کاخ‌هاي نياوران و سعدآباد جزو اموال شخصي پهلوي نبوده که بنياد مدعي شود

    کد خبر :36624

کاخ‌هاي نياوران و سعدآباد قدمتي طولاني‌تر از دوران پهلوي دارند و جزو اموال دولتي بوده‌اند. در زمان شاه سابق نيز زيرنظر دولت وقت و زيرنظر وزارت دربار اداره مي‌شدند. هيچ‌وقت جزو اموال شخصي شاه سابق نبوده است که بنياد مستضعفان الآن بتواند با اين استدلال آن‌ها را مصادره کند.

به گزارش بازتاب به نقل از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، نعمت احمدي، حقوقدان، با بيان اين مطلب افزود: «کاخ صاحب‌قرانيه در دوران قاجار ساخته شده است. در اين کاخ رخدادهاي مهمي همچون امضاي فرمان مشروطه صورت گرفته است. در سال 1285، در همين کاخ صاحب‌قرانيه نياوران بود که مظفرالدين‌شاه فرمان مشروطه را امضا کرد.»
او ادامه داد: «همين موضوع نشان مي‌دهد که قدمت اين کاخ به دوران قاجار و پيش از محمدرضاشاه پهلوي برمي‌گردد. اين کاخ جزو اموال شخص شاه نبوده است و درنتيجه بنياد مستضعفان نمي‌تواند اين امر را براي مصادره آن‌ها بهانه کند.»
اين حقوقدان در ادامه گفت: «در مورد کاخ سعدآباد هم بايد گفت که سابقه تاريخي اين کاخ نيز به قاجاريه برمي‌گردد. کاخ سعدآباد در دوران احمدشاه ساخته شده است. بعد از سقوط خاندان قاجار و آمدن سلسله پهلوي اين کاخ همچون نياوران جزو اموال دولتي و سلطنتي درآمد و زيرنظر وزارت دربار اداره مي‌شد. بنابراين کاخ سعدآباد نيز جزو اموال شخصي شاه سابق نبوده است.»
احمدي، با اشاره به سخنان امام خميني(ره) در مورد اين کاخ‌ها، درباره اين حکم تاريخي اظهار کرد: «همان ابتداي انقلاب نيز امام خميني در اين مورد اعلام‌نظر کردند؛ همچنين در يک لايحه قانوني در سال 59 نگه‌داري کاخ‌هاي نياوران و سعدآباد به ميراث‌فرهنگي سپرده شد. از آن تاريخ تاکنون هم به بهترين نحو اين نگه‌داري صورت گرفته است.»
او در ادامه با ترديد در رويه بنياد مستضعفان در عملکردهاي مختلفش گفت: «جاي سؤال دارد که چرا هم‌اکنون بعد از 40 سال ناگهان بنياد مستضعفان به‌ياد کاخ‌ها افتاده است؟ آيا بنياد مي‌خواهد اين کاخ‌ها را هم به سرنوشت باغ‌ها و ديگر اماکن تاريخي زيرنظر خودش دچار کند؟»
اين حقوقدان در انتها تأکيد کرد: «براساس قوانين جمهوري اسلامي، هر ملکي و هر مجموعه‌اي که سابقه تاريخي و ارزش ميراثي داشته باشد بايد زيرنظر سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اداره شود نه زيرنظر هيچ نهاد و بنياد ديگري!»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید