معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد

احیای قصه‌خوانی در دانش‌آموزان از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش

    کد خبر :363225

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: در معاونت ابتدایی به اعجاز قصه‌ها باور داریم و یکی از برنامه‌های وزارت ترویج و احیای قصه خوانی و قصه گویی در کودکان و دانش آموزان است.

رضوان حکیم‌زاده در آئین پایانی جشنواره ملی آوسنه که در تالار کاشفی شهرستان سبزوار برگزار شد، گفت: با قصه خوانی و قصه گویی بستری فراهم می‌شود تا دوران کودکی به دانش آموزان برگردانده شود و همچنین به رشد فرهنگی و شخصیتی دانش آموزان کمک می‌شود.

وی ادامه داد: با روش قصه‌گویی و قصه‌خوانی مهارت‌های خواندن و شنیدن در کودکان و دانش آموزان تقویت و همچنین فن بیان، عواطف و هیجان دانش آموزان رشد می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: دو طرح تکالیف مهارت پرور یا مشق زندگی و طرح برنامه ریزی در سال تحصیلی جدید در مدارس ابتدایی کشور اجرا می‌شود.

حکیم‌زاده تصریح کرد: در طرح تکالیف مهارت پرور در سه پایه نخست دوره ابتدایی با هدف مهارت پروری در کلاس‌هایی که تراکم بین ۱۶ تا ۲۵ دانش آموز و امکان آن به لحاظ شرایط فیزیکی وجود داشته باشد، اجرا می‌شود که دانش آموزان به جای آنکه کتاب‌های درسی به خانه ببرند و تکالیف روزانه که رونویسی و حل تمرین است، آن را در مدرسه با کمک و نظارت معلمان انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: دانش آموزان به جای انجام تکالیف در منزل و فضای بیرون مدرسه، با همکاری معلمان و والدین آموزش‌های مهارت های لازم شامل نظم، مسئولیت پذیری، خرید و رعایت بهداشت فردی را فرا می‌گیرند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح برنامه ریزی مدرسه نیز در سه پایه دوم دوره ابتدایی اجرا می‌شود؛ چنانکه دو ساعت از زمان آموزش در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد تا با هدایت مدیر مدرسه و تصمیم‌گیری شورای مدرسه و مشارکت معلمان بخشی از برنامه هفتگی به برنامه ریزی مدرسه اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: حذف آزمون در دوره ابتدایی نیز از سایر برنامه‌ها است که مانع جدی آن اولیای دانش آموزان هستند.

در ادامه، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: از مجموع ۱۱ هزار و ۲۰۰ آموزشگاه، یک سوم مدارس خراسان رضوی نیاز به نوسازی دارند.

قاسمعلی خدابنده اظهار کرد: مدارس فرسوده با مشارکت اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس و خیران نوسازی و بهسازی می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴۰۰۰ کلاس فرسوده نیازمند نوسازی است که نوسازی این کلاس‌ها ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: همچنین یکی از مشکلات آموزش و پرورش استان تراکم بالای دانش آموزان در مدارس مناطق حاشیه شهرهای بزرگ است که عامل آن مهاجرت خانواده‌ها از روستا به حاشیه شهرها است.

خدابنده ادامه داد: مشکل کمی معلم و نیروی انسانی با تدابیر لازم رفع شده و برای آغاز سال تحصیلی کلاس درسی بدون معلم در خراسان رضوی وجود ندارد.

وی افزود: برای آغاز سال تحصیلی جدید ۱۴۲ مدرسه در قالب ۷۴۰ کلاس درس به همت اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس و خیران در خراسان رضوی افتتاح می‌شود و یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز و ۹۰ هزار همکار فرهنگی در ۱۱ هزار و ۲۰۰ آموزشگاه خراسان رضوی فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

خدابنده تصریح کرد: سیستم متمرکز سرمایشی و گرمایشی در مدارس نصب شده و با تجهیز مدارس از سوی اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس، مدارس به لحاظ ایمنی مشکلی ندارند.

در ادامه این مراسم مدیر آموزش و پرورش سبزوار نیز طی سخنانی عنوان کرد: ۷۰ اثر به جشنواره ملی آوسنه ارسال شد که ۱۴۰ اثر به مرحله دوم راه یافت و پس از گزینش داوران ۴۱ اثر برگزیده شد و در مرحله سوم گزینش ۱۶ اثر دانش آموزی و سه اثر فرهنگی به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، حسن محرابی افزود: ظرفیت ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره ملی آوسنه با توجه به خاستگاه تاریخی و مشاهیر بزرگ در شهرستان سبزوار وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید