کارشکنی برخی وارد کنندگان دارو/سهم دارو در نسخه های ایرانی

    کد خبر :366279

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: برخی وارد کنندگان دارو، در مسیر توزیع دارو، اقداماتی انجام می دهند که ما گلایه داریم و برخورد می کنیم.

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری روز دوشنبه، در ابتدا گزارشی از وضعیت حوزه سلامت ارائه داد و در ادامه به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ارتباط با اختلال در توزیع دارو، گفت: برخی وارد کنندگان دارو در مسیر توزیع دارو ، اقداماتی انجام می دهند که ما گلایه داریم و برخورد قانونی می کنیم.

حریرچی ادامه داد: این دسته از وارد کنندگان دارو، تلاش می کنند با ادعای کمبود منابع، داروها را نقدی و خارج از روال بیمه ای عرضه کنند که ما گلایه داریم و برخورد قانونی می کنیم.

وی در ارتباط با موضوع احتکار دارو، گفت: وقتی میزان مصرف یک قلم دارو به چهار ماه می رسد، ما آن دارو را در سطح داروخانه های دولتی و مراکز خاص توزیع می کنیم که احساس می شود با کمبود دارو مواجه هستیم. در حالی که قرار نیست همه ذخیره دارویی وارد داروخانه های سطح کشور شود.

حریرچی در ارتباط با میزان مصرف دارو در کشور، اظهارداشت: میزان داروی مصرفی در ایران ۱.۲ درصد کل مخارج ایرانی ها را شامل می‌شود که رقم بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: در واقع به ازای هر ۸۳ تومان خرج هر ایرانی، یک تومان برای دارو صرف می شود. در حالی که میانگین مصرف دارو در جهان، دو قلم دارو در هر نسخه است، که این تعداد در نسخه های ایرانی ها، چهار قلم بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ، گفت: با اقدامات زیادی که انجام شده است، این تعداد دارو در سال ۹۰ به ۳.۱ قلم رسید و در سال ۹۶، این عدد به ۲.۸۸ قلم در هر نسخه رسیده که باز هم از میانگین سازمان بهداشت جهانی، بالاتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که ۲۸ درصد پرداختی از جیب مردم مربوط به هزینه های سلامت به ویژه دارو و خدمات سرپایی است، تاکید کرد: این موضوع هم به لحاظ اقتصادی و هم سلامت مردم از اهمیت زیادی برخوردار است که در نتیجه لازم شد وزارت بهداشت اقداماتی را در زمینه کاهش تجویز اقلام دارویی در نسخه ها انجام دهد.

حریرچی در ادامه به سهم پرداختی مردم در سال های مختلف و آنچه در قانون برنامه آمده است اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵ میزان پرداختی مردم بابت هزینه های سلامت به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد و این در حالی بود که در قانون چهارم و پنجم می بایست این سهم به ۳۰ درصد می رسید.

وی با اشاره به تصویب بخشی از قوانین که به عنوان آرزو و ایده آل مصوب شده اند، تاکید کرد: قطعا در اجرای قوانین مشکل داریم، ولی قوانینی هم وجود دارد که می بایست شرایط ایده آل اجرای آنها فراهم شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در برنامه ششم سهم پرداختی مردم از هزینه های سلامت می بایست به ۲۵ درصد برسد.

حریرچی در ارتباط با گلایه هایی که در خصوص تخصیص ارز دولتی برای واردات کالاهای سلامت محور وجود دارد، گفت: دولت ۳.۵ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی سرمایه ای و مصرفی اختصاص داده که رقم بسیار قابل توجه و مطابق با نیازهای مردم است.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون و در حالی که هنوز نیمه اول سال به پایان نرسیده ۲.۱ میلیارد دلار از این ارز تخصیص داده شده است که ما بر اساس نیازها و شرایط حال حاضر کشور این ارز را به دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز اختصاص می دهیم.

حریرچی افزود: البته وحی منزل نیست که حتما در سال آینده نیز سهم دارو از تخصیص ارز دولتی بیشتر از تجهیزات پزشکی باشد زیرا در شرایطی که ذخیره دارویی مناسب داشته باشیم ما تصمیمات خود را دسته بندی می کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به توزیع واکسن آنفلوانزا که گفته می شود تاریخ گذشته بوده است، اظهارداشت: با توجه به اینکه واکسن آنفلوانزا انواع مختلف و تاریخ مصرف برای یک سال را دارد، دیده شده که تعداد اندکی واکسن مربوط به سال گذشته توزیع گردیده که این واکسن دیگر موثر نیست و قطعا فروش آن تخلف تلقی شده و برخورد می شود.

وی تاکید کرد: واکسن هایی که مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را گرفته و در سطح داروخانه های کشور توزیع می شود، با معیارهای بالینی مطابقت داشته و قابل اطمینان است.

حریرچی در واکنش به گلایه های برخی نسبت به قیمت گذاری تجهیزات پزشکی در بخش خصوصی گفت: تا چهار سال پیش قیمت گذاری تجهیزات پزشکی در بخش خصوصی وجود نداشت و واردکننده خودش قیمت تجهیزات وارداتی را تعیین می کرد و کسی هم اعتراضی نداشت.

وی افزود: در سال ۹۳ دولت اختیار قیمت گذاری تجهیزات پزشکی را به وزارت بهداشت داد و ما سال گذشته بیمارستان های خصوصی را ملزم کردیم که در تامین تجهیزات پزشکی موردنیاز خودشان با قیمت های ما هماهنگ باشند.

حریرچی در ارتباط با نرخ تورم در حوزه سلامت نیز اظهارداشت: نرخ تورم در حوزه سلامت همواره بالاتر از تورم عمومی جامعه بوده و با توجه به اینکه حوزه سلامت وابستگی زیادی به ارز دارد، در نتیجه شاهد نوساناتی در نرخ تورم حوزه سلامت بوده ایم.

وی ادامه داد: متاسفانه نرخ تورم بخش سلامت همواره در ۴-۳ ماه اول سال اتفاق می افتد و این در حالی است که برای اولین بار امسال و در شرایط کنونی کشور تورم حوزه سلامت نسبت به تورم عمومی کاهش نشان می دهد.

حریرچی گفت: تورم حوزه سلامت در سال ۹۱ دو برابر تورم عمومی بوده است اما امسال به رغم همه مشکلات و در ماه های اوج تورم فصلی ما شاهد کاهش نرخ تورم در حوزه سلامت بوده ایم که جا دارد از تلاش های تمامی افرادی که در بخش های مختلف بهداشت و درمان کشور فعالیت دارند تشکر کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با هزینه کرد حق بیمه مردم نیز اظهارداشت: برخی بیمه ها پول مردم را بابت سلامت آنها هزینه نمی کنند که این تخلف است، چه بسا ممکن است سازمان بیمه سلامت نیز در مقاطعی این پول را جای دیگری سرمایه گذاری کرده باشد اما آنچه مسلم است حق بیمه پرداختی باید صرف سلامت مردم شود.

به گزارش مهر، وی در ارتباط با برنامه وزارت بهداشت برای مدارس کشور گفت: امسال در مورد بوفه مدارس و ارائه خدمات غربالگری و همچنین دندانپزشکی برنامه های ویژه ای داریم که به زودی اعلام خواهد شد.

به گفته حریرچی، یکی از برنامه های وزارت بهداشت در سطح مدارس کشور ارائه خدمات دندانپزشکی برای دانش آموزان ششم ابتدایی است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در خصوص وضعیت خطاهای پزشکی و آمارهایی که اخیرا عنوان شده است، گفت: ما از دوستان سازمان نظام پزشکی انتظار داریم در ارائه آمار هماهنگ و منسجم باشند به طوری که آمار خطای درمانی در کشورهای توسعه یافته غربی ۱۰ الی ۱۵ درصد است که این میزان بیشتر مربوط به خدمات بستری است.

وی با اعلام اینکه سه درصد خدمات درمانی در دنیا منجر به شکایت می شود، تاکید کرد: قاعدتا میزان خطای درمانی در ایران نباید با کشورهای توسعه یافته خیلی تفاوت داشته باشد، ولی قطعا در کشور ما میزان شکایات نسبت به کشورهای مشابه و غربی کمتر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید