مشکل فعلی صنعت نرم افزار

    کد خبر :362598

نائب رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه روند فروش بازار موبایل و سایر محصولات فاوا روز به روز کندتر می‌شود، مشکلات فعلی صنعت نرم افزار کشور را تشریح کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران، عبدالرضا نوروزی با اشاره به مشکلات فعلی صنعت نرم‌افزار کشور گفت: قبل از تحریم‌های جدید تولیدکنندگان حوزه فاوا درحال ایجاد روابط بین‌المللی برای صادرات بوده و حتی برخی شرکت‌ها جهت تولید نرم‌افزار برای شرکت ثالث در خارج از ایران برنامه‌ریزی کردند.

وی ادامه داد: باتوجه به این که منابع انسانی متفکر و با تجربه در ایران داریم، لذا می‌توانیم با هزینه کمتر، تولید و خدمات برای سایر کشورها داشته باشیم. اما باتوجه به تحریم‌های فعلی و روند افزایشی نرخ ارز، در دراز مدت در صنعت نرم‌افزار با چالش مواجه می‌شویم.

نوروزی با بیان اینکه یک مرکز تولید نرم‌افزار برای خرید مواد اولیه موردنیاز جهت تولید و نیز سخت‌افزارهایی که باید در اختیار نیروهای خود بگذارد، با چالش جدی مواجه است، گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز امکان خرید دستگاه و نرم‌افزارهای جدید وجود ندارد. لذا به مرور کیفیت کار پایین آمده و سرعت تولید نیز نسبت به تکنولوژی‌های روز دنیا عقب خواهد ماند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باتوجه به تحریم‌ها، امکان مبادلات اقتصادی با کشورهای خارجی وجود نخواهد داشت و در نتیجه حتی اگر محصول باکیفیتی نیز تولید شود، امکان فروش آن وجود ندارد؛ پس بازار خود را از دست خواهیم داد.

نائب رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:در نتیجه این شرایط افراد نخبه‌ای که توان تولید نرم‌افزار را دارند از کشور می‌روند و حتی اگر به کشورهای غربی نروند، راهی کشورهای همسایه از همسایه‌های عربی تا کشورهایی نظیر ارمنستان و تاجیکستان می‌شوند.

وی با اشاره به تاثیر احتمالی عرضه بیش از ۶۰۰ هزار گوشی با ارز دولتی و یا با نرخ کارشناسی شده، بر قیمت بازار موبایل نیز گفت: عرضه ۶۰۰ هزار موبایل با نرخ ارز دولتی و یا با نرخ کارشناسی‌شده دردی را دوا نمی‌کند و ممکن است این اقدام در کوتاه مدت به شکل کمرنگ اثراتی داشته باشد اما در طولانی مدت پاسخگو نیست.

نوروزی با بیان اینکه باید مشخص شود که این تعداد گوشی به چه روالی وارد بازار می شود و چه تنوعی دارند، ادامه داد: اگر تمام این فرآیند به شکل درست و مطلوب انجام شود، نتیجه مثل عملکرد یک قرص مسکن خواهد بود و باز هم شش ماه یا یک سال بعد با مشکل مواجه می‌شویم.

نائب رئیس کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه خریدار در بازار موبایل به صورت خودکار کاهش پیدا کرده است، افزود: گوشی موبایلی که ۳ ماه پیش ۴ میلیون تومان بوده هم اکنون به قیمت ۱۰ میلیون تومان رسیده است و این درحالی است که درآمد مردم مانند ۳ ماه گذشته بوده و افزایش پیدا نکرده است. به این ترتیب افراد زیادی از بازار خرید حذف شده اند.

به گفته وی، روند فروش بازار موبایل و حتی سایر محصولات فاوا روز به روز کندتر می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید