چرا پس از غذا خوردن تپش قلب می گیرید؟

    کد خبر :366293

بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که کافئین ممکن است موجب تپش قلب شود. کافئین در قهوه، نوشیدنی های مبتنی بر اسپرسو، نوشابه ها، چای ها، شکلات و برخی نوشیدنی های انرژی‌زا وجود دارد.

تپش قلب زمانی رخ می دهد که قلب سریع‌تر می تپد و احساس لرزش در سینه، گردن و گلو شکل می گیرد. تپش قلب می تواند احساس تنگی نفس و اضطراب را در فرد ایجاد کند.

به گزارش “مدیکال نیوز تودی”، اگر پس از خوردن غذا تپش قلب را تجربه می کنید، غذاها یا نوشیدنی های مصرفی ممکن است مسئول شکل گیری این شرایط باشند. همچنین، چیزی در رژیم غذایی ممکن است موجب تپش قلب پس از دراز کشیدن شود، اگرچه این شرایط می تواند به واسطه یک بیماری زمینه ای نیز رخ دهد.

چه چیزی موجب تپش قلب پس از خوردن غذا می شود؟

غذاها و نوشیدنی های مصرفی شما می توانند به تپش قلب منجر شوند. از دلایل احتمالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الکل

الکل یکی از دلایل شایع تپش قلب یا تغییر در ریتم قلب محسوب می شود.

پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو دریافتند که الکل احتمالا موجب تپش قلب در افراد مبتلا به آریتمی قلبی می شود.

به طور خاص، الکل محرکی برای افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی است.

پزشکان به طور دقیق از چرایی تاثیر الکل به این روش بر قلب آگاه نیستند، اما می دانند که برخی افراد در مقایسه با دیگران نسبت به این اثرات آسیب پذیرتر هستند.

کافئین

بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که کافئین ممکن است موجب تپش قلب شود. کافئین در قهوه، نوشیدنی های مبتنی بر اسپرسو، نوشابه ها، چای ها، شکلات و برخی نوشیدنی های انرژی‌زا وجود دارد.

با این وجود، مطالعه ای که در سال 2016 در نشریه Journal of the American Heart Association منتشر شد، هیچ ارتباطی بین مصرف کافئین و ریتم های نامنظم قلب نشان نداد.

واکنش های فردی

افراد می توانند واکنش های فردی به غذاها یا نوشیدنی های خاص داشته باشند که ممکن است به شکل گیری علائم مختلف منجر شود. از جمله این علائم می توان به تپش قلب اشاره کرد.

پزشکان اغلب توصیه می کنند در صورت تجربه علائم پس از مصرف برخی محصولات خاص سابقه ای از آنها تهیه شود تا غذاها و نوشیدنی های مصرفی و این که چه زمانی علائم شکل گرفته اند زیر نظر قرار بگیرند.

این ممکن است به ایجاد پیوند بین عناصری خاص در رژیم غذایی کمک کند.

داروهایی برای آسم، دیابت و شرایط دیگر

افراد باید هر دارویی که با وعده های غذایی خود مصرف می کنند را نیز مد نظر قرار دهند. برخی داروهای مربوط به سرماخوردگی، آلرژی و آسم حاوی فنیل‌افرین یا سودوافدرین هستند که می توانند ضربان قلب را افزایش دهند.

افراد مبتلا به دیابت ممکن است برای کاهش قند خون از انسولین استفاده کنند. اگر قند خون آنها پس از خوردن غذا به واسطه انسولین اضافه بیش از حد افت کند، ممکن است تپش قلب را تجربه کنند.

مکمل ها

برخی افراد از مکمل های غذایی پیش یا پس از خوردن غذا استفاده می کنند که می تواند بر ضربان قلب اثرگذار باشد. به عنوان نمونه می توان به پرتقال تلخ، افدرا، جینسینگ، خفچه و سنبل کوهی اشاره کرد.

سیگار کشیدن

برخی افراد ممکن است پیش یا پس از خوردن غذا سیگار بکشند که می تواند موجب تپش قلب شود.

از دلایل شایع تپش قلب که با غذا و نوشیدنی خاصی در ارتباط نیستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– اضطراب

– فشار خون پایین

– سطوح پایین قند خون

– بیماری تیروئید

همچنین، به واسطه بیماری های قلبی زمینه ای مانند نارسایی قلبی، کاردیومیوپاتی، یا اختلالات دریچه قلب نیز می توانید تپش قلب را تجربه کنید.

در دوران بارداری

تپش قلب هنگام دراز کشیدن برای بانوان باردار شرایطی شایع است.

جنین می تواند بر رگ های خونی اصلی فشار وارد کند که موجب می شود قلب عمل پمپاژ را برای تامین جریان خون مورد نیاز سریع‌تر و سخت‌تر انجام دهد.

با ادامه بارداری، ممکن است دراز کشیدن روی پهلوی چپ راحت‌تر باشد زیرا در این حالت فشار کمتری به رگ های خونی وارد می شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

افراد نباید تپش قلب از جمله آنهایی که پس از خوردن غذا رخ می دهند را نادیده بگیرند و در صورت مواجهه مداوم با این شرایط باید به پزشک مراجعه کنند.

اگر تپش قلب با علائم زیر همراه است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

– احساس درد و تنگی در ناحیه سینه

– دشواری در تنفس

– سرگیجه

– احساس غش

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید