6 نشانه دخالت ریاض در حملات تروریستی تهران

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۳۶
    کد خبر :36113

سیدحسین موسویان، پژوهشگر دانشگاه پرینستون و عضو پیشین گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری «رئال نیوز» آمریکا ، نقش عربستان در حملات تروریستی تهران را مورد بررسی قرار داد و 6 نشانه برای سازماندهی این حملات از سوی ریاض مطرح کرد. به گزارش «ایسنا» او از جمله به اظهارات تهدیدآمیز وزیر دفاع و وزیر خارجه عربستان علیه ایران، پشتیبانی آمریکا از اقدامات تروریستی عربستان و همچنین حمایت ریاض از داعش و مزدورانش در منطقه اشاره کرد. موسویان همچنین عملیات تروریستی اخیر تهران را نشانه آشکار دشمنی داعش با ایران دانست.

1-تهدیدات وزیر دفاع عربستان

موسویان با اشاره به این موضوع که ایران، عربستان و‌ آمریکا را مقصر حمله تروریستی داعش به مجلس و حرم مطهر خوانده و در تبیین این موضوع که عربستان در پشت صحنه این حملات را سازماندهی کرده است، به چند دلیل اشاره کرد. نخستین دلیلی که دیپلمات باسابقه ایرانی به آن اشاره کرد تهدیدات علنی مقامات سعودی علیه ایران با مضمون کشاندن جنگ به داخل کشور بود. به گفته موسویان، ایرانی‌ها و جامعه جهانی قبل از آن شنیده بودند که وزیر دفاع عربستان که قدرت و شاه واقعی این کشور است گفت که ما جنگ را به داخل ایران خواهیم کشاند.

2- تاکید عادل‌الجبیر بر مجازات ایران

موسویان در ادامه به اظهارات عادل الجبیر،‌ وزیر خارجه سعودی که تنها چند ساعت پیش از حمله تروریستی در تهران صورت گرفت به‌عنوان دومین نشانه اشاره کرد و گفت: «تنها چند ساعت قبل از حمله نیز وزیر خارجه عربستان از ضرورت مجازات ایران سخن گفت. بنا بر این اینها نشانه‌های روشنی است که عملیات تروریستی داعش در تهران از سوی سعودی‌ها سازماندهی شده بود.»

3-مقابله با مبارزات تهران علیه داعش

دلیل سومی که موسویان بر آن تاکید داشت «مقابله ریاض با مبارزات تهران علیه داعش است.» او تاکید کرد: «ایران نیروی واقعی مقابله با داعش در سطح منطقه است، از سوریه گرفته تا عراق و یمن و دیگر نقاط. در حقیقت عملیات تروریستی داعش در تهران، یک حرکت انتقام‌جویانه ریاض از مبارزه تهران با داعش در سطح منطقه بود. گروه‌های تروریستی همچون داعش و القاعده سرمایه اصلی عربستان در منطقه هستند و تهران هم در حال مقابله با این گروه‌هاست.»

همچنین پژوهشگر دانشگاه پرینستون در پاسخ به سوالی درخصوص چگونگی ساماندهی این عملیات تاکید کرد که عملیات از سوی خود حکومت عربستان ساماندهی شده بود. او در ادامه افزود: «زیرا وزیر دفاع عربستان رسما اعلام کرد که جنگ را به داخل ایران می‌کشانیم. وزیر خارجه عربستان نیز چند ساعت قبل از عملیات، ضرورت مجازات ایران را اعلام کرد.»

4- تشکیل مثلث عربستان-آمریکا-اسرائیل

دیپلمات ایرانی دلیل چهارمی که برای اثبات سازماندهی این حملات از سوی عربستان ذکر کرد، « تشکیل مثلث عربستان-آمریکا- اسرائیل» است. موسویان با اشاره به سفر اخیر ترامپ به عربستان توضیح داد که واشنگتن«تقابل با ایران» را با یک قرارداد 300‌میلیارد دلاری تسلیحاتی با عربستان معامله کرد. عربستان می‌گوید قطر را مجازات می‌کنیم به‌خاطر روابط عادی با ایران. همچنین قبلا مثلث عربستان ـ آمریکا ـ اسرائیل به‌طور علنی گفته‌اند که برای تقابل با ایران این همکاری را شکل داده‌اند و ده‌ها موضع‌گیری رسمی و هزاران گزارش منتشر شده از سوی رسانه‌های آمریکا، اروپا، روسیه و سایر نقاط جهان در مورد منبع اصلی حامی داعش هم وجود دارد. او تاکید کرد: «از نیویورک‌تایمز و واشنگتن پست گرفته تا روزنامه گاردین انگلیس و فرید ذکریا تحلیلگر سی‌ان‌ان همه و همه به صراحت، عربستان سعودی را به‌عنوان منبع اصلی مالی و تسلیحاتی و ایدئولوژیک داعش و گروه‌های تروریستی- تکفیری معرفی کرده‌اند.»موسویان در این گفت‌وگو در پاسخ به اظهارات مجری مبنی بر اینکه ژنرال ماتیس وزیر دفاع آمریکا قبلا گفته بود که ایران دشمن داعش نیست چون تنها کشوری است که مورد حمله داعش قرار نگرفته است، گفت: «قبل از ژنرال ماتیس هم سعودی‌ها چنین ادعایی را مطرح کردند. عملیات تروریستی اخیر تهران نشانه آشکار دشمنی داعش با ایران است. اما قبل از این عملیات، در چند سال گذشته صدها عملیات تروریستی داعش در ایران از سوی وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی و نظامی ایران خنثی شده بود.»

5- حمایت ریاض از داعش و مزدورانش

دلیل پنجم از نگاه موسویان حمایت ریاض از منافقان یا همان مزدوران داعش است. این پژوهشگر ایرانی با تاکید بر این که گروهک تروریستی منافقان، مزدوران داعش هستند و از سوی عربستان استخدام شده‌اند، ادامه داد: «مزدوران داعش هم می‌توانند از خارج وارد مرز ایران شوند و هم می‌توانند داخل ایران وجود داشته باشند. گروهک تروریستی منافقین هم مزدوران داعش هستند. آنها در 38 سال گذشته بیش از 20 هزار نفر را در ایران ترور کرده‌اند. امروز هم گروهک تروریستی منافقین به استخدام عربستان درآمده‌اند. سال گذشته شاهزاده ترکی الفیصل از اعضای برجسته خاندان پادشاهی سعودی در کنفرانس گروهک منافقین در پاریس شرکت کرد و به‌طور رسمی از جنگ منافقین با ایران برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت کرد. منافقین گروه تروریستی هستند که رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر، ده‌ها وزیر و نماینده مجلس، بسیاری از ائمه جمعه و رهبران مذهبی و 18-17 هزار شهروند ایرانی را در چند دهه اخیر ترور کردند. اکنون هم که ارتباط این گروهک با عربستان آشکار و محرز شده است.

دیگر دلیلی که توسط موسویان به آن اشاره شد نیز تامین مالی گروهک منافقین توسط سعودی‌هاست. وی ادامه داد: «امروزه گروهک منافقین به‌طور کامل توسط سعودی‌ها تامین مالی می‌شود. این یک طرف قضیه است. از طرف دیگر هم مسلم شده که عربستان منبع مالی و حمایتی داعش است. از این رو عربستان به‌دنبال شکل دادن همکاری‌های مشترک گروهک‌های تروریستی داعش و منافقین برای انجام عملیات تروریستی در داخل ایران است.»

از سوی دیگر موسویان به حمایت آمریکا از تروریست‌ها اشاره کرد و گفت: «مقامات آمریکا منکر اشتباهات خود در حمایت‌های آمریکا از گروه‌های تروریستی مثل طالبان و القاعده و داعش نشده‌اند. شما خاطرتان هست که خانم هیلاری کلینتون در جلسه استماع کنگره تصریح کرد که آمریکا در تاسیس طالبان و القاعده نقش داشته است. شما در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم از آقای ترامپ شنیدید که دولت اوباما را سرزنش کرد و گفت که آمریکا منبع اصلی حمایتی داعش در سطح منطقه بوده است. از این رو مقامات آمریکا می‌دانند چه خطاهای بزرگی در حمایت از تروریست‌ها کرده‌اند و به‌طور علنی هم اعتراف کرده‌اند.» وی با اشاره به تفاوت سیاست‌های اوباما و ترامپ در رابطه با گروه‌های تروریستی و عربستان توضیح داد: «اوباما و دولت او به صراحت عربستان را به‌خاطر حمایت از گروه‌های تروریستی سرزنش کرد و از ریاض خواست که از این سیاست فاصله بگیرد. اما ترامپ اولین سفر خارجی خود را به عربستان انجام داد و در طول این سفر حتی یک کلمه هم از وضعیت حقوق بشر و دموکراسی در عربستان انتقاد نکرد، در حالی‌که او می‌داند دموکراسی و حقوق بشر در عربستان وجود ندارد. رئیس‌جمهور ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی، عربستان را منبع اول حامی داعش خواند و بعد از ریاست‌جمهوری‌اش به عربستان رفت و ایران را عامل اصلی تروریسم خواند. بعد از اینکه عربستان رابطه‌اش را با قطر قطع کرد گفت در سفرم به عربستان وقتی بحث تروریسم مطرح شد، همه صحبت‌ها این بود که قطر حامی اصلی تروریست‌ها است.»

6- پشتیبانی آمریکا از ریاض

ششمین دلیلی که دیپلمات ایرانی برای ساماندهی عملیات در ایران توسط سعودی‌ها ذکر کرد نیز حمایت و پشتیبانی واشنگتن از اقدامات عربستان است. موسویان ادامه داد: «بنابراین این روند نشان می‌دهد دولت ترامپ آماده نیست که عربستان را به‌خاطر حمایت از تروریسم سرزنش کند و فعلا به فروش اسلحه دل‌خوش کرده است. به همین دلایل است که ایران معتقد است آمریکا هم در عملیات تروریستی دخیل است.»

4 چالش روحانی برای تعامل با جهان

در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مهم‌ترین چالش‌های روحانی برای تعامل با جهان در دوره جدید ریاست‌جمهوری‌اش اشاره شد. موسویان در این رابطه 4 چالش را مطرح کرد و گفت: «چالش اول او در سطح جهانی، سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ و کنگره آمریکا است. دومین چالش او در سطح منطقه، اتحاد مثلث عربستان ـ‌ آمریکا ـ اسرائیل برای تقابل با ایران در سطح منطقه است. سومین چالش او بهبود وضعیت اقتصادی ایران است که در چنین شرایط جهانی و منطقه‌ای دشوار خواهد بود. چهارمین چالش او دعواهای جناحی سیاسی داخلی است که در دوران انتخاباتی در حمایت از نامزدهای مختلف، مثل سایر کشورها، بین احزاب و گروه‌های سیاسی به اوج رسید و شکافی را ایجاد کرد. وی در عین حال تاکید کرد که عملیات تروریستی تهران، ایرانی‌ها را برای مبارزه با داعش و تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی متحد خواهد کرد. در نهایت موسویان به اختلاف نظر میان ایران و غرب درباره تروریسم پرداخت و گفت: «تمام اتهامات آمریکا و غرب در مورد تروریسم به قضیه اسرائیل و حماس و حزب‌الله برمی‌گردد وگرنه آنها می‌دانند که ایران در خط مقدم مبارزه با داعش و سایر گروه‌های تروریستی تکفیری است که طبق مصوبه شورای امنیت سازمان ملل، اظهارات خود آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، تهدید اصلی صلح و امنیت جهانی است. همه هم اعتراف کرده‌اند که منبع اصلی این تهدید هم کشورهای سنی به رهبری عربستان است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید