خداحافظی اصلاح طلبان با حسن روحانی؟

    کد خبر :362004

عبدالله ناصری فعال سیاسی دولت با تاکید بر اینکه نحوه مواجه دولت با اصلاح طلبان دغدغه اصلی ما نیست ، گفت: دولت به اصلاح طلبان کم لطفی کرد اما چشم داشتی نداریم. دغدغه فعلی ما آگاه کردن مردم در مورد موانع حقیقی موجود در مسیر توسعه کشور است.

مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … موجب تند شدن هرچه بیشتر انتقادات نسبت به دولت روحانی است و وضعیت به گونه ای پیش می رود که حمایان سیاسی او یعنی اصلاح طلبان نیز در زمره منتقدان قرار می گیرند. این طور که به نظر می رسد تحت تاثیر وضعیت کنونی و عملکرد دولت فضای رابطه اصلاح طلبان و دولت نیز ابری شده است. تازه ترین مصداق این مدعا حواشی جلسه سوال از رئیس جمهور است.

قانع نشدن نمایندگان از پاسخ های روحانی و رای منفی فراکسیون امیدی ها به او یک روی سکه بود و آن حرف و حدیث هایی که در مورد بی توجهی روحانی به توصیه آنان در مورد تندتر صحبت کردن، شنیده شد؛ روی دیگر. روابط دولت و جریان حامی خود به قدری تیره شده که کنشگران و تحلیل گران این جریان دیگر امیدی به تغییر رویه دولت ندارد و همه حواس و توجه خود را متوجه آگاه سازی بدنه اجتماعی کرده اند.

بدنه اجتماعی که در انتخابات 92 و 96 به اعتبار اصلاح طلبان پای صندوق رای آمد و حالا سرخورده از عملکرد دولت است.

فعالان سیاسی اصلاح طلب اگرچه از دولت قطع امید کرده اند اما به بازیابی اعتبار خود نزد افکار عمومی امیدوارند. عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با نامه نیوز این موضوع را تایید کرده و معتقد است که نحوه مواجه دولت با اصلاح طلبان دغدغه اصلی آنها نیست. به گفته او دغدغه اصلی اصلاح طلبان برداشت گام های جدی برای آگاه سازی مردم در مورد موانع حقیقی پیش پای دولت است.

*وضعیت موجود در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی با تند شدن انتقادات نسبت به دولت همراه بوده است و اصلاح طلبان نیز در گروه منتقدان قرار گرفته اند. ارزیابی شما از روابط اصلاح طلبان و دولت در شرایط موجود چیست؟

روابط اصلاح طلبان و دولت همچون گذشته مبتنی بر حمایت و انتقاد روشنگرانه است. مساله حمایت که کاملا روشن است و کنشگران اصلاح طلب عرصه سیاست بارها حمایت خود را اعلام کرده و می کنیم اما بحث انتقاد از دولت خود دو بخش است. نخست بخش گلایه های جدی است. به عبارتی بیان ناکامی ها و بی ارادگی های دولت در تدوین واقعیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور. تاکید اصلاح طلبان بر این است که دولت خود به افکار عمومی پاسخ داده و اعلام کند که من متولی 50 درصد کار هستم و در همه عرصه ها بیش از 50 درصد نقش ندارم.

*انتظار می رفت که آقای روحانی در جلسه سوال از رئیس جمهور به این نکته بپردازند اما آقای رئیس جمهور نشان دادند که چنین قصدی ندارند حتی برخی از رسانه های اصلاح طلب نوشتند که او در پاسخ به اصلاح طلبان مجلس گفته است اگر نمی خواهید رای ندهید.

بله، آقای روحانی این فرصت طلایی را در مجلس شورای اسلامی از دست داد. وجه دوم انتقادات اصلاح طلبان اما این است که اصلاح طلبان شاهد انفعال دولت و شخص رئیس جمهور که با حمایت گفتمان اصلاح طلبی به قدرت رسیده است، هستند و روشنگری در افکار عمومی را مسئولیت آشکار خود در عرصه کنشگری می دانند. جامعه مدنی رای دهنده به روحانی باید از واقعیت های اصلی کشور در مسیر توسعه و ناکامی های آن آگاه باشد. به اعتقاد اصلاح طلبان بخش های خارج از اختیار دولت به طور جدی در روند مشکل افزایی برای دولت سهیم هستند و مردم باید از این مسائل مطلع باشند.

*وقتی از روابط اصلاح طلبان و دولت سخن می گوییم نمی توان به رفتار دولت با فعالان سیاسی این جریان بی توجه بود. شما به نگاه اصلاح طلبان اشاره کردید اما لطفا به روی دیگر سکه یعنی دولت نیز بپردازید.

این روی دیگر یعنی نحوه مواجه دولت با اصلاح طلبان دغدغه مهمی برای ما در شرایط فعلی نیست. دغدغه اصلی اصلاح طلبان مساله مردم، جامعه، توسعه کشور و کاهش هزینه های ملی و بین المللی است. البته دولت به خصوص در دولت دوم آقای روحانی با اصلاح طلان در مجلس یا بیرون از آن تعامل خوبی نداشته است اما اصلاح طلبان در مسیر ارزیابی خود از عملکرد دولت به این نکته توجهی ندارد. به عبارتی اصلاح طلبان چشم داشتی ندارند و این کم لطفی دولت را جدی نمی گیرند و به خاطر آن خود را در مسیر انفعال قرار نمی دهد. به هر حال این کم لطفی به اصلاح طلبان واقعیت است و بیش از آنکه اصلاح طلبان را متضرر کن، دولت را متضرر خواهد کرد.

دغدغه فعلی و اصلی اصلاح طلبان فعال تر شدن رئیس جمهور و اعضای دولت برای برداشتن گام های جدی و بیان موانع حقیقی موجود در مسیر توسعه کشور است. این نکته بسته مهمی است که دولت دوم آقای روحانی و اعضای آن در مورد آن بسیار کوتاهی کرده است.

*شما از دغدغه اصلی اصلاح طلبان صحبت می کنید اما آیا فعالان سیاسی این جریان گام عملی هم در راستای ترغیب دولت به بیان موانع حقیقی برداشته اند؟ جلسات گفت و گو و رایزنی با رئیس جمهور در این زمینه در دستور کار است؟

خیر، اصلاح طلبان به این روند خیلی خوشبین نیستند. آقای روحانی و دولت نه تعامل خوبی با اصلاح طلبان مجلس و اعضای فراکسیون امید کرده اند و نه با فعالان سیاسی بیرون از مجلس. بنابراین خیلی به این تعامل امیدوار نیستند و خیلی هم به آن اهمیت نمی دهند. مساله مهم برای ما جامعه مدنی است. جامعه ای که به خاطر اصلاح طلبان و رهبری جبهه اصلاحات در دو انتخابات ریاست جمهور گذشته حماسه آفرید و حالا باید دید که روحانی این حماسه تا کجا برای خود حفظ می کند.

*به نظر شما از روحانی قادر است از این حماسه و بدنه رای پاسداری کند؟

من به عنوان یک اصلاح طلب چندان خوشبین نیستم.

*اخبار غیررسمی در مورد انتخاب آقای یونسی به عنوان نماینده اصلاح طلبان برای تعامل با دولت به گوش می رسد، این اخبار را تایید می کنید؟

تا جایی که من خبر دارم، چنین موضوعی صحت ندارد . آقای یونسی حتما یک چهره اصلاح طلب کاملا همسو با گفتمان اصلاح طلبی است اما من از اتخاذ یک تصمیم تشکیلاتی برای برگزاری جلسات گفت و گو با روحانی و اعضای دولت خبر ندارم. ضمن اینکه آقای یونسی خود از جمله کسانی است که علی رغم سهم قابل توجه در جمع آوری رای برای روحانی در دولت دوم او جدی به بازی گرفته نشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید