آمریکا دیپلمات‎های ارشد خود را از ۳ کشور آمریکای مرکزی فراخواند

    کد خبر :364411

تصمیم کشورهای السالوادور، جمهوری دومینیکن و پاناما برای قطع رابطه دیپلماتیک با تایوان موجب شد تا آمریکا دیپلمات‎های ارشد خود را برای مشورت از این کشورها فرا بخواند.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، آمریکا سفرای خود را از ۲ کشور السالوادور و جمهوری دومینیکن و همچنین کاردار خود را از پاناما فراخواند.

این اقدام در راستای مشورت پیرامون موضع اخیر کشورهای یادشده مبنی بر عدم به‌ رسمیت شناختن تایوان در عمل به سیاست چین واحد است.

واشنگتن از بابت افزایش کشورهایی که به‌ ازای دوستی با چین، رابطه دیپلماتیک خود با تایوان را قطع می‌کنند؛ ابراز نگرانی کرده است.

السالوادور ماه میلادی گذشته (آگوست)، جمهوری دومینیکن ماه میلادی می و پاناما سال گذشته چنین تصمیمی را در رابطه با تایوان اتخاذ کردند.

تایوان در حال‌ حاضر تنها با ۱۷ کشور اغلب کوچک و توسعه‌ نیافته آمریکای مرکزی و پاسیفیک، رابطه دیپلماتیک دارد. البته آمریکا نیز با تایوان رابطه دیپلماتیک ندارد اما بزرگترین تامین کننده سلاح و اصلی‌ترین حامی بین‌المللی آن است.

واشنگتن ماه گذشته پکن را متهم کرد که با تامین مشوق‌های مالی، دیگر کشورها را به‌ جای شراکت به وابستگی اقتصادی و سلطه‌پذیری وا می‌دارد.

به‌گزارش مهر، پکن با استناد به اصل چین واحد تایوان و هنگ‌کنگ را جزئی از تمامیت ارضی خود دانسته و نسبت به حمایت از جریان‌های جدایی‌طلبانه در این مناطق هشدار داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید