توقف صادرات دارو به افغانستان و عراق/مشکل نقدینگی داریم

    کد خبر :364499

مدیرعامل شرکت داروسازی سُها از توقف صادرات دارو به دو کشور افغانستان و عراق بر اساس سیاست های جدید کشور خبر داد.

کامران یوسفی در حاشیه بازدید خبرنگاران از کارخانجات دارویی هلال احمر گفت: شرکت داروسازی سُها در حدود ۱۰۳ قلم دارو تولید می کند که در بسته های قلبی عروقی، گوارشی، مُسکن های عضلانی، روانگردان ها و … قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه خطوط تولیدی ما کاملا فعال است، افزود: تلاش می کنیم وقفه ای در فرآیند تولید اتفاق نیفتد اما مشکلات کمبود نقدینگی و نرخ ارز و همچنین تامین مواد اولیه برای تولید دارو را پیش رو داریم.

یوسفی از دستگاه های بالادستی همچون بانک مرکزی و وزارت بهداشت درخواست کرد زمینه های دریافت مطالبات شرکت های دارویی را فراهم آورند تا مشکلات نقدینگی آنها حل شود.

وی ادامه داد: متاسفانه با وضعیتی مواجه شده ایم که برای تامین ملزومات مورد نیاز داخلی بیشتر از ملزومات وارداتی مشکل داریم به طوری که در تامین جعبه، بروشور، کارتن و … ما می بایست خرید نقدی داشته باشیم که همین مسئله بار مالی سنگینی برای ما دارد.

مدیرعامل شرکت داروسازی سها با بیان این مطلب که تاکنون در رابطه با کمبود مواد اولیه با مشکل مواجه نشده ایم، افزود: بخشی از مواد اولیه در گمرک است و مشغول ترخیص آنها هستیم.

وی با اعلام اینکه مطالبات ما از شرکت های پخش دارو کماکان باقی مانده است، گفت: مشکلی که وجود دارد این است که شرکت های پخش دارو نیز به دلیل اینکه بیمارستان های طرف حساب آنها قادر به پرداخت مطالبات این شرکت ها نیستند، در نتیجه دریافت مطالبات ما از شرکت های پخش نیز با مشکل مواجه شده است.

وی سهم شرکت داروسازی سها از بازار تولید دارو در داخل را حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد اعلام کرد و گفت: ما به دو کشور افغانستان و عراق صادرات داریم که با توجه به سیاست های کشور در حال حاضر این صادرات متوقف شده است.

به گزارش مهر، وی حجم صادرات به دو کشور افغانستان و عراق را بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار اعلام کرد و گفت: سهم صادرات به این دو کشور در حدود ۵ تا ۶ درصد تولیدات ما را شامل می شود.

به گفته یوسفی، ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید دارو در شرکت داروسازی سها وابسته به واردات است و مابقی از طریق شرکت های داخلی تامین می شود.

وی افزود: خوشبختانه در تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکنون هیچ کمبودی نداشته ایم و هر چقدر توانسته ایم ثبت سفارش انجام داده ایم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید