ترامپ:عدم توافق به ضرر کانادا است

    کد خبر :363231

درحالیکه رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی اوتاوا را در خصوص عدم حصول نتیجه از بازمذاکرات پیرامون «نفتا» تهدید کرد، نخست وزیر کانادا در پاسخ اعلام کرد: ترامپ قوانین را رعایت نمی‌کند.

به گزارش بازتاب به نقل از فاکس نیوز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات تجاری با کانادا ادعا کرد: به دنبال توفقی منصفانه با کانادا هستیم!

رئیس‌جمهوری آمریکا همچین در ادامه تهدید کرد: در صورت عدم حصول نتیجه از این مذاکرات، ما آسیبی نخواهیم دید؛ اما احتمالا این موضوع به ضرر کانادا خواهد بود.

به گزارش سی‌بی‌سی، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا هم در واکنش به تهدید ترامپ پیرامون احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات مجدد درباره معاهده تجارت آزاد در آمریکای شمالی موسوم به «نفتا» گفت: از آنجائیه با رئیس جمهوری مواجهیم که هموراه از قوانین پیروی نمی کند، باید فصل ۱۹ توافق مذکور را حفظ کنیم تا از قانون‌مندی این توافق اطمینان حاصل شود.

لازم به ذکر است ترامپ توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی «نفتا» میان آمریکا، کانادا و مکزیک که ۲۴ سال پیش به اجرا گذاشته شده بود را بار دیگر «توافق بسیار احمقانه» عنوان کرده بود.

وی سال گذشته این توافق سه‌ جانبه را مجددا به مذاکره گذاشت و اعلام کرد که ممکن است کانادا شامل نسخه بروزرسانی شده این توافق نشود.

مذاکرات مجدد بر سر معاهده نفتا بیش از یک سال پیش بین آمریکا، کانادا و مکزیک آغاز شد. در این مدت تهدیدهای مکرر دونالد ترامپ در مورد فسخ این معاهده که در سال ۱۹۹۴ امضا شد، بازارهای مالی را آشفته کرد و باعث کاهش ارزش واحد پول مکزیک و کانادا شد.

آمریکا و مکزیک در نهایت اما پنجم شهریور در خصوص بازبینی و تغییرات در معاهده نفتا به توافق رسیدند.

این مذاکرات بر مقررات صنایع خودروسازی متمرکز بود. پس از این توافق، دونالد ترامپ به کانادا چند روز مهلت داد تا با شروط مربوط به تجارت خودرو و سایر موضوعات توافق کند و تهدید کرد که اگر توافق سه جانبه حاصل نشود ممکن است برای خودروهای ساخت کانادا که مقصد عمده آن بازار آمریکا است، تعرفه وضع کند.

یکی از مسائل مورد مناقشه میان ایالات متحده و کانادا، صنعت لبنیات دو کشور است. ترامپ از کانادا خواسته تا به وضع تعرفه‌های سنگین بر لبنیات آمریکایی پایان بدهد و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا نیز می‌گوید که قصدش حفاظت از صنعت لبنی کانادا است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید