حسنی: لاریجانی می‌خواست ربیعی استیضاح شود

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ ۱۴:۳۷
    کد خبر :365514

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اظهارات برخی از اعضای هیات رییسه مجلس مبنی بر انصراف تمامی استیضاح‌کنندگان، گفت: این اتفاق بنده را به یاد جمله تاریخی شهید مدرس انداخت که (درواکنش به انتخابات فرمایشی رضاخان در دوره هفتم و عدم اعلام حتی یک رای به‌نام وی) گفته بود کاش حداقل یک رای من را می‌خواندید. الان متوجه می‌شوم که منظور شهیدمدرس چه بوده است. بنده هم نماینده مجلسم و یک رای دارم. کسی هم از من وکالت ندارد.

یک نماینده متقاضی استیضاح وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این‌که هیچ توصیه‌ای برای انصراف نمایندگان از این استیضاح در کار نبوده، تاکید کرد که همچنان بر این استیضاح اصرار دارد.

به گزارش ایلنا، محمدصادق حسنی جوریابی، نماینده رشت با اشاره به منتفی شدن استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: همواره گفته‌ایم یکی از وظایف مهم مجلس نظارت بر نحوه اجرای امور است و بنده به‌عنوان نماینده می‌توانم با استفاده از ابزار‌های قانونی نظارتی خود اعم از تذکر، سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح این وظیفه را عملی کنم.

وی افزود: پس از بررسی دقیق عملکرد وزیر آموزش و پرورش به این نتیجه رسیده‌ام که آقای بطحایی توان اداره این وزارتخانه را ندارد و متاسفانه علاوه بر این، می‌بینیم که به‌راحتی توصیه‌های سیاسی را می‌پذیرد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که پس از بررسی دقیق استیضاح وزیر آموزش و پرورش، این طرح استیضاح را امضاء کرده است، گفت: تاکنون پای هر استیضاحی را امضاء کرده‌ام تا انتهای مسیر را رفته‌ام. درواقع تا وقتی که اطمینان حاصل نکنم، اصلاً وارد بحث استیضاح نشده و طرح آن را امضاء نمی‌کنم، اما وقتی که به این اطمینان رسیدم، پای کار می‌مانم.

هرگز از استیضاح وزیر آموزش و پرورش منصرف نشده‌ام

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به نامه تعدادی از نمایندگان برای خارج کردن استیضاح وزیر آموزش و پرورش از دستورکار مجلس و موافقت هیات رییسه با این درخواست، گفت: گویا تمامی استیضاح‌کنندگان وزیر آموزش و پرورش دیروز امضایشان را پس گرفته‌اند، اما بنده همچنان بر نظر خود باقی مانده‌ام و هرگز امضایم را پس نگرفته‌ام.

وی تاکید کرد: بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از اعلام وصول یک طرح استیضاح در صحن علنی مجلس، به هیچ عنوان امکان خروج از دستور وجود ندارد و حتی اگر تعداد امضاء‌ها از ۱۰ امضایی که به‌عنوان حداقل و نصاب در آیین‌نامه تعیین شده، کمتر شود تفاوتی نخواهد داشت و حتی اگر تنها یک نفر از متقاضیان استیضاح خواستار برگزاری جلسه باشد، هیات رییسه موظف است مطابق آیین‌نامه و در زمان اعلام شده، این جلسه استیضاح را برگزار کند و وزیر نیز موظف به حضور در جلسه و پاسخگویی است. به بیان دیگر، تنها وقتی امکان خارج کردن این طرح استیضاح از دستورکار مجلس وجود دارد که همه امضاءکنندگان اعلام انصراف کنند و عملاً کسی برای استیضاح باقی نمانده باشد که درحال حاضر چنین نیست.

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اظهارات برخی از اعضای هیات رییسه مجلس مبنی بر انصراف تمامی استیضاح‌کنندگان، گفت: این اتفاق بنده را به یاد جمله تاریخی شهید مدرس انداخت که (درواکنش به انتخابات فرمایشی رضاخان در دوره هفتم و عدم اعلام حتی یک رای به‌نام وی) گفته بود کاش حداقل یک رای من را می‌خواندید. الان متوجه می‌شوم که منظور شهیدمدرس چه بوده است. بنده هم نماینده مجلسم و یک رای دارم. کسی هم از من وکالت ندارد.

لاریجانی می‌خواست ربیعی استیضاح شود

وی با انتقاد نسبت به عملکرد هیات رییسه مجلس یادآور شد: در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهد بودیم آقای لاریجانی در حالی به هر نحو جلسه استیضاح را برگزار کرد که حتی جلسه کمیسیون هم برگزار نشده بود. علت این بود که لاریجانی می‌خواست ربیعی استیضاح شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی همچنین به مشاجره لفظی خود با رییس مجلس در جریان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در اسفندماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در آن زمان بنده جزء استیضاح‌کنندگان حجتی بودم و ۴ ماه تمام دوندگی کردم، اما آقای لاریجانی از اعلام وصول استیضاح امتناع کرد. بنده در جریان استیضاح ربیعی هم گفتم که رییس مجلس استیضاح حجتی را با وجود آن‌که تمام مراحل قانونی آن طی شده بود، اعلام وصول نمی‌کرد، اما استیضاح ربیعی را یک‌باره در دستورکار صحن قرار داد.

رییس مجلس باید پاسخگو باشد

نماینده اصلاح‌طلب مردم رشت در مجلس تصریح کرد: دیکتاتوری در مجلس باید روزی به اتمام برسد. رییس و هیات رییسه مجلس باید پاسخگو باشند. این کذب محض است که همه متقاضیان امضای خود را پس گرفته‌اند.

هیچ توصیه‌ای نبوده و نباید به‌خاطر هر موضوعی از مهمترین ظرفیت‌ها هزینه کنیم

وی با اشاره به تاکید بعضی مخالفان استیضاح وزیر آموزش و پرورش مبنی بر توصیه‌هایی در این رابطه گفت: این مسائل نادرست است و نباید به خاطر هر موضوعی از مهمترین ظرفیت‌ها هزینه کنیم. اگر هم توصیه‌ای در کار بوده، آیا نباید به بنده اطلاع می‌دادند؟ من نماینده این مجلس هستم. من یک فرد سیاسی هستم. متوجه مسائل هستم، اما هیچ بحثی در این رابطه مطرح نبود. هیات رییسه بدون اطلاع بنده که متقاضی استیضاح بودم، رسماً اعلام می‌کند که استیضاح منتفی شده است.

هیچ سفارشی درمورد انتصابات آموزش و پروش نداشتم

این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به شائبه‌هایی که درمورد انگیزه سیاسی استیضاح‌کنندگان مطرح می‌شود، گفت: اتفاقاً بنده هیچ سفارشی درمورد انتصابات آموزش و پروش نداشتم و مدیرکل آموزش و پرورش منطقه که ما به عملکردش ایراد داشتیم، تغییر کرده است. بحث من این‌ها نیست. من در محضر ملت سوگند یاد کرده‌ام و باید به وظایفم عمل کنم.

حسنی جوریابی در پایان تصریح کرد: بنده حتماً این مسئله را پیگیری خواهم کرد. آقای رییس مجلس باید پاسخگو باشد. این خلاف قانون است که استیضاح بدون اطلاع استیضاح‌کنندگان از دستورکار خارج می‌شود و این استیضاح باید دوباره به جریان بیفتد.
منبع

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید