بازسازی سوریه فرصت خوبی برای شرکت‌های ایرانی است

    کد خبر :362286

وزیر امور خارجه گفت: بازسازی سوریه و عراق، فرصت خوبی برای حضور شرکت‌های ایرانی است؛ این مساله هم نیاز سوریه و عراق و هم یک بازی برد-برد برای دو طرف است.

به گزارش مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران با اشاره به روند بازسازی سوریه اظهار داشت: بازسازی سوریه و عراق، فرصت خوبی برای حضور شرکت‌های ایرانی است؛ این مساله هم نیاز سوریه و عراق و هم فرصتی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و اشتغال برای ایرانیان و یک بازی برد-برد برای دو طرف است.

وی افزود: ما مدتی است که در مسائل اقتصادی سوریه حضور خوبی داریم و این حضور، با توجه به حضوری که ما در کنار مردم سوریه برای مقابله با داعش داشتیم، باید گسترش بیشتری پیدا کند. الان بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان، کمک به امنیت و اقتصاد منطقه است.

ظریف با اشاره به توئیت اخیر ترامپ درباره سوریه گفت: آقای ترامپ در پی این است که از آب گل‌آلود برای اهداف سیاست داخلی خود بهره‌مند شود. می‌دانیم که شرایط آقای ترامپ در داخل آمریکا شرایط خوبی نیست و متأسفانه ایشان می‌خواهد این مسئله را با اقدام علیه مردم سوریه جبران کند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: حتماً همه اطلاع دارند که شرایط در سوریه، شرایطی نیست که برای سیاست داخلی کشوری استفاده شود. آمریکایی‌ها سابقه چندان خوبی در مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم از خود نشان نداده اند و آقای ترامپ هم در گذشته به این سابقه اشاره کرده‌ است.

ظریف ادامه داد: آقای ترامپ باید کنار بایستد و به کسانی که در سوریه با تروریسم مقابله کردند، اجازه بدهد تا کار خود را انجام دهند. روند آستانه تنها روند موفق برای کاهش تشنج در سوریه بوده و اگر دخالت دیگران نباشد، ما بهتر می‌توانیم این روند را به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به مباحث مطروحه با معاون وزیر خارجه انگلیس گفت: ما گفت‌وگوهای دوره‌ای با کشورهای مختلف داریم؛ انگلیس هم یکی از آن کشورها است. با بعضی کشورها این گفت‌وگوها سالانه و با بعضی‌های دیگر سالی دوبار برگزار می شود. در این گفت‌وگوهای دوره‌ای، یک بار معاون وزارت امور خارجه ما به آنجا می‌رود و دفعه دیگر، معاون وزارت امور خارجه آن کشور به ایران می‌آید، این‌بار هم نوبت حضور معاون وزیر خارجه انگلیس بود که به ایران بیاید.

ظریف تصریح کرد: در دیدار معاون وزارت خارجه انگلیس، درباره روابط دوجانبه صحبت کردیم. من با وی دیداری نداشتم اما در دیداری که آقای عراقچی با وی داشت، حتماً درباره روابط پولی، مالی و بانکی و اجرای برجام صحبت شده است. امیدواریم اروپایی‌ها، تعهداتی که در قالب ۱+۴ و همچنین در قالب سه وزیر خارجه اروپایی که داشتند را عملیاتی کنند؛ آنها تعهدات خوبی داشتند و امیدواریم که عملیاتی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید