بخشی از کتاب جدید خود پرده از چگونگی تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان برداشته است.

به گزارش بازتاب به نقل از آوا، «جان کری» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در کتاب‌ خود که به تازگی منتشر شده، در مورد تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان نوشته است که اگر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ افغانستان، غنی برنده انتخابات اعلام می شد، این کشور با خطر فروپاشی و کودتا روبرو بود.

وزیر امور خاجه سابق آمریکا که در افغانستان وی را به معمار دولت وحدت ملی می شناسند، در بخشی از کتابش با نام «Every Day is Extra» در مورد ایجاد این دولت در افغانستان پرداخته است.

در بخشی از این کتاب آمده است: غنی یک پشتون ناسیونالیست طرفدار غرب بود که از زبانش اصطلاحات تکنوکراتیک می بارید. در حالی که بیشتر کارش را در بانک جهانی در آمریکا انجام داده بود. غنی در پیوستن با سیاسیون محلی مشکل داشت. وی تفکر عالی داشت اما سیاستمدار کم تجربه ای بود. بعضی اوقات در واکنشهای خود دچار افراط می شد. وی همچنین شدیداً منحصر به خودش بود و به مایکرومنجمنت تمایل داشت که همیشه به نفعش تمام نمی شد.

در مقابل غنی، «عبدالله عبدالله» شخصی آرام، موقر و نرم زبان بود. وی دیدگاه تکنوکراتیک غنی را نداشت، اما همیشه از اوضاع درک خوبی داشت. وی در ساخت ائتلاف مهارت داشت و می دانست که چگونه در پشت صحنه کار کند و در واقع سیاستمدار خوبی بود.

هر یک از این دو نامزد، به نوشته کری، به مراتب بهتر از «حامد کرزای» بودند. روابط کرزای با آمریکا به ویژه در سال های ۲۰۱۳-۲۰۱۴، به شدت به تیرگی گراییده بود و کرزای از امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با آمریکا امتناع می ورزید.

مشکل اساسی اما این بود که دور دوم انتخابات افغانستان به یک افتضاح تمام عیار تبدیل شده بود.

جان کری در این کتاب می نویسد: به عقیده ما و به صورتی که نتایج انتخابات را بررسی می کردیم، نتیجه بُرد غنی بود. اما اتهامات تقلب و بی نظمی ها بر چیزی که می شد آن را یک لحظه کامیابی برای مردم افغان نامید، سایه افکنده بود.

با آنکه اشرف غنی، دست کم از دید مقام های آمریکایی و بر اساس شمارش آرا، برنده انتخابات بود، اما حامیان قدرتمند عبدالله عبدالله با تهدیدهای جدی در مقابل آن ایستادند.

کری می نویسد: در جولای، یکی از حامیان کلیدی عبدالله تهدید به ایجاد دولت موازی در ۱۲ تا ۱۴ ولایت افغانستان کرد. این حامی کلیدی عبدالله، والی پیشین «بلخ»، «عطا محمد نور» بود که حالا منتقد و مخالف عبدالله است.

دیپلمات های آمریکایی در آن زمان به جان کری گفتند که در صورت اعلام اشرف غنی به عنوان برنده انتخابات، جنگ های داخلی در افغانستان شعله ور شده و نظام نوپای این کشور از درون متلاشی خواهد شد.

کری نوشت: سفیر ما در کابل استدلال می ورزید که خطر کودتا واقعی است.

وی افزود: ما به یک مرحله حساس مذاکرات نزدیک می شدیم که در یک حرکت حیرت انگیز، غنی به ایده تشکیل یک دولت وحدت پرداخت. من همیشه حدس می زدم که وی از محبوبیت این ایده آگاهی داشت. بعد، من به طرف غنی رو کردم، ‌دستم را بر شانه اش گذاشتم و گفتم «اشرف، تو رئیس جمهور خواهی بود. عبدالله به تو در اجرای یک هدف مشترک کمک خواهد کرد. اما تو باید در انتقال واقعی قدرت به عبدالله راضی باشی و به وی فرصت دولتداری مشترک را بدهی، چرا که این اقدام به نفع افغانستان است.»

۴ سال از تشکیل دولت وحدت ملی به رهبری غنی و عبدالله در افغانستان می گذرد، این دولت که با پادرمیانی جان کری شکل گرفت، با اختلاف های زیادی در طی این ۴ سال روبرو بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید