فعالان اقتصادی مسلمان دنیا باید دربستر «دیپلماسی غیررسمی»جذب شوند

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ ۱۱:۱۵
    کد خبر :361462

کارشناس مسائل بین الملل گفت: افراد مسلمان و ثروتمندی در دنیا داریم که به ایران علاقه مند هستند و ما می توانیم در بستر دیپلماسی غیررسمی از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با مهر، در خصوص لزوم توجه بیشتر به ظرفیت دیپلماسی غیر رسمی، اظهارداشت: دیپلماسی عمومی در سال های اخیر در جهان اهمیت بالایی پیدا کرده است. امروز کشورهایی که در سیاست خارجی موفق هستند، نمی توانند به دیپلماسی عمومی بی توجه باشند؛ این بحث شامل مجموعه ای از اقدامات است که دولتها به منظور تاثیرگذاشتن بر افکار عمومی ملت های دیگر انجام می دهند و البته ابزارهای مختلفی هم دارد.

ایزدی افزود: یکی از ابزارهای دیپلماسی عمومی دیدار سفرا با اساتید، دانشگاهیان و فرهیختگان دیگر کشورها است که در قالب دیپلماسی آکادمیک قابل تعریف است، یعنی اثرگذاری بر این گروه و متعاقب آن اثرگذاری غیرمستقیم بر مردم آن کشورها. خب این به معنای آن است که برای کشوری همچون ایران که در رسانه های بزرگ دنیا با سیاه نمایی های گسترده نسبت به آن تبلیغات منفی انجام می شود و این به دلیل مشکلی است که آنها با نظام جمهوری اسلامی ایران به واسطه برخورداری از عقبه صهیونیستی دارند، استفاده از ابزارهای دیپلماسی عمومی یک ضروت است. این ضرورت برای نشان دادن واقعیت های موجود کشور برای مخاطبان خارجی است و شاید در این امر متاسفانه موفقیت چندانی هم نداشتیم.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در ابتدا باید وزارت خارجه نسبت به شناسایی افراد تاثیرگذار در کشورهای مختلف اقدام کند، به این نحو که سفرا بدانند که این افراد و نهادها در کشورهای محل ماموریت خود دارای شان، جایگاه و اثرگذاری هستند تا بتوانند نسبت به رفتار با آنها برنامه ریزی مناسبی داشته باشند، پس در مرحله اول شناخت بازیگران تاثیرگذار یک گام اساسی به حساب می آید.

وی ادامه داد: گام دوم، ارتباط با آن افراد است، ارتباط از راه دور، دعوت آنها به ایران، برگزاری همایش ها و سمینارهای مشترک با آنها و دیگر راه های ممکنی که بتوان با آن افراد و مراکز تاثیرگذار ارتباط گرفت و به آنها نزدیک شد.

ایزدی با بیان اینکه دومین گروهی که رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کردند رجال سیاسی غیردولتی است، اظهارداشت: این افراد پیشتر صاحب منصب و عناوین دولتی بودند اما الان نیستند، رجال سیاسی غیر دولتی به نوعی پیشکسوتان سیاسی آن کشورها به حساب می آیند و از طرفی بسیاری از مسئولانی که امروز در نهادهای قدرت آن کشورها هستند از فیلتر این افراد با سابقه گذشتند و توسط آنها استخدام شدند و شاید خود را به نوعی مدیون آن پیشکسوتان می دانند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: بنابراین باید توجه کرد که این رجال سیاسی هم از اقشار پر نفوذ و تاثیرگذار در کشورهای خود هستند، بسیاری از این افراد زمانی که صاحب عناوین دولتی بودند به دلیل محدودیت هایی که وجود داشت به اقتضای جایگاه و منصب دولتی شاید نمی توانستند آنچنان مستقل از سیاست های آمریکا و برخی دشمنان ایران اقدامی انجام دهند، اما امروز که آن محدودیت ها را ندارند، می توانند در راستای برخی منافع جمهوری اسلامی ایران و حل برخی مشکلات ما در حوزه سیاست خارجی و نظام بین الملل کارهایی که لازم است را انجام دهند.

وی ادامه داد: از طرفی توجه کنیم به این نکته که رجال سیاسی در کشورهای مختلف با یکدیگر شبکه داشته و ارتباطات خوبی هم دارند که این نیز بر میزان تاثیرگذاری و اهمیت آنها اضافه می کند.

ایزدی بیان کرد: سفرا باید فراتر از پروتکل های رسمی دیپلماتیک در کشورهای مختلف حضور داشته باشند و این برنامه ریزی و همت بیشتری را می طلبد و البته آنچنان که باید در راستای تامین منافع ملی ایران استفاده نشده، چرا که شما وقتی به عنوان دیپلمات با همتایان دیگر خود در محیط های رسمی و دیپلماتیک دیدار و گفتگو می کنید محدودیت های گسترده ای را دارید که شاید اینجا کاربرد استفاده از ابزارهای غیر سنتی و فرا رسمی در قالب دیپلماسی عمومی بهتر و بیشتر احساس شود.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: گروه دیگر نیز فعالان اقتصادی هستند، ما در شرایطی هستیم که تحریم های اقتصادی خارجی برای کشور به تهدیدی اساسی تبدیل شده و اینجا نقش و تاثیرگذاری این گروه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است که لازم هست مسئولان وزارت خارجه به این مهم توجه بیشتری داشته باشند.

وی گفت: ما در دنیا افراد مسلمان و ثروتمندی داریم که این وجه اشتراک منجر به ایجاد علاقه آنها نسبت به جمهوری اسلامی ایران شده، کسانی که در دور زدن تحریم ها توانایی بالایی دارند و در اقتصاد هم تاثیرگذارند، این افراد در این شرایط قطعا می توانند کمک های خوبی را به ما داشته باشند، بنابراین بازیگران اصلی که می توانند در دور زدن تحریم ها به ما کمک کنند، همین فعالان اقتصادی تاثیرگذار در جهان هستند که بنا به دلایلی علاقمند به همکاری و کمک به ایران هستند.

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: اگر وزارت امور خارجه ما بخواهد صرفا از طریق راهکار رسمی و دیپلماتیک اقدامات خود را در عرصه بین المللی ادامه دهد قطعا نمی تواند از این ظرفیت گسترده گروه های تاثیرگذار غیر رسمی از جمله فعالان اقتصادی بهره ای به نفع کشور ببرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید