دانش‌آموزان ۶ گروه هرم غذایی را روزانه مصرف کنند

    کد خبر :366272

یک کارشناس تغذیه گفت: در آستانه ماه مهر و بازگشایی مدارس دانش‌آموزان باید روزانه مواد موجود در هرم غذایی از جمله لبنیات، نان و غلات، سبزیجات، گوشت و حبوبات را مصرف کنند.

حسین فلاح کارشناس ارشد تغذیه دفتر بهبود تغذیه باتوجه به نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس و تغذیه سالم برای دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان در طول ایام تحصیل باید از غذاهایی استفاده کنند که علاوه بر افزایش قدرت یادگیری، انرژی کافی داشته و ضرر نداشته باشد.

فلاح مصرف مواد غذایی موجود در هرم غذایی را بهترین تغذیه برای دانش‌آموزان برشمرد و عنوان کرد: مواد تعیین شده در ۶ گروه هرم غذایی مناسب‌ترین تغذیه برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود. چراکه این موارد با داشتن تمام مواد مورد نیاز، انرژی کافی بدن را تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان باید به مقدار کافی از این مواد استفاده کنند، توضیح داد: این گروه‌ها شامل نان و غلات، میوه، سبزی، لبنیات، گوشت و حبوبات است.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: مصرف تمامی این مواد برای فعالیت‌های مغزی و بدنی دانش‌آموزان ضروری بوده و قدرت یادگیری آنان را افزایش می‌دهد.

فلاح گروه نان و غلات را شامل موادی همچون نان، برنج و سیب‌زمینی دانست و ادامه داد: برای کودکان ۶ تا ۱۱ سال، روزانه مصرف ۶ تا ۱۱ واحد و برای دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال مصرف ۹ تا ۱۱ واحد از این گروه ضروری است. هر واحد غذایی نیز برابر با ۳۰ گرم و حدودا به اندازه یک کف دست است.

وی درخصوص میوه و سبزی نیز توضیح داد: کودکان و دانش‌آموزان ۶ تا ۱۱ سال روزانه ۲ تا ۳ واحد و دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، ۴ تا ۵ واحد سبزیجات از قبیل هویج، خیار و گوجه باید مصرف کنند.

این متخصص تغذیه مصرف روزانه لبنیات ازجمله شیر، ماست، دوغ، پنیر و خامه را برای دانش‌آموزان لازم دانست و عنوان کرد: کودکان به‌ویژه دانش‌آموزان برای افزایش قدرت تمرکز و رشد کافی باید گروه لبنیات را روزانه مصرف کنند. کودکان ۶ تا ۱۱ سال حدود ۲ تا ۳ واحد و دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ نیز باید ۳ واحد لبنیات در روز استفاده کنند.

فلاح استفاده روزانه ۱ تا ۲ واحد گوشت، مرغ، تخم مرغ و ماهی را برای افراد و دانش‌آموزان لازم دانست.

وی همچنین بر لزوم پرهیز از مصرف بیش‌ از حد گروه‌های چربی و قند نیز تاکید کرد.

فلاح: صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است

این متخصص تغذیه صرف وعده صبحانه را برای دانش‌آموزان ضروری دانست و اظهار کرد: وعده صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی محسوب می‌شود و برای هوشیاری کافی دانش‌آموزان در طول روز و حفظ سلامت جسمی و ذهنی آنان ضروری است.

فلاح تصریح کرد: دانش‌آموزان سعی کنند در وعده صبحانه از لبنیات به‌ویژه شیر و پنیر و سبزیجات استفاده کنند.

وی درخصوص مصرف میان وعده‌ها نیز توضیح داد: بهتر است دانش‌آموزان در زنگ‌های تفریح از میان‌ وعده‌های چرب و شور استفاده نکرده و بیش‌تر میوه‌ها، سبزیجات و لقمه‌های خانگی را میل کنند.

این متخصص تغذیه گفت: دانش‌آموزان سعی کنند از میان‌وعده‌هایی همچون کیک، کلوچه، بیسکوییت‌های کرم‌دار، چیپس و پفک در طول روز استفاده نکنند چراکه این مواد از چربی بالایی برخوردار بوده و برای سلامت آنان بسیار مضر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید