عراق در آستانه جنگ خانگی است؟

    کد خبر :363521

بعد از اعلام عدم فرمانبرداری گروه‌های مختلف حشد الشعبی به‌ویژه واحدهای وابسته به بدر به رهبری هادی العامری از حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق که خود را به عنوان فرمانده این گروه منصوب کرده منابع آگاه از اعلام آماده‌باش مقتدی صدر به سرایا السلام، گروه شبه نظامی وابسته به صدر خبر دادند.
بعد از سرنگونی رژیم صدام حسین، مردم عراق یک دوره طولانی‌مدت از دیکتاتوری را تجربه کردند، دوره خاصی از زندگی تحت اشغال بیگانگان را پشت سر گذاشته و سپس با جنگ طایفه‌ای و مذهبی در این کشور روبرو شدند و بعد از آن مجبور شدند در مقابل بین‌المللی‌ترین گروه تروریستی جهان به نام داعش بایستند. حال در شرایط فعلی که این کشور در بن‌بست سیاسی به سر می‌برد و هیچ‌یک از طرف‌ها قادر به اعلام قطعی پیروزی خود برای ایجاد لیست بزرگ‌تر جهت تشکیل کابینه نیست، و در حالی که شرایط امنیتی روز به روز در بصره بدتر می‌شود، شاید وقوع جنگ خانگی نزدیک‌ترین خطری باشد که بار دیگر گریبان مردم عراق را گرفته است.

مقتدی صدر که تا چند روز پیش از رویکرد مسالت‌آمیز جریان سائرون سخن می‌گفت و حتی در توییت‌های مختلفی از هواداران خود می‌خواست تا حتی به تظاهرات مسالمت‌آمیز هم نپردازند، در تازه‌ترین بیانیه تلویزیونی خود از واکنش قاطع سخن به میان آورده و به طرف‌های عراقی گوشزد می‌کند که من هشدارهای لازم را در این زمینه داده‌ام. این در حالی است که حتی پیش از این هشدار نیز اخباری از تنش بین شبه نظامیان طرفدار مقتدی صدر از یک سو و عصائب که طرفدار نوری المالکی هستند در غرب بغداد مخابره شده است.

علت وقوع این تنش هرچه که باشد به‌طور حتم به تشکیل کابینه عراق مربوط می‌شود، کابینه‌ای که گفته می‌شود واشنگتن و ریاض سرمایه‌گذاری بزرگی را روی آن انجام داده و در عین حال به‌زعم رسانه‌های عربستانی نمی‌خواهند کشورهایی همچون ایران یا قطر هم در تشکیل آن سهیم باشند.

در همین راستا محمود المشهدانی، رئیس سابق پارلمان عراق و از رهبران جریان‌های سنی این کشور هم فاش کرد واشنگتن به تمامی جریان‌های سنی به‌طور جدی هشدار داده در صورتی که به ائتلاف سازندگی به رهبری مالکی بپیوندند تحریم‌هایی مشابه آنچه که علیه ایران اعمال شده در انتظار آنها خواهد بود.

احمد الاسدی، سخنگوی ائتلاف سازندگی هم ضمن تایید این خبر افزود آمریکا رسما به احزاب و شخصیت‌های اهل تسنن پیروز در انتخابات و راه یافته به مجلس هشدار داده در صورتی که به این ائتلاف بپیوندند تحریم‌هایی در انتظار عراق خواهد بود که حداقل آن قطع کمک‌های اقتصادی آمریکا از عراق و رفع حمایت این کشور از مناطق سنی آزادشده از دست داعش در کنار لغو اقامت اعطاشده به شخصیت‌های سیاسی اهل تسنن در کشورهای عربی است.

در چنین شرایطی باید اعتراف کرد اگر تاچندی پیش اختلافات در عراق صرفا جنبه سیاسی داشت و تهاجم متقابل جریان‌های مختلف عراقی رسانه‌ای بود، امروز به تدریج شاهد ورود پارامتر سلاح نیز به این معادلات هستیم، گویی که رهبران عراقی برای به کرسی نشاندن حقانیت خود در قدرت از طریق گلوله و آتش هستند، امری که می‌تواند مجددا سرنوشت عراق را وارد ابهامی بزرگ کند. این ابهام می‌تواند تمامی مشکلات قبلی مردم این کشور را چیزی شبیه به بازی کرده و تحلیلگران را به یاد جنگ داخلی لبنان در دهه هشتاد قرن گذشته بیاندازد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید