هشدار جدی درباره عرضه بنزین سوپر

    کد خبر :366611

سخنگوی کمیسیون انرژی اعلام کرد از ابتدای مهرماه عرضه مجدد بنزین سوپر در جایگاه های سوخت آغاز می شود و اگر این اتفاق رخ ندهد از شرکت ملی پالایش و پخش در این باره سؤال خواهیم کرد.

اسدالله قره‌خانی اخیرا اعلام کرده است احتمالا از ابتدای مهرماه عرضه مجدد بنزین سوپر در جایگاه های سوخت آغاز می شود.

وی با بیان این‌که اگر در مهرماه بنزین سوپر در جایگاه های سوخت عرضه نشود جای سؤال دارد، افزود: اگر میزان مصرف بنزین با کاهش سفرها کمتر شود، تولید بنزین سوپر از سر گرفته می شود.

وی با بیان این‌که روزانه بین 2 تا 3 میلیون لیتر بنزین سوپر مصرف می شود، تصریح کرد: تولید 5 میلیون لیتر بنزین یورو 4 معادل تولید 3 میلیون لیتر بنزین سوپر است، بنابراین حدود 2 میلیون لیتر از این طریق صرفه جویی می شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به خانه ملت گفت: اگر از مهرماه عرضه بنزین سوپر آغاز نشود، از شرکت ملی پالایش و پخش پرسیده می شود که پس از کاهش مصرف بنزین معمولی چرا بنزین سوپر تولید نمی شود، البته با توجه به اینکه این نوع بنزین قیمت بالاتری دارد به زودی تولید آن از سر گرفته می شود.

مدتی است که عرضه بنزین سوپر در تهران با کمبود مواجه شده و این موضوع موجب شده است خودروهایی که حتما باید از بنزین سوپر استفاده کنند بعد از استفاده از بنزین معمولی اقدام به استفاده از اکتان افزاها می‌کنند.

پیگیری فارس حاکی است ظاهرا مشکل کمبود بنزین سوپر تنها به کلان شهر تهران مربوط نمی شود بلکه در دیگر شهرهای کشور هم این مشکل وجود دارد.

این گزارش حاکی است چندی پیش یک منبع آگاه به خبرنگار فارس در خصوص علت نبود بنزین سوپر گفت: علت نبود بنزین سوپر در جایگاه ها، افزایش تولید و ذخیره سازی بنزین معمولی در مخازن است.

وی تاکید کرد: وزارت نفت به دنبال بالابردن ظرفیت ذخیره سازی بنزین در کشور است که بعد از تحریم های نفتی مشکلی کشور را در این خصوص تهدید نکند.

به گفته این منبع آگاه در حال حاضر خوراک اصلی تولید بنزین نفتا است که وزارت نفت سعی کرده است حتی نفتای مورد استفاده در پتروشیمی ها را نیز محدود کند و این خوراک را برای تولید بنزین اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: مسئولان وزارت نفت سعی دارند قبل از شروع تحریم های نفتی تمام فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس را که موجب خودکفایی ایران در تولید بنزین می شود را به مدار بیاورند و اگر هم این اتفاق رخ نداد 2 فاز این پالایشگاه به طور 100 درصد آماده کنند.

در همین رابطه روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی نیز رسما اعلام کرده است هم اکنون توان تولید بنزین سوپر در پالایشگاه های امام خمینی شازند، اصفهان، بندرعباس و ستاره خلیج فارس وجود دارد، اما به دلیل محدودیت انتقال فرآورده های تولیدی تنها از طریق یک خط لوله و همچنین افزایش مصرف بی رویه بنزین در ایام تعطیلات تابستان و اولویت قراردادن تامین بنزین مصرفی عموم، تولید بنزین سوپر در پالایشگاه های مذکور به طور موقت محدود شده است.

همچنین پالایش و پخش اعلام کرده است مصرف کنندگان می توانند با خیال آسوده اقدام به سوخت گیری بنزین معمولی که دارای اکتان 91 است کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید