سالاری عنوان کرد

از بلاتکلیفی گود برج میلاد تا درخواست دانشگاه شریف برای تصاحب یک خیابان

    کد خبر :367170

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در مورد سرانجام لغو مصوبه برج باغ،‌ گود برج میلاد، تقاضای دانشگاه شریف برای اختصاص خیابان و …. توضیحاتی ارائه کرد.

محمد سالاری صبح امروز در نشست خبری که به منظور تشریح عملکرد کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در یک سال اخیر برگزار شد،‌ با بیان اینکه در این یک سال ۳۵ طرح و ۱۱ لایحه بررسی شد، گفت: همچنین ۴۸۵۵ پرونده در شورای معماری مورد بررسی قرار گرفت و درخواست ۹۵۰ شهروند که به کمیسیون وصول شده بود نیز رسیدگی و به درخواست‌هایی که فراتر از قانون نبود رسیدگی نیز شد.

وی با بیان اینکه ۱۶۵ مورد مکاتبه با سازمان‌های مختلف از جمله سازمان نظام مهندسی در مورد پروژه‌های در حال اجرا که احتمال خطر دارند انجام شد که بررسی‌های لازم انجام شده است، گفت: در کمیسیون تشخیص باغات نیز ۱۱۹ پرونده مورد بررسی قرار گرفت که برخی از آن‌ها برای تصمیم‌گیری به صحن شورای شهر آمد.

سالاری با بیان اینکه سعی کردیم طرح‌ها و لوایحی برای بررسی ارائه دهیم که نظارت و شفافیت را افزایش دهد، گفت: لغو مصوبه برج باغ در شورای پنجم اتفاق افتاد و در فرآیند تدوین طرح جایگزین هستیم که امیدواریم دو هفته دیگر این مسئله به صحن شورا بیاید و همچنین رایزنی‌هایی با شورای عالی معماری، برای جایگزینی مصوبه انجام شده است.

وی با بیان اینکه شناسنامه تک باغات تهران از سوی شهرداری به زودی انجام می‌شود، اظهارکرد: با همکاری‌هایی که انجام شده است ۶۲۰۰ قطعه باغ در تهران شناسایی کردیم که حدود 3000 قطعه از آن‌ها شناسنامه‌دار شده است و با رویکرد اکولوژیک تعداد و بن درختان را مشخص کرده‌ایم.

سالاری با بیان اینکه طرح ساماندهی باغات کن و فرحزاد در سه مبحث کوهستانی و شهری مورد بحث قرار گذاشته‌ و مقرر شده است که کارشناسان پیشنهادات و نظرات خود را ارائه کنند، گفت: یکی از مهمترین رویکردهای ما این است که تا پایان سال فرآیند صدور پروانه را هوشمند کنیم تا مردم از مراجعه به شهرداری خودداری کنند.

تصویب طرح ساماندهی کن به جز محدود ۱۴۶ هکتاری توتستان

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی کمیسیون اصلاح رویکردها و سیاست‌ها به منظور بسترسازی برای کاهش تخلفات است، گفت: بسیاری از ناهنجاری‌های شهر نتیجه بی توجهی به ماموریت‌های حوزه شهرسازی و معماری است.

به گفته سالاری، طرح ساماندهی باغات کن و فرحزاد بعد از طرح در کمیسیون ماده ۵ در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شد و طرح ساماندهی کن به جز محدود ۱۴۶ هکتاری توتستان به تصویب شورای عالی رسید و کلیات طرح ساماندهی فرحزاد نیز به تصویب رسیده است، خوشبختانه مقاومت کمیسیون شهرسازی شورا در برابر طرح مسکن امید به رئیس جمهور جواب داد و امیدواریم به طرح بازآفرینی شهری برگردیم.

واگذاری خیابانی به دانشگاه شریف مغایر قانون است

وی در مورد سوالی مبنی بر درخواست دانشگاه صنعتی شریف مبنی بر واگذاری خیابانی در ضلع شمالی این دانشگاه، گفت: در شمال دانشگاه شریف، چند ملک در اختیار دانشگاه است که حتی یکی از این املاک را به صورت اجاره‌ای تحت عنوان پارکینگ به شهرداری داده است. دانشگاه شریف درخواست داده که در راستای اتصال قسمت تحتانی و فوقانی، شهرداری خیابان را به دانشگاه بدهد که منطقه ۲ نیز اعلام کرده که اگر بخواهد خیابان را بدهد آن را سنگفرش کرده و به پیاده‌راه تبدیل می‌کند، اما تصمیم‌گیری در این مورد از حوزه اختیارات منطقه ۲ خارج است و قطعا شورا با این مسئله که خیابان از مالکیت شهرداری خارج و به دانشگاه واگذار شود مخالف است چرا که مغایر با قانون است.

وی در مورد تعیین تکلیف کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز با بیان اینکه بعضا شهرداری‌های مناطق تصمیم‌گیری‌هایی با رویکرد درآمدزایی دارد،‌گفت: ما به شهرداری تکلیف کردیم که در مورد پروانه‌هایی که تخلف داشته اما به کمیسیون ماده ۱۰۰ نمی‌فرستند توضیحاتی ارائه کنند و متاسفانه باید اعلام کنیم که عمده درآمدهای شهرداری‌های مناطق از حوزه تثبیت تخلفات است.

سالاری همچنین در مورد سوالی مبنی بر اینکه گویا شما به همراه رئیس شورا برای پرونده ایران‌مال به دادگاه احضار شدید،‌ گفت: این مسئله را تکذیب می‌کنیم چرا که نه برای ایران‌مال و نه با رئیس شورا به دادگاه نرفتیم، اما شاید منظور شما در مورد پالادیوم باشد که دادستانی جلسه‌ای با حضور رئیس دادسرای مربوطه، شهردار منطقه، معاون شهردار و بنده برگزار کرد تا در مورد مجموعه تخلفات بزرگ مقیاس از جمله پالادیوم گزارشی ارائه شود تا دادستانی به عنوان مدعی العموم وارد شده و تصمیم گیری می‌کند.

وی در مورد سرانجام حفاظت از باغات به هم پیوسته کن گفت: قرار شد که با مشارکت ذی نفعان ساماندهی باغات به هم پیوسته کن انجام بگیرد و ما برای حفظ این باغات سه راه پیش رو داشتیم که یا باید این باغات را به صورت کامل تملک کرده و آن را به پارک عمومی تبدیل می‌کردیم که بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان پول لازم است و یا باید مدل ۵۰ درصدی تملک می‌کردیم و یا باید مدلمان مشارکتی می‌بود که خوشبختانه روش مشارکتی انتخاب شد که بر این اساس مدیریت و تولی‌گری با مدیریت شهری باشد اما الان به دلیل حجم گسترده بدهی‌ها امکان تملک وجود ندارد و اساسا دیگر رویکردهای سلبی و از بالا به پایین نیز جوابگو نیست.

سالاری با بیان اینکه متاسفانه رویکرد مدیریت شهری قبلی در تعریف پروژه‌ها مبتنی بر درآمدزایی بود، گفت: حالا با مجموعه‌ای از قراردادها و پروژه‌های صادر شده مواجه هستیم که نفع عمومی مردم در آن دیده نشده است.

وی در مورد بازگشت هولوگرام با بیان اینکه اساسا هولوگرام یا فعالیت کارگزاران اشکالی ندارد و جرم نیست، گفت: اما ساز و کار استفاده از هولوگرام و جلب مشارکت کارگزاران دارای اشکالات اساسی است.

وی با بیان اینکه کارگزاران توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف می‌توانند در فرآیند اجرای طرح‌های توسعه‌ای در زمانی که مشکلات مالی دارند استفاده شود و از ظرفیت‌های مالی کارگزاران بهره ببرند،‌ گفت: شهرداری‌ها هم می‌توانند از ظرفیت‌های این شرکت‌های کارگزاری استفاده کنند و از سوی دیگر با دادن ملک و پول با آن‌ها تسویه کنند اما اساسا این رویه‌ای در شهرداری تهران متفاوت بود،‌چرا که کارگزاری‌ها نه تنها سرمایه نمی‌آورند بلکه سرمایه شهرداری را نیز در اختیار داشتند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه بسیاری از شهرداری‌های مناطق پرداخت نقدی از سوی مودیان قبول نمی‌کردند و از طریق کارگزاری بودجه غیر نقد را دریافت می‌کردند، گفت: کارگزاری‌ها نیز با طلبکاران شهرداری وارد معامله شده، از محل املاکی که با پول شهرداری خریده بودند و تقسیط بدهی را پرداخت می کردند ، فساد پیچیده‌ای را ایجاد کرده بود، اما یکی از رویکردهای مدیریت شهری جدید ایجاد انضباط مالی در این حوزه است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه اشکال هولوگرام در گذشته این بود که صدور هولوگرام منشایی نداشت گفت: هولوگرام باید ناشی از یک مطالبه بر روی یک ملک یا طلب باشد و این نمی‌شود که برگه هولوگرام همین طوری برای ارگان‌ها یا افراد صادر شود.

وی با بیان اینکه ساز و کار هولوگرام باید اصلاح شود و می‌توان از آن به عنوان یک روش استفاده کرد گفت: ساز و کار هولوگرام اگر شفاف درست باشد،‌استفاده از آن اشکالی ندارد.

سالاری در مورد سرانجام گود کنار برج میلاد با بیان اینکه همچنان این گود بلاتکلیف است، گفت: از معاونت مالی و شهرسازی شهرداری درخواست کرده بودیم که با ناجا مکاتبه کنند چرا که پلیس معتقد است حقوق مکتسبه‌ای در این گود دارد و ما به شدت از عملکرد معاونت شهرسازی و مالی در رابطه با عدم تعیین تکلیف گود گلایه‌مند هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید