با استناد بر سامانه پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام شد

خشونت، مصرف مواد و انحرافات اخلاقی در شمار رفتارهای پرخطر

    کد خبر :361681

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از یکپارچه‌سازی درگاه‌های غربالگری مدارس از ابتدای سال تحصیلی جدید در هر سه مقطع تحصیلی خبر داد و گفت: این طرح در ادامه طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) اجرایی خواهد شد.

منصور کیایی سه‌شنبه ۱۳ شهریور در یک کنفرانس خبری در شیراز بیان کرد: نرخ پوشش فعالیت‌های ما در آموزش‌وپرورش برای دانش‌آموزان در بخشی مانند آموزش تنها ۵۰۰ درصد است، زیرا اعتباراتی که برای امر آموزش در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند، ناچیز است.

وی به سامانه پایش وزارت آموزش‌وپرورش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی هم اشاره و در این باره نیز عنوان کرد: براساس گزارش‌های این سامانه خشونت، مصرف مواد و انحرافات اخلاقی در شمار رفتارهای پرخطر معرفی شده که با تحلیل علمی باید مورد بررسی و توجه بیشتری قرار گیرند.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا با وجود اجرای طرح‌های اجتماعی و فرهنگی زیاد اما باز هم خروجی مناسبی در مدارس مشاهده نمی‌شود؟ خاطرنشان کرد: هدف از اجرای طرح‌های اجتماعی و فرهنگی توانمندسازی دانش‌آموز است اما مجموع خروجی مناسب به سبک زندگی سالم کودک و نوجوان هم بستگی دارد.برای هویت سبک زندگی فرزندان به عنوان خانواده و جامعه چه کرده‌ایم؟ یا اینکه امکان دسترسی آنها را به چه رسانه‌هایی فراهم کرده‌ایم؟.

کیایی با بیان اینکه میزان دسترسی به مواد مخدر از نظر سهولت عامل مخاطره‌آمیزی است که کنترل آن از عهده‌ی ما خارج است، گفت: موضوع خودکشی نیز چنین الگویی را دنبال می‌کند. به عنوان مثال؛ کودکی که تاب‌آوری پایینی دارد با کوچکترین شکست دست به خودکشی می‌زند.

وی با بیان اینکه سن شیوع اعتیاد در بسیاری از کشورها ۱۵ سال اعلام شده است، گفت: در ایران به دلیل پراکندگی آمار، سن شیوع مشخص نیست؛ چرا که رفتار پرخطر مرز نمی‌شناسد.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش همچنین گفت: با همت معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل پیش از آغاز هر سال تحصیلی در دستور کار شناسایی قرار می‌گیرد.این کودکان خود گروه هدفی هستند که در زمینه رفتارهای پرخطر باید مورد پایش قرار گیرند.

کیایی در بخش دیگری از سخنان خود به آیین اختتامیه هفتمین جشنواره نوجوان سالم که به میزبانی استان فارس هم‌اینک در حال برگزاری است هم اشاره و خاطرنشان کرد: شاهد استقبال بالای دانش‌آموزان، معلمان و والدین از این جشنواره در هفتمین سال برگزاری هستیم.

وی با بیان اینکه ارائه آثار به این جشنواره از سه هزار اثر در سال نخست به ۵۰۰ هزار اثر در سال هفتم رسیده است، گفت: خلاقیت‌های دانش‌آموزی و ابتکارات مدرسه‌ای دو محور اصلی این جشنواره بود که آثاری در قالب فیلم کوتاه، مقاله، روزنامه‌دیواری، چند رسانه‌ای و …به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: در زمینه ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری از رفتارهای پرخطر از جمله مصرف مواد، دخانیات و خشونت نیز آثاری ارسال شده است.

به گزارش ایسنا،کیایی یاداور شد: در سال تحصیلی جدید با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی مانند برگزیدگان جشنواره نوجوان سالم، کانون همیاران پیشگیری در مدارس را با همکاری و حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر راه‌اندازی خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید