ناکارآمدی معاونت اقتصادی وزارت خارجه در صادرات خدمات فنی ومهندسی

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ ۹:۳۷
    کد خبر :362061

سخنگوی کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه باید تشکیلاتی به صورت تخصصی پیگیر صادرات خدمات فنی شود، گفت: معاونت اقتصادی وزارت خارجه در این زمینه هنوز چندان راهگشا نبوده است.

صدیف بدری در گفتگو با مهر در خصوص جلسه روز گذشته کمیسیون عمران مجلس، گفت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به همراه معاون اقتصادی این وزارتخانه و همچنین نمایندگانی از انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در جلسه امروز کمیسیون حضور یافتند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی افزود: بررسـی عملکرد دسـتگاه دیپلماسـی در صـدور خدمات فنی و مهندسی و جذب سرمایه خارجی در امور عمرانی و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی در امور عمرانی خارج از کشور مهم ترین موضوعات مورد بررسی در کمیسیون بوده است.

وی افزود: نظر به مشکلات موجود در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی باید دولت و مجلس ناهماهنگی های موجود میان وزارتخانه ها و دستگاه های متولی را رفع کنند.

بدری با بیان اینکه در شرایط فعلی کشورهایی که در مرحله نوسازی قرار گرفته اند فرصت مناسبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی پیش پای واحدهای تولیدی در داخل قرار داده اند، تصریح کرد: خوشبختانه با تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه این رویه جذب مشتری تسهیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید تشکیلاتی به صورت تخصصی پیگیر صدور خدمات فنی و مهندسی از سوی دولت شود، افزود: معاونت اقتصادی وزارت خارجه هنوز چندان راهگشا نبوده؛ از این رو هماهنگی در بدنه دولت باید ایجاد شود.

بدری همچنین با انتقاد از بی توجهی بانک ها به روند صدور خدمات فنی و مهندسی، گفت: بانک ها نیز در صدور ضمانت نامه های خارجی تعلل کرده و به این ترتیب در صدور خدمات فنی و مهندسی وقفه ایجاد می کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: دولت باید بانک های عامل در حوزه حمایت از توسعه صادرات را تشویق کنند.

بدری با بیان اینکه باید از فرصت همجواری با کشورهایی که از حیث سیاسی نیز با ایران رابطه مناسبی دارند استفاده درست صورت بگیرد، گفت: در حال حاضر کشورهای عراق، سوریه و افغانستان بهترین مقصد برای خدمت فنی و مهندسی است که می تواند ارز آوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به توقف فعالیت شرکت های عمرانی ایرانی در کشورهایی همچون عراق، گفت: وزارت خارجه باید در مسیر رفع این موانع بیش از پیش کار به جلو بردارد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی می تواند جایگزین درآمدهای نفتی باشد، گفت: دولت باید جایزه ها و مشوق های صادراتی مناسب برای شرکت های تولیدی داخلی در نظر بگیرد تا به این ترتیب توسعه صادرات رخ دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید