تحلیل الاخبار از دیدار ظریف و بشار اسد

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ ۱۳:۱۱
    کد خبر :363203

الاخبار نوشت: طی هفته گذشته فعالیتهای دیپلماتیک دمشق به موازات نزدیکی زمان برگزاری نشسته سه جانبه تهران افزایش یافته است. پس از سفر نسبتا طولانی ولید المعلم به مسکو، وزیر خارجه ایران به دمشق رفت تا با بشار اسد دیدار کند. این فعالیتهای غیر عادی در چارچوب آمادگی های عملی برای نتایج نشست تهران و بویژه در مورد پرونده ادلب، صورت می گیرد، چرا که مشاوره ها، تفاصیل مربوط به تفاهم های تضمین کننده در خصوص طبیعت نبرد ادلب و ابعاد آن را مشخص می کند.

به گزارش بازتاب، این رسانه عرب بان ادامه داد: تاثیر این نشست در روند نبردهای شمال سوریه، دولتهای غربی را نیز به سمت گشودن کانالهای ارتباطی با مثلث استانه سوق داده است، همچنان که وزیر خارجه فرانسه تصریح کرده است که کشورش در ضمن هماهنگی با مثلث استانه، برای ایجاد راه حل سیاسی در مورد ادلب تلاش می کند. علاوه بر این، سفر نماینده ویژه انگلیس به تهران نیز در همین چارچوب قرار می گیرد.

در مقابل، در حالی که آنکارا از اظهار نظرهای قطعی در مورد سرنوشت ادلب خودداری می کند، لحن مسئولان ایرانی و روسی در این مورد قاطع به نظر می رسد، به این دلیل که بر اهمیت عملیات نظامی علیه تروریستهای ادلب تاکید می کنند و پس از آنکه وزیر خارجه روسیه بارها به این نکته اشاره نمود، همتای ایرانی او نیز در دمشق در این باره صحبت کرد.

تاکید بر نقش فعال و هماهنگ کننده ایران با دولت سوریه، با گرایش دو طرف به همکاری در زمینه های مختلف نظامی و اقتصادی، از طریق امضای توافق های رسمی دو طرفه، همراه شده است و پس از آنکه وزارت های دفاع ایران و سوریه، توافق همکاری نظامی را امضا کردند، پیش بینی می شود که معاون اول روحانی، اسحاق جهانگیری هم برای امضای تعدادی از پیش نویسهای همکاری طولانی مدت با سوریه، بویژه در زمینه پرونده بازسازی آن، به زودی وارد دمشق شود.

هماهنگی عالی و توافق های همراه آن، نشان دهنده آن است که دمشق حساب ویژه ای روی تحکیم روابط با تهران، باز کرده است و در این مسیر، به فشارهای آمریکا برای خروج ایران از سوریه، توجهی ندارد.

واشنگتن کمی پیش از آغاز دور تازه نشست های ژنو با حضور دی میستورا، هم پیمانان منطقه ای خود را جمع کرده و این مساله همزمان شده است با نزدیکی نبرد ادلب و تهدیدات غربی در مورد حمله دوباره به دمشق در صورت وقوع حمله شیمیایی.

در همین رابطه، نماینده ویژه آمریکا در مورد پرونده سوریه، از تل آویو به امّان رسید تا از آنجا به ترکیه سفر کند. پیش از این سفر، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که جفری در مورد حفظ امنیت اسرائیل در مقابله با فعالیت های ایران در منطقه، بحث و گفتگو خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید