دولت ترامپ دیوان کیفری بین‌الملل را تهدید به تحریم کرد! / اعلام مرگ دیوان «نامشروع» توسط بولتون

    کد خبر :366081

در حالی‌ که تا پیش ‌از این ناهنجاری‌های بین‌المللی دولت ترامپ در حوزه توافقات بین‌المللی و تخطی از تعهدات دولت آمریکا در سطوح دو یا چندجانبه بوده است، اکنون به نظر می‌رسد، باب جدیدی در رفتارهای خارج از عرف و هنجارهای بین‌المللی در دولت دونالد ترامپ باز شده است. به ‌این ‌ترتیب که دولت وی قضات دیوان کیفری بین‌الملل را به تحریم از سوی آمریکا تهدید کرده است.

به گزارش تابناک؛ امروز (دوشنبه) دولت آمریکا موضع کاملاً خصمانه‌ای علیه دیوان کیفری بین‌الملل در پیش گرفته و قضات این دادگاه را به دلیل پیگیری موضوع ادعای جنایات جنگی آمریکا در کشور افغانستان به تحریم تهدید کرده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ قرار است، بیانیه و اطلاعیه دولت در این خصوص را در سخنرانی خود در میان اعضای گروه «جامعه فدرالیست» که یک گروه محافظه‌کار تلقی می‌شوند، در شهر واشنگتن اعلام کند. این اولین سخنرانی او درباره این موضوع از زمان پیوستن به دولت ترامپ است.

بر اساس پیش‌نویس این اطلاعیه که توسط رویترز مشاهده شده، بولتون قرار است در این سخنرانی اشاره کند: “ایالات‌متحده از همه ابزارهای ضروری و لازم برای حفاظت از شهروندان و متحدان در مقابل این پرونده ناعادلانه توسط این دادگاه نامشروع بهره خواهد برد.”

بولتون همچنین قرار است بیان کند که ایالات‌متحده قصد دارد تا دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن را تعطیل کند که اتفاقاً این موضوع نیز ارتباط نزدیکی با تلاش فلسطینی‌ها برای پیگیری جنایات اسرائیل در غزه در دیوان کیفری دارد. این پیش‌نویس از زبان بولتون بیان کرده: ایالات‌متحده همواره در کنار دوست و متحد خود اسرائیل خواهد ایستاد.

این پیش‌نویس همچنین نشان می‌دهد، دولت ترامپ در صورت پیگیری و بازپرسی از افسران و خدمه نظامی و اطلاعاتی آمریکا در جنگ افغانستان در این کشور، به‌ شدت در مقابل این موضوع ایستادگی و مقابله خواهد کرد. در صورت پیشبرد این بازرسی‌ها، دولت ترامپ با تحریم قضات دیوان از ورود آن‌ها به ایالات‌متحده جلوگیری خواهد کرد و بر روی هرگونه استفاده از سیستم مالی آمریکا و نقل‌وانتقال مالی آن‌ها از طریق آمریکا اقدام به وضع تحریم کرده و همچنین در سیستم قضایی آمریکا آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد.

پیش‌نویس به نقل از بولتون می‌گوید: ما هرگز با دیوان کیفری در این موضوع همکاری نخواهیم کرد. هیچ همیاری با آن نخواهیم داشت. در جلسات آن شرکت نخواهیم کرد و می‌گذاریم به دست خود نابود شود. صرف‌نظر از همه این‌ها، با هر نیت و قصدی، هم‌اکنون نیز دیوان کیفری بین‌الملل برای ما مرده است.

همچنین این پیش‌نویس بیان کرده که ایالات‌متحده اقدام به مذاکرات و توافقات دو و چندجانبه خواهد کرد تا ملت‌های دیگر را از شکایت علیه آمریکا در دیوان کیفری بین‌الملل بازدارد.

گفتنی است، دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۰۲ با هدف کمک به استقرار و حفظ صلح و امنیت در جهان، کار خود را در شهر لاهه آغاز کرد، ولی تمرکز فعالیت‌های آن بر کشورهای آفریقایی سبب شد، برخی دولت‌های این قاره دیوان را متهم کنند که نسبت به کشورهای آفریقایی «تبعیض» قائل می‌شود.

اساسنامه رم که این دیوان بر اساس آن تأسیس شد، از سوی ۱۲۳ کشور تصویب ‌شده است؛ اما آمریکا به ‌رغم حضور در مذاکرات تدوین اساسنامه دیوان، از تصویب آن خودداری کرد. پیوستن رسمی هر کشور به دیوان، در عمل به این معناست که آن کشور در صورت لزوم باید مقام‌های بلندپایه یا شهروندان عادی خود را که در جنایات جنگی و نقض فاحش حقوق بشر دخالت داشته‌اند، تحویل دیوان دهد. البته طبق اساسنامه دیوان، صرفاً وقایعی می‌توانند در آن بررسی شود که پس از سال ۲۰۰۲، یعنی پس از شروع کار دیوان روی داده باشند.

این دیوان که نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی است، به ‌منظور محاکمه کسانی تأسیس ‌شده که مسئولیت سنگین‌ترین جنایات از جمله جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی را بر عهده‌ دارند.

در دوران جورج بوش و در زمان تأسیس این دادگاه، آمریکا از امضای اساسنامه آن خودداری کرد اما دولت اوباما قدم‌هایی را در راستای همکاری با دیوان برداشت.

به شکلی جالب‌توجه، قرار است جان بولتون طبق پیش‌نویس بیان کند: ما اقدام‌هایی را از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام خواهیم داد تا قدرت این دادگاه را محدود کنیم؛ از جمله این دیوان را از صدور حکم علیه آمریکا و متحدان ما ـ که اساسنامه رم را امضا نکرده‌اند ـ منع خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید