رفتار سازمان ملل در قبال سلامت مردم در تاریخ باقی خواهد ماند

    کد خبر :366967

وزیر بهداشت گفت: رفتار سازمان‌های بین ‌المللی به ویژه سازمان بهداشت جهانی در ذهن ملت‌ ها و تاریخ ملل باقی می ‌ماند، امیدوارم مواضع این دو سازمان در حوزه سلامت، انسان ‌دوستانه باشد.

دکتر سیدحسن هاشمی در دیدار با دکتر احمد المنظری، مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی، افزود: انتخاب مجدد دکتر المنظری را از سوی اکثریت کشورهای منطقه به عنوان نماینده مان در منطقه شرق مدیترانه از طرف سازمان جهانی بهداشت، تبریک عرض می کنم.

وی گفت: تردیدی نیست که کشورهای منطقه در دوره مدیریت دکتر المنظری به نسبت تلاشی که دارند و اهمیتی که برای موضوع سلامت قائل هستند، می توانند به رشد و ارتقای موثری دست پیدا کنند.

هاشمی ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران در حمایت کامل از دکتر المنظری و برنامه هایشان برای ارتقای جایگاه شرق مدیترانه، تصریح کرد: علاقه داشتم که دکتر المنظری در سفر به شمال غرب ایران همراه ما بودند، چراکه در آن مناطق می توان واقعیت PHC را در ایران از نزدیک مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در تمام نقاط ایران، بهورز، مراقب سلامت، پایگاه بهداشت، مرکز جامع سلامت، پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع و پزشک خانواده تلاش می کنند تا اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت در زمینه بیماری های غیرواگیر و همچنین بیماری های واگیر به خوبی انجام شود.

وزیر بهداشت در خصوص خدمات بهداشتی و درمانی که در استان آذربایجان غربی به مردم ارائه می شود، گفت: در روستاها به ازای هر ۱۰۰۰ نفر و در شهر به ازای هر ۲۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت، پزشک، ماما، دندانپزشک، کارشناس تغذیه و سلامت روان حضور دارد و تمامی خدمات نیز به صورت رایگان انجام می شود.

هاشمی با بیان اینکه اطمینان دارم در دوره مدیریت دکتر المنظری از نظر کیفی در این بستری که از منظر زیرساختی فراهم شده پیشرفت های خوبی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در عین حال امیدوارم، بتوانیم در منطقه در جهت ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی اثرگذار باشیم و از تجربیات ایران در نظام سلامت سایر کشورها استفاده شود، همچنین می توان از قابلیت های منطقه در زمینه بهداشت و درمان نیز نهایت بهره را برد.

وزیر بهداشت خطاب به دکتر المنظری گفت: اگر علاقه‌ مند باشید، ایران می‌ تواند به عنوان مرکز منطقه ‌ای در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌ های غیرواگیر با سازمان جهانی بهداشت همکاری کند، همچنین در حوزه آموزشی نیز اگر بتوانیم کمکی کنیم، از همکاری با شما استقبال خواهیم کرد.

وی بیان کرد: دکتر روحانی اقدام خوبی را در این چند سال گذشته انجام دادند و این اقدام اجتماعی شدن موضوع سلامت است، در این زمینه نیز از تجربیات کشور تایلند استفاده کردیم و از کمک های این کشور نیز تشکر می کنیم، لذا تصور می کنم، با توفیقاتی که در این زمینه داشته ایم، می توانیم به عنوان اولین مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در خصوص مشارکت های اجتماعی و همچنین ابتکارات جامعه محور شناخته شویم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران با کشورهای منطقه مشکلات مشترکی دارد، عنوان کرد: گرچه ایران در جهت پیشگیری از بیماری های واگیر تلاش های زیادی کرده است، اما در سطح کلان تر می توان با محوریت مدیریت منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در مورد آلودگی هوا، طوفان، گرد و غبار و خشکسالی و سایر موارد دیگر، هماهنگی های بیشتری را شاهد بود.

هاشمی در خصوص نقش جمهوری اسلامی در طول چند دهه گذشته در مورد کمک به مردم منطقه و توجه به حقوق آنها، گفت: ما در این منطقه برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، همچنین در دوران جنگ تحمیلی برای نابودی رژیم بعث، شهدا و جانبازان زیادی داده‌ایم، علاوه بر آن کمک‌های انسان دوستانه زیادی در موضوع اشغال افغانستان توسط شوروی سابق، نابودی داعش، طالبان و القاعده داشته ‌ایم و مردم ما هزینه ‌های بسیار سنگینی را در این زمینه پرداخت کرده ‌اند، البته این کار معامله با خدا است و هیچ انتظاری نیست، چراکه دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم بخشی از آرمان‌های انقلاب بوده و ادامه پیدا می ‌کند.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه ما شرایط حساسی را در منطقه پشت سر می‌ گذاریم، تصریح کرد: از زمانی که آمریکا از یک توافق بین ‌المللی خارج شد و تحریم‌ های ثانویه را علاوه بر تحریم‌ های اولیه اعمال کرد، برای مردم ما مشکلاتی ایجاد شده است و خواهد شد، به همین دلیل از سازمان های بین الملل از جمله سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت انتظار داریم برای مردم این کشور که این اندازه برای بشریت هزینه کرده است، کمک کنند تا در حوزه‌ های مختلف به ویژه سلامت، مزاحمت و آسیبی ایجاد نشود.

هاشمی تاکید کرد: تحریم ‌ها صرفا مردم را هدف قرار داده است و بنا دارد تا نارضایتی عمومی را افزایش دهد و به زنان، کودکان و افراد سالمند آسیب برساند، ما از اینکه در قرن ۲۱ شاهد چنین رفتارهایی هستیم، متاسف هستیم. آنها با تحریم‌ های ثانویه تمام شرکت‌ ها و بانک‌ هایی را از معامله با شرکت‌ های ایرانی می ‌ترسانند. استثنایی نیز در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی وجود ندارد. در عین حال تردید ندارم که دوستان جمهوری اسلامی در جهان و منطقه بر این باور هستند که ما این دوران را با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت.

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: معتقد هستم، تحریم ها در قرن ۲۱ برای کشوری که ۱۵ همسایه دارد و به آن کشور کمک می ‌کنند، معنایی ندارد، اما رفتار سازمان‌های بین ‌المللی به ویژه سازمان بهداشت جهانی در ذهن ملت‌ ها و تاریخ ملل باقی می ‌ماند. امیدوارم مواضع سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل در این حوزه انسان ‌دوستانه و در راستای منشور حقوق بشر باشد و با افرادی که برای انسان‌ ها محدودیت و محرومیت ایجاد می ‌کنند، برخورد کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید