در شورای معاونین آموزش و پرورش مطرح شد

نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای، پشتوانه طرح رتبه بندی/ کسری بودجه آموزش و پرورش از سال ۱۳۴۳ تاکنون

    کد خبر :364339

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه فراتر از چند کلاس درس است و جایی است که تربیت دانش آموزان منطبق با سند تحول بنیادین باید در آن اتفاق بیفتد گفت: برای پیاده کردن این سند در مدارس، نباید مدرسه را محدود به چند کلاس درس دانست.

رضوان حکیم زاده در هفدهمین جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه مدرسه فراتر از چند کلاس درس است و جایی است که تربیت دانش آموزان منطبق با سند تحول بنیادین باید در آن اتفاق بیفتد گفت: برای پیاده کردن این سند در مدارس، نباید مدرسه را محدود به چند کلاس درس دانست.

وی افزود: راهبران آموزشی در مناطق محروم و گروه‌های آموزشی در شهرها، عناصر کیفیت بخشی به آموزش هستند و نقش کلیدی در زمینه تعلیم و تربیت را بر عهده دارند و باید به نقش کلیدی آنها توجه ویژه داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که همکاری های خوبی با سازمان آموزش و پرورش استثنایی صورت گرفته است گفت: سختی کار و تراکم کلاس درس در مدارس استثنایی باید با جدیت دنبال شود.

وی تعلیم عشق ورزیدن به زندگی و انجام تکالیف مهارت محور را در دوره ابتدایی یک ضرورت دانست و اظهار کرد: در دوره ابتدایی باید رقابت ها را به رفاقت ها و نیز به رغبت ها تبدیل کرد از این رو جشنواره ها هرگز نباید به دلیل رقابت، از اصالت خود فاصله بگیرند.

مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه خدمات حمایتی برای دانش آموزان استثنایی دیده شده است اظهار کرد: سازمان استثنایی بر اساس اصل تفاوت های فردی بنیان شده است.

وی رویکرد عادی سازی را یک رویکرد جهانی دانست و گفت نگاه و رویکرد ما در آموزش و پرورش استثنایی، رویکرد تلفیقی است.

قدمی طرح سنجش را از مهم ترین اقدامات آموزش و پرورش ذکرکرد و گفت: دستاوردهای سنجش حتی می تواند در حوزه بهداشت کشور موثر باشد.

آموزش و پرورش از سال ۱۳۴۳ تاکنون با کسری بودجه مواجه بوده است

به گزارش ایسنا، مهرداد خان ماکو، مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش نیز دراین جلسه گفت: بحث استانی شدن اعتبارات جدی شده است که خوشبختانه ظرفیت و پتانسیل خوبی در این زمینه در استان گلستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه باید اعتبارات آموزش و پرورش آسیب شناسی شود گفت: ۹۵ درصد اعتبارات ما دولتی و ۵درصد دیگر اختصاصی است که از این میزان ۹۸ درصد صرف هزینه های پرسنلی و تنها ۲ درصد صرف حوزه کیفیت بخشی آموزش می شود.

وی با آسیب شناسی اعتبارات آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش از سال ۱۳۴۳ تاکنون با کسری بودجه مواجه بوده و هیچ تناسبی بین فعالیت های آموزش و پرورش و برنامه های این دستگاه با بودجه ای که به آن تعلق می گیرد وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، خان ماکو با اشاره به لزوم داشتن برنامه توسعه ای گفت: استان ها باید برنامه توسعه ای داشته و برنامه محور باشند. وی همچنین گفت: رتبه بندی فرهنگیان به دولت ارائه شده و امیدواریم که در پاییز امسال این طرح اجرایی شود.

تمام طرح‌هایی که به اسم کیفیت تصویب می‌شوند باید پیوست نیروی انسانی داشته باشند

به گزارش ایسنا، اسفندیار چهاربند در هفدهمین جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش گلستان بیان کرد: بحث نیروی انسانی بحث بسیار جدی است و ساماندهی نیروی انسانی یک نکته کلیدی در این زمینه است.

وی ادامه داد: تمام مصوبات، باید طرح توجیهی که در آن میزان منابع و نیروی انسانی داشته باشد را به همراه خود داشته باشند. تمام طرح‌هایی که به اسم کیفیت تصویب می‌شوند باید پیوست نیروی انسانی داشته و منابع آن مشخص باشد.

رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش کشور اضافه کرد: تمام مجوز هایی که برای نیروی انسانی به آموزش و پرورش داده می شود همواره برای جذب معلم است.

چهاربند با اشاره به این که هسته اصلی مدرسه، کلاس درس است گفت: مدرسه یک سازمان است که قلب آن کلاس درس است از این رو فرایند یاددهی-یادگیری که در کلاس درس اتفاق می افتد باید از دانش آموزان و معلم پشتیبانی کند.

وی ادامه داد: اختصاص نیرو در دیگر پست‌های شاغل در آموزش و پرورش نباید به معلم و حضور معلمان در کلاس درس آسیب بزند و برای ما اولویت اصلی حضور معلم در کلاس درس است.

پشتوانه اصلی طرح رتبه بندی معلمان نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان است

یوسف نجفی، معاون حقوقی و امور مجلس نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: تحول در منابع انسانی به عنوان قالب ثروت از آموزش و پرورش و در آموزش و پرورش از دوره ابتدایی شروع می‌شود.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش، کلاس درس پایتخت دانش و تربیت است.

نجفی افزود: مدرسه مکانی است که باید در آن ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت اتفاق بیفتد از این رو بهترین نیرو ها باید در مدرسه حضور داشته باشند. معلم محور اصلی تحول در فرایند یاددهی و یادگیری است و هرگز به معلم نباید نگاه کارمندی داشت چرا که معلم یک هویت علمی و تربیتی دارد.

وی همچنین اظهار کرد: لایحه رتبه بندی و نظام پرداخت هماهنگ معلمان هفته گذشته به دولت ارسال شده است. پشتوانه اصلی طرح رتبه بندی معلمان نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان است.

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آیین نامه اجرایی بند هـ در حال تدوین است و اجرای این طرح یک انقلاب مالی در آموزش و پرورش ایجاد خواهد کرد. آموزش و پرورش نباید بپندارد که مسئول تعیین هدف ها و چشم انداز هاست چرا که این موضوع بر عهده حاکمیت است و با همین نگاه باید. مجلس شورای اسلامی محل تدوین احکام توسعه است و دولت وظیفه اجرایی کردن این برنامه را بر عهده دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید