پزشکان کارنامه دارویی می گیرند

    کد خبر :366976

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و باید عرضه و تقاضای دارو مدیریت شود به همین علت همه پزشکان هر سه ماه یکبار کارنامه نسخه نویسی دریافت می کنند و اگر تعداد اقلام تجویزی آنها بیش از حد استاندارد باشند، تذکر می گیرند.
غلامرضا اصغری درباره مشکلات صنایع داروسازی افزود: یکی از مشکلات صنایع داروسازی کشور، مشکل نقدینگی است. شرکت‌های دارویی حدود 2600 میلیارد تومان طلب دارند. البته شاید این رقم نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان نیز برسد؛ زیرا این شرکت‌ها از بخش خصوصی نیز طلب دارند.
وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم تولید داخلی دارو دچار مشکل شود، افزود: آنچه برای سازمان غذا و دارو اهمیت دارد این است که حدود 97 درصد داروها تولید داخل است و ما نمی‌خواهیم تولید داروی داخلی دچار مشکل شود. یعنی باید مواد اولیه به موقع برسد، زیرا 70 درصد بازار را مواد اولیه وارداتی برای شرکت های دارویی تولید داخل تامین می‌کنند.

اصغری درباره تجویز داروهای خارجی توسط برخی پزشکان نیز بیان کرد: در حال حاضر در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و یکی از جاهایی که دشمن می‌تواند به ما ضربه بزند همین بحث دارو و تامین آن است، تلاش می کنند تا از ورود داروهای خارجی به کشور جلوگیری کنند و از طرفی برخی پزشکان این داروها را نسخه می کنند و با این کار نارضایی ایجاد می کنند.
وی ادامه داد: برای تامین دارو باید اولا عرضه دارو کنترل شود، دوم اینکه باید مدیریت تقاضا را مد نظر قرار بدهیم. در شرایط جنگ اقتصادی نمی‌توان رفتار شرایط عادی را داشت.

اصغری اظهار داشت: آگاهی بخشی به پزشکان قسمتی از این فرهنگ‌سازی است. قسمت دیگر این است که ما نسخه نویسی همه پزشکان را رصد می‌کنیم و هر سه ماه یک بار به آن‌ها کارنامه‌ای می‌دهیم. سپس به کسانی که تعداد اقلام دارویی در نسخه‌شان بالا باشد نیز تذکراتی داده می‌شود.
معاون وزیر بهداشت پیش از این نیز بر حمایت از داروی تولید داخل تاکید کرده و گفته بود: امیدوارم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که قیمت تمام شده داروی تولید داخل کمتر شود و بتوانیم در کشور از آن استفاده کنیم. در حال حاضر قیمت تمام شده کمی بالاست و بخش زیادی از ظرفیت تولید دارو در کشور خالی مانده است.

البته مسئولان برخی شرکت‌های تولید دارو از مشکلات دیگری نیز علاوه بر کمبود نقدینگی و مواد اولیه سخن می‌گویند و از نبود کاغذ و کارتن برای تهیه بروشور، جعبه و لوازم جانبی و بسته بندی دارو گلایه دارند.
ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران گفت: میانگین تعداد اقلام دارویی هر نسخه باید زیر 2 قلم دارو باشد، این میزان تا چند سال پیش حدود چهار قلم بود و اکنون به حدود 2.8 رسیده که هنوز هم از میزان استاندارد بالاتر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید