کوالکام از پردازنده‌ اسنپدراگون ویر 3100 برای ساعت‌های هوشمند رونمایی کرد

    کد خبر :366787

پس از مدت‌ها انتظار، کوالکام از پردازنده‌ی اسنپدراگون ویر ۳۱۰۰ برای ساعت‌های هوشمند رونمایی کرد. در این نسخه، کارایی و عمر باتری بهبود پیدا کرده است.

پس از یک شروع نه‌چندان خیره‌کننده‌ و اشتباه تولیدکنندگان در پیش‌بینی نیازهای بازار، بالأخره ساعت‌های هوشمند پس از گذشت سال‌ها، کم‌کم به دوران درخشیدن خود نزدیک می‌شوند. در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸، فروش جهانی ساعت‌های هوشمند به رکورد ۱۰ میلیون عدد رسید که تاکنون سابقه نداشته است.

گوگل به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ی سیستم‌عامل پوشیدنی اندروید ویر، پس از سال‌ها تصمیم به تغییر نام این سیستم عامل به Wear OS‌ گرفت و در تازه‌ترین اقدامش، ظاهر این سیستم‌عامل را برای کارایی و بهره‌وری بیشتر روی دستگاه‌های پوشیدنی، به‌کلی بازطراحی کرد تا از اندروید فاصله بگیرد.

تمام این اتفاقات در حالی رخ داده که بیش از دو سال از معرفی تراشه‌ی اسنپدراگون ویر ۲۱۰۰ برای دستگاه‌های پوشیدنی توسط کوالکام می‌گذرد. در حالی که این پردازنده در زمان رونمایی از فناوری‌های پیشرفته‌ای بهره می‌برد؛ اما اپل و سامسونگ به‌عنوان دو بازیگر بزرگ در حوزه‌ی ساعت‌ هوشمند توانسته‌اند در سال‌های اخیر به پیشرفت‌های پردازشی چشمگیری دست پیدا کنند.

البته در طول این مدت، کوالکام نیز بیکار ننشسته بود و اوایل سال جاری از پردازنده‌ی اسنپدراگون ویر ۲۵۰۰ به‌عنوان تراشه‌ای میان‌رده برای ساعت‌های اندرویدی کودکانه رونمایی کرد.

حال در آستانه‌ی رویداد ۲۱ شهریورِ اپل که انتظار می‌رود علاوه‌بر نسل جدید گوشی‌های آیفون، از نسخه‌ی جدید اپل‌واچ نیز رونمایی شود، شرکت آمریکایی کوالکام با معرفی نسل جدید پردازنده‌ی بالارده‌ی خود برای دستگاه‌های پوشیدنی باری دیگر به صحنه‌ی رقابت بازگشته است. این تراشه که اسنپدراگون ویر ۳۱۰۰ نام دارد، طبق گفته‌ی کوالکام برپایه‌ی معماری جدیدی توسعه یافته که علاوه‌بر بهینه‌بودن برای دستگاه‌های پوشیدنی، کارآمدی بیشتری را نیز به‌همراه دارد. غول پردازشی دنیای موبایل ادعا می‌کند که این تراشه برای مواردی چون شمارش قدم، نظارت بر ضربان قلب و اتصال همیشگی، بهبودهای بسیاری را به‌خود دیده است.
پردازنده‌ی کمکی جدید


مقایسه‌ی اندازه‌ی پردازنده‌ی کمکی اسنپدراگون ویر ۳۱۰۰ با یک پنی

پانکاج کدیا، مدیر ارشد و رهبر کسب‌و‌کار بخش پوشیدنی‌های هوشمند کوالکام می‌گوید:در هنگام طراحی این تراشه به دو مورد بیشتر فکر نمی‌کردیم؛ کاربردی‌سازی بیشتر ساعت‌های هوشمند و افزایش عمر باتری آن‌ها! ما از این طریق سودمندی آن‌ها را افزایش دادیم.

از بُعد مهندسی، پردازنده‌ی اسنپدراگون ویر ۳۱۰۰ از چهار هسته‌ی پردازشی A7 و دو تراشه‌ی ثانویه بهره می‌برد؛ نخست یک پردازنده‌ی دیجیتالی سیگنال و سپس یک پردازنده‌ی کمکی بسیار کم‌مصرف تحت نام QCC1110. کوالکام آرایش این‌ها را با سه‌کلمه‌ی «بزرگ، کوچک و ریز» توصیف می‌کند. آرایشِ بزرگ به هسته‌های پردازشی A7 مربوط می‌شود که وظیفه‌ی اجرای محاسبات سخت و پیچیده را برعهده دارند. قسمت کوچک به پردازشگر دیجیتالی سیگنال خلاصه می‌شود و در نهایت قسمت ریز نیز بیانگر پردازنده‌ی کمکی است که همجوشی سنسورها و دیگر کارهای پس‌زمینه را بر دوش دارد.

طبق گفته‌ی کدیا،‌ پردازنده‌ی کمکی آن‌ها که در ابعاد کوچک ۴ × ۵.۲ میلی‌متر تولید شده، حاصل پنج سال تلاش و تحقیق است. ماژول مموری که آن‌ها طراحی کرده‌اند، تنها ۰.۶ ولت مصرف انرژی انجام می‌دهد که ۲۰ برابر از مقدار مصرفی هسته‌های A7 به‌صرفه‌تر است.

کدیا در ادامه می‌گوید:موردی که درباره‌ی این تراشه‌ی جدید متفاوت است، طراحی آن باتوجه به چگونگی استفاده ما از ساعت‌های هوشمنده بوده که به نسبتِ شیوه‌ی استفاده‌ی ما از گوشی‌های همراه، تفاوت‌های بسیاری دارد. [به‌عنوان نمونه] شما هیچ‌گاه ساعت هوشمندتان را در شب خاموش نمی‌کنید. این دستگاه به‌صورت ۲۴ ساعت و در تمام طول هفته، همواره در حال اندازه‌گیری و سنجش الگوی خواب کاربر است. تاکنون معماری‌های امروزی ابداً چنین موردی را در نظر نداشتند.

با تمام این اوصاف، این تراشه به‌طور عمده برای انجام کارهای سبکی چون فراخوانی دستیار صوتی گوگل، پخش موسیقی در پس‌زمینه و به‌روزرسانی واچ‌فیس‌ها ساخته شده است؛ ولی در عین حال انعطاف‌پذیری نیز در آن وجود دارد. تولیدکننده‌ها می‌توانند به‌عنوان نمونه با استفاده از پردازنده‌ی کمکی و به یاری الگوریتم‌های اختصاصی خود برای نظارت بر فعالیت‌ها یا رصد ضربان قلب اقدام کنند.

کدیا در همین رابطه می‌گوید:تولیدکننده‌ها علاقه دارند از الگوریتم‌‌های خود استفاده کنند؛ به‌خصوص تولیدکننده‌هایی که به ساخت محصولات ورزشی می‌پردازند. در این گونه مواقع،‌ پردازنده‌ی کمکی اهمیتی دو‌چندان پیدا می‌کند.

پردازنده‌ی کمکی در کنار هسته‌های پردازشی و پردازشگر دیجیتالی سیگنال، سه حالتِ هوشمندِ عملیاتی را برای تقویت عمر باتری مدیریت می‌کند. در حالت «محیط پیشرفته»، یک واچ‌فیس ساده با حداکثر ۱۶ رنگ نمایش داده می‌شود. در حالت دیگر که «سنتی» نام دارد، تنها صفحه‌ی آنالوگ نمایش داده می‌شود و دیگر خبری از اعلانات و زنگ‌ها نیست. در آخر نیز حالت «ورزشی» وجود دارد که اگرچه در ابتدا فعال نخواهد بود؛ اما با عرضه‌ی نخستین ساعت‌های ورزشی توسط تولیدکننده‌ها، کاربران می‌توانند به ویژگی‌هایی چون پایش ضربان قلب و مسیریابی به‌کمک GPS بهره ببرند.


سه حالت پیشرفته، سنتی و ورزشی

کدیا می‌گوید:وقتی با مشتریان ساعت‌های هوشمند صحبت می‌کنید، آن‌ها می‌گویند که خواهان تجربه‌ای غنی، زنده و رنگارنگ هستند. آن‌ها می‌خواهند یک ساعت به‌مانند یک ساعت عمل کند. حال به‌لطف اسنپدراگون ویر ۳۱۰۰، ساعت‌های هوشمند مانند ساعت خواهند بود و برای مدت زمانی بیشتری به انجام وظایفشان می‌پردازند. ما افراد ورزشی و مُدگرا را مدنظر قرار داده‌ایم که همواره عمرباتری، یکی از دلایلشان برای استفاده‌نکردن از این فُرم‌فکتور بوده است.

کوالکام مقایسه‌ای نیز بین توان مصرفی نسل جدید و نسل پیشین تراشه‌ی پوشیدنی خود انجام داده است:

حالت کم‌مصرف: ۶۷ درصد کمتر
استفاده‌ی سرویس‌های مکانی و GPS‌ از باتری: ۴۹ درصد کمتر
شناسایی کلیدواژه: ۴۳ درصد کمتر
به‌روزرسانی ساعت در هر دقیقه: ۳۵ درصد کمتر
پخش فایل‌های MP3: کاهش ۳۴ درصدی
پرس‌و‌جو صوتی به‌واسطه‌ی بلوتوث یا وایفای: ۱۳ درصد کمتر

نتیجه‌ی نهایی تمامی این بهبود‌ها، افزایش عمر باتری از ۴ تا ۱۲ ساعت یا یک‌روزونیم تا دو روز است که به‌نسبت نوع دستگاه متفاوت خواهد بود. طبق گفته‌ی کوالکام، در حالت سنتی، دستگاه می‌تواند با شارژ ۲۰ درصد تا یک هفته دوام بیاورد که اگر مقدار شارژ به ۱۰۰ درصد افزایش دهیم، این مدت به ۳۰ روز نیز می‌رسد.

تراشه‌ی NFC جدید،‌ سیستم مدیریت توان و مودم 4G LTE با فناوری‌های جدید از دیگر موارد مهم در تراشه‌ی تازه‌وارد به‌شمار می‌روند.

به‌نظر می‌رسد که این‌بار کوالکام قصد دارد این حوزه‌ را جدی‌تر از گذشته دنبال کند، زیرا در فهرست شرکای این شرکت نام‌های بزرگی چون الجی، هواوی، ایسوس، پورشه، گوچی و بسیاری دیگر دیده می‌شود.

قرار است نخستین دستگاه‌ها با این تراشه در تعطیلات هالیدی امسال به بازار عرضه شوند.

در آخر کدیا عنوان می‌کند:من ساعت‌های هوشمند را به‌چشمِ یک کالای الکترونیکی مصرفی نگاه نمی‌کنم. این دستگاه‌ها یک سبک زندگی هستند؛ خواه از برند لوکس لوییس ویتون ساعت‌هوشمند تهیه کنید یا از برند الجی ساعت بخرید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید