میراث ۱۲ ساله قالیباف به که می رسد؟ جدی ترین گزینه های شهرداری تهران

    کد خبر :36517

محمود حجتی، محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، پیروز حناچی، عباس آخوندی ، محسن مهرعلیزاده، محسن صفایی فراهانی، احمد ترک نژاد، علی عبدالعلی زاده، حسین مرعشی از جمله اسامی پر تکراری هستند که این روزها نامشان به عنوان شهردار جدید تهران در رسانه ها مطرح می شود، تکرار اسامی مذکور در رسانه ها بیشتر به خبر سازی رسانه ها و تکاپوی افراد مذکور برای طرح نامشان می ماند.

پنجمین دوره شورای شهر تهران که اواسط مرداد ماه در ساختمان بهشت مستقر شود ، اولین و مهمترین دستور کارش انتخاب شهردار پایتخت خواهد بود. انتخابی که هم خبر ساز می شود و هم پر هیاهو.

خبر ساز از این جهت که فردی که به عنوان مدیر ارشد شهر تهران انتخاب شود، میراث دار مدیریت 12 ساله اصولگرایان و «محمد باقر قالیباف» در شهرداری پایتخت خواهد بود و تا مدت ها رقبای شهردار جدید از باید ها و شاید های پیش روی او سخن خواهند گفت و با تز ها و ایده هایی که برای خود در سر داشته اند، مدام به مصاف برنامه ریزی ها او خواهند رفت.

پر هیاهو هم به این دلیل که او (شهردار جدید تهران) برای سامان دهی شرایط متناسب با نظرات و برنامه های خود قطعا نیازمند ورود مدیرانش همفکر با شهردار جدید تهران خواهد بود و این پیش نیاز عزل و نصب های بسیاری را در سطح مدیران ارشد در شهرداری تهران به ارمغان خواهد آورد که کام بسیاری را تلخ و صورت جمعی دیگر را خندان می کند.

جدای از این خبر سازی و هیاهوی انتخاب شهردار جدید تهران، سکان داری پایتخت 20 روزی می شود که به تیتر اصلی رسانه های داخلی بدل شده است. نام بردن از چهره هایی که به عنوان شهردار تهران شانس رای آوری از شورای شهر را دارند از یک سو و سردرگمی جریان اصلاح طلب بین گزینه های متعددی که برای شهرداری مطرح هستند از سوی دیگر دو فاکتوری است که انتخاب شهردار جدید پایتخت را به تیتر داغ رسانه ها بدل کرده است .

**همه گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای شهرداری

محمود حجتی، محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، پیروز حناچی، محسن مهرعلیزاده، محسن صفایی فراهانی و احمد ترک نژاد، علی عبدالعلی زاده، حسین مرعشی از جمله اسامی پر تکراری هستند که این روزها نامشان به عنوان شهردار جدید تهران در رسانه ها مطرح می شود، تکرار اسامی مذکور در رسانه ها بیشتر به خبر سازی رسانه ها و تکاپوی افراد مذکور برای طرح نامشان می ماند و احزاب تاثیرگذار اصلاح طلب در این باره تاکنون اظهار نظری نکرده اند، گو اینکه هنوز اصلاح طلبان برای سپردن سکان داری شهر تهران به فرد خاصی تصمیم گیری نکرده اند.

البته تلاش دو حزب یا جریان در بین اصلاح طلبان برای معرفی گزینه های مورد نظر خود یعنی حزب کارگزاران سازندگی و جریان منتسب به مشارکت هم مزید بر علت است که تا کنون نتیجه ای برای انتخاب نهایی شهردار جدید تهران از سوی اصلاح طلبان حاصل نشود.

سکوت عقلای اصلاح طلب درباره گزینه های اصلی شان برای سپردن مدیریت شهری تهران به او در حالی است شهرداری تهران به دلیل داشتن رسانه های گسترده، بانک شهر و سازمان های بسیار از جمله سازمان بازرسی شهرداری تهران، سازمان ورزش و تندرستی، سازمان بهشت زهرا، سازمان نوسازی، سازمان میادین میوه و تره بار، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری و….بسیار بااهمیت بوده و نمی توان به سادگی از مدیریت بر آن گذشت.

در این گزارش شانس شهردار شدن و رزومه کاری – سیاسی افراد مذکور که نامشان از دیگر گزینه ها پر تکرار تر بوده است را به صورت اجمالی بررسی کردیم که در پی می آید:

**محسن هاشمی؛ گزینه اول کارگزارنی‌ها

پسر ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی است و54 ساله . او به عنوان سر لیست امید توانست رای اول تهرانی ها را در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران به نام خود بزند به همین دلیل هم هست که نام او بیش از هر فرد دیگری به عنوان گزینه اصلی شورای شهر تهران برای سپردن سکانداری پایتخت تکرار می شود. البته منتقدان می گویند شهرداری محسن هاشمی به دو دلیل نمی تواند شدنی باشد یکی اینکه دبیر شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان اعلام کرد ه که از افراد حاضر در شورای هیچ فردی به عنوان شهردار انتخاب نخواهد شد و آن ها میثاق نامه ای را برای پایبندی به تعهدات شورای سیاست گذاری امضا کرده اند .

دلیل دیگر هم نگاه منفی بزرگان اصولگرا به قوت گرفن جایگاه مدیریتی برخی چهره های نزدیک به هاشمی رفسنجانی است . نگاهی که در سل اول شورای شهر چهارم فرصت شهردار شدن را از پسر ارشد هاشمی گرفت و سبب رای آوری مجدد قالیباف شد.

** اسحاق جهانگیری؛ محبوب انتخاباتی

اسحاق جهانگیری یکی از گزینه هایی که این روزها نامش بشدت در رسانه ها تکرار می شود، مدیریت خوب و محبوبیت او در مناظرات انتخاباتی دو فاکتوری است که توافق بر سر او را برای سپردن سکان شهر تهران در میان احزاب اصلاح طلب تسهیل کرده است .

جهانگیری 60 سن دارد وچهار سالی می شود که معاون اول رئیس جمهور است و پیش از این دو دوره وزیر صنعت و معدن بوده است و البته سابقه استانداری اصفهان و نیز نمایندگی مجلس را هم در کارنامه مدیریتی اش دارد. هرچند که بعید به نظر می رسد او کرسی معاونت اولی ریاست جمهوری را به دلیل نشستن بر صندلی شهرداری پایتخت رها کند.

** محسن صفایی فراهانی، مدیر کاربلد

یکی دیگر ازگزینه های شهرداری تهران که این روزها در شبکه اجتماعی بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است ، محسن صفایی فراهانی است . او 69 ساله دارد و معاونت طرح و برنامه وزارت صنایع سنگین، معاون و قائم مقام وزارت صنایع سنگین،‌ مدیریت عامل شرکت ،‌تاسیس شرکت های فراب و مپنا، ریاست رئیس فدراسیون فوتبال ایران، نمایندگی مردم تهران در مجلس ششم، قائم مقامی وزارت امور اقتصادی و دارایی از سوابق اوست.

صفایی فراهانی ازمعدود افرادی است که در سه حوزه سیاست، اقتصاد و ورزش رزومه مدیریتی قابل دفاعی دارد . از زمان مطرح شدن نام او به عنوان یکی از گزینه های اصلاح طلبان برای رسیدن به شهرداری تهران عکس های بسیاری در جهت حمایت از وی در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

** محسن مهر علیزاده؛ پر تکرار در خبرها

هنوز انتخابات برگزار نشده بود که با کناره گیری محسن مهر علیزاده از کاندیداتوری در پنجمین دوره شورای شهر تهران نام او به عنوان گزینه جدی اصلاح طلبان و شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان برای شهرداری تهران در محافل غیر رسمی و سیاسی مطرح شد.نزدیکانش می گفتند ، دلیل انصراف مهر علیزاده از حضور در لیست امید این بود که توافق شده است و به عنوان شهردار تهران از شورای شهر پنجم رای بگیرد و جانشین قالیباف شود.

او61 ساله است و در کارنامه کاری خود ایجاد منطقه آزاد کیش به‎عنوان اولین قطب گردشگری کشور، توسعه روابط اقتصادی خراسان با کشورهای مختلف جهان و منطقه، ایجاد مجتمع تفریحی- ورزشی بزرگ کیش و برگزاری مسابقات ورزشی، ایجاد صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی و… را دارد، در دولت سید محمد خاتمی استاندار خراسان و در دولت دوم وی معاون رییس جمهور بود.

**حسین مرعشی؛ گزینه دوم کارگزارنی‌ها

نام حسین مرعشی هم از منابع مختلف مطرح شده است و بنا بر گفته آنها احتمال حضور مرعشی در شهرداری پایتخت بسیار زیاد است. او که در دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس دفتر وی و هشت سال استانداریِ کرمان بود و در دوران سید محمدخاتمی به ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شد، یکی از گزینه های احتمالی شهرداری تهران به شمار می آید. البته او پس از محسن هاشمی دومین گزینه کارگزارانی ها برای سکان داری شهر تهران است.

** عباس آخوندی؛ وزیر پر حاشیه

عباس آخوندی هم جز نام هایی است که برای حضور در شهرداری مطرح شده است. وزیر راه و شهرسازی دولت سازندگی و دولت تدبیر و امید این روزها از سوی برخی از فعالان اصلاح‌طلب به عنوان گزینه مطلوب برای شهرداری مطرح شده است. نسبت او با علی اکبر ناطق نوری از جمله فاکتور هایی است که نام او را به عنوان شهردار آتی تهران رسانه ای کرده است. هرچند صاحب نظران شانس زیادی برای شهردار شدنش قائل نیستند و او را گزینه مناسبی نمی دانند. به زعم منتقدانش او به دلیل عملکرد ضعیفش در دوارن وزارت راه و شهرسازی، دو بار از سوی مجلس نهم و دهم استیضاح شد.

در حالی که برخی خرید هواپیماهای نو برای کشور را جزو کارنامه موفق آخوندی می دانند، باید اشاره کرد که تمام توافقات خرید هواپیما از سوی جمهوری اسلامی ایران، توسط «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان و در راستای اجرای موفق برجام صورت گرفته است. برخی کارشناسان حوزه راه و حمل و نقل بر این باورند که «عباس آخوندی» تنها با هواپیماهای خریداری شده عکس یادگاری گرفته و تقریبا تمام کارهای آن در جای دیگری صورت گرفته است.

** پیروز حناچی؛ چهره بی‌هیاهو

پیروز حناچی اولین رییس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری ایران است . او که 54 سال دارد،درحال حاضر معاون شهرسازی و معماری مسکن وزارت راه و شهرسازی است و در دوران وزارت عبدالعلی زاده در وزارت مسکن یعنی 8 سال اصطلاحات، در همین سمت بوده است. نام حناچی که بواسطه اقدامات مدیریتی اش به میان آمده به دور از هیاهو و جنجال های خبری همچنان مطرح است به همین دلیل هم رسیدن شهرداری تهران به او دور از ذهن نیست .

**احمد ترک‌نژاد؛ چراغ خاموش جلو می‌آید

57 ساله است و از مهمترین عناوین وی می‌توان به معاون وزیر جهاد سازندگی در دولت ششم جمهوری اسلامی و استاندار استان کرمانشاه در دولت هشتم جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. او همچنین دو دوره متوالی نماینده اتاق بازرگانی تهران بوده است. ترک نژاد از جمله گزینه هایی است که حامیانش چراغ خاموش در صدد رایزنی برای نشاندنش بر صندلی شهرداری تهران هستند.

**محمود حجتی ؛مدیر مورد وثوق

جدید ترین گزینه برای شهرداری تهران «محمود حجتی» وزیر فعلی جهاد کشاورزی است که 62سال دارد. حجتی علاوه بر سابقه وزارت در جهادکشاورزی در دولت یازدهم و دولت اول اصلاحات، در دولت اول «سید محمد خاتمی» هم پس از «اکبر ترکان» وزیر راه و ترابری بود.

جدی بودن «محمود حجتی» وزیر فعلی جهاد کشاورزی برای شهرداری تهران که اتفاقا هم مقبولیت و سابقه مدیریتی و اجرایی موفقی دارد و هم مقبولیت حکومتی شاید بدین جهت است که اصلاح طلبان از یک انتخاب سیاسی صرف به انتخابی همه جانبه نگر برای شهرداری تهران رسیده اند. حجتی در دوران وزارتش بنا به درخواست مقام معظم رهبری طرح کلان افزایش تولید را تدوین کرد و به اجرا گذاشت. در راستای اجرای طرح افزایش تولید، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد تا کشاورزان به تولید گندم تشویق شوند. با اجرای این طرح خودکفایی در تولید این محصول اساسی حاصل شد؛ به همین دلیل هم کارشناسان او را یک مدیر بی سر و صدا، اما عملگرا می دانند؛ بنابر این حضور او می‌تواند معادلاتی که تاکنون بوده و بیان شده را تغییر دهد.

در میان گزینه های که شرح شان رفت، اگرچه «محسن هاشمی و محسن مهر علیزاده» بیشتر از 5 رقیب دیگر شان توانسته اند در رسانه ها خبر ساز باشند و نامشان به عنوان شهردار آتی پایتخت پر تکرار تر از دیگران بوده است، اما با خبرهایی که این روزها از گوشه و کنار جلسات اصلاح طلبان برای انتخاب شهردار به گوش می رسد، گویا باید انتخاب یکی از این دو نفر به عنوان شهردار را منتفی دانست.

هرچند که در ابتدای کار، شاهد مطرح شدن اسامی مختلفی از چهره های اصلاح طلب برای شهرداری تهران بودیم و این مساله نشان می داد یک نوع سردرگمی و هرج و مرجی بین اصلاح طلبان برای انتخاب شهردار وجود دارد، اما مطرح شدن «محمود حجتی» به عنوان جدی ترین گزینه شهرداری تهران، نشان می دهد اصلاح طلبان از انتخاب یک چهره سیاسی صرف اجتناب کرده و می خواهد انتخابی عقلانی بر پایه توان مدیریتی بالا انجام بدهند. هرچند که برای قضاوت نهایی درباره شانس شهردار آتی تهران باید منتظر ماند و دید شورای پنجمی ها با براساس چه فاکتورها و المان هایی وارد گود خواهند شد و سکان داری تهران را به چه فردی و از چه گروه سیاسی خواهند سپرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید