کاندیداهای انتخابات فرانسه رویکردهای متفاوتی در قبال مبارزه با تروریسم دارند

  • سیاسی
  • شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۵۱

مدیر گروه اسلام و روابط بین‌الملل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سوم اردیبهشت با اشاره به نظرسنجی‌ها احتمال روی کار آمدن راست افراطی در این کشور را زیاد ندانست.

او با اشاره به حملات تروریستی به ویژه حمله تروریستی پنج شنبه شب در شانزه لیزه گفت که هریک از کاندیداهای انتخابات فرانسه در قبال مقابله با تروریسم رویکردهای متفاوتی از  ضرورت مقابله با تروریسم از طریق نظامی و بین‌المللی گرفته تا حذف کامل تبلیغات درمورد جهادی‌ها از فضای اینترنت و یا ممانعت از ورود انبوه مهاجرین مسلمان به فرانسه داشته‌اند.

سید محمد ساداتی نژاد مدیر گروه اسلام و روابط بین الملل دفتر مطالعات سیاسی  و بین المللی وزارت امور خارجه به بررسی انتخابات پیش رو در فرانسه و موضع کاندیداهای این انتخابات پرداخت.
وی در پاسخ به این سئوال که از نظرشما این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بر تحولات داخلی فرانسه  و رفع مسائلی نظیر بیکاری و امنیت چه اثری خواهد داشت؟ گفت: انتخابات پیش رو در فرانسه بیش از آنکه از نظر اقتصادی مهم باشد، از نظر سیاسی مهم است و دارای آثار مهم سیاسی در فرانسه و بیرون از فرانسه خواهد بود. گرچه هر کدام از کاندیداها، برنامه‌های اقتصادی برای رفع مشکلات اقتصادی فرانسه ارائه کرده اند، اما مشکلات اقتصادی فرانسه که بخشی از آن هم ناشی از تحولات جهانی و افت جایگاه جهانی فرانسه و اتحادیه اروپا در جهان است، عمیق تر از آن است که ظرف چند سال و در یک دوره پنج ساله ریاست جمهوری قابل حل باشد، ضمن اینکه تحولات جهانی  و منطقه‌ای به نفع فرانسه رقم نخواهد خورد.
مدیر گروه اسلام و روابط بین الملل دفتر مطالعات سیاسی  و بین المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: بنابراین مشکلات اقتصادی فرانسه  و به ویژه بحث بیکاری در سال های آینده ادامه خواهد داشت و حتی امکان بدتر شدن شرایط برای فرانسه وجود دارد. البته در بحث های امنیتی، بخشی از مشکلات پیش روی فرانسه مانند ناامنی‌ها و حملات تروریستی دو سال گذشته علیه فرانسه توسط داعش  و اعضای آن که هزینه های زیادی را بر این کشور تحمیل کرده است، به دلیل سیاست های غلط این کشور در قبال تحولات سوریه بوده است که نتیجه منفی آن را  دیده است. اصلاح این سیاست های غلط توسط رئیس جمهور آینده، شاید بتواند بخشی از مشکلات امنیتی را برطرف کند اما باید توجه داشت که بخشی از مشکلات امنیتی هم به مشکلات اجتماعی داخلی فرانسه برمی‌گردد که در نتیجه سیاست های غلط داخلی در گذشته ایجاد شده و کماکان ادامه دارد و بعید است در یک دوره کوتاه مدت برطرف شود.

ساداتی نژاد در رابطه با رویکرد هریک از کاندیداها در قبال مقابله با تروریسم خاطرنشان کرد: کاندیداهای ریاست جمهوری فرانسه هر یک برنامه ای برای مبارزه با تروریسم ارائه کرده اند. آقای امانوئل ماکرون بر ضرورت مقابله با تروریسم از طریق نظامی و بین المللی  تاکید کرده و معتقد است که در این زمینه نیاز به نقشه راه دیپلماتیک است. او تاکید دارد که برای افزایش شناخت خود از دشمن به  اطلاعات نیاز دارد و همچنین ضرورت هماهنگی بین سرویس های بزرگ اطلاعاتی برای مبارزه با تروریسم را برجسته کرده است. علاوه براین ماکرون پیشنهاد ایجاد یک نیروی ویژه برای مقابله با داعش  و القاعده  را مطرح و تاکید کرده که باید کارایی اطلاعات سرزمینی را برای دفاع از فرانسه تقویت کرد.
وی ادامه داد: این کاندیدای انتخابات فرانسه براین باور است که باید تبلیغات در مورد جهادی ها به طور کلی از فضای اینترنت برداشته شود و  اقدامات لازم در فضای اینترنتی و مجازی برای جلوگیری از فعالیت جهادی‌ها انجام شود، نیروهای داعش به محض رسیدن به فرانسه باید دستگیر شوند و مسائل اجتماعی و برگشت پذیری، هماهنگی و همزیستی ملی در فرانسه باید تقویت شود. ماکرون بر لزوم سازماندهی و پیشگیری سطح عالی از حملات  تروریستی علیه فرانسه و این که همه جوانان باید یک ماه برای خدمت عمومی بروند تاکید دارد.
مدیر گروه اسلام و روابط بین الملل دفتر مطالعات سیاسی  و بین المللی وزارت امور خارجه  در مورد  مواضع فرانسوا فیون کاندیدای جمهوری خواهان انتخابات فرانسه هم گفت: فیون مخالف ورود خارجی‌هایی است که برای فرانسه خطرآفرین هستند و همچنین خواستار متوقف کردن سایت های اینترنتی است که به دنبال جذب تروریست هستند. او علاوه براینکه خواستار تقویت کنترل‌های مرزی در سطح اتحادیه اروپایی است اعتقاد دارد مقابله با تروریسم نیاز به یک هماهنگی در سطح اروپایی دارد و در مورد سیستم شینگن و عبور و مرور هوایی هم خواستار تعبیه سیستمی است که بتواند به ردگیری جهادگرایان بپردازد.
فیون همچنین منتقدین سیاست صلح ژان لوک ملانشون نامزد چپ افراطی را به باد انتقاد گرفته و آن را نه تنها موجب افزایش امنیت برای فرانسه نمی دانند بلکه معتقدند این سیاست ، بیشتر سیاست صلح  برای پوتین تا فرانسه است.
ساداتی نژاد بااشاره به سیاست های مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه در قبال مقابله با تروریسم، افزود: خانم لوپن معتقد به دادن یک پاسخ جهانی و دقیق به تروریسم از سوی دولت فرانسه است. او وجود یک مشکل اجتماعی در داخل فرانسه را برجسته کرده و خواهان حل فوری آن است. او بین مهاجرت و اسلام رادیکال در فرانسه رابطه برقرار کرده و معتقد است باید برای مقابه با تروریسم و اسلام رادیکال کنترل مرزی انجام شود و ورود انبوه مهاجرین مسلمان به فرانسه را یک مشکل عمده می داند.
وی در ادامه رویکرد آمون “نامزد سوسیالیست ها درمبارزه با تروریسم را غیر منعطف و بی رحم توصیف کرد و گفت: او معتقد است مشکل تروریسم همچنان فرانسه را تهدید می کند و نیاز به هوشیاری  و سیستم اطلاعاتی کارا برای مقابله با تهدیدات تروریستی است که فرانسه را تهدید می کند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در بررسی مواضع پنج کاندیدای انتخابات فرانسه در قبال مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: درمجموع همه کاندیدا ها برنامه هایی برای مبارزه با تروریسم ارائه و سیاست های خاورمیانه‌ای خود را بیان کرده اند. آقای فیون قائل به اشتباه بودن سیاست فعلی فرانسه در قبال تحولات خاورمیانه و همکاری با ایران و روسیه است، منتهی مشخص نیست که در صورت انتخاب شدن به ریاست جمهوری تا چه اندازه بتواند بر فشار لابی های داخلی و خارجی غلبه و این سیاست را دنبال کند. هم اکنون هم شاهدیم که بعد از طرح فساد اقتصادی علیه او، فیتلیه بحث همکاری با روسیه را کمی پایین کشیده است.

ساداتی نژاد ادامه داد: در مورد خانم لوپن هم باید بگویم که انتقادهای صریح و تندی را علیه برخی کشورهای عربی و نقش این کشورها در توسعه تروریسم ابراز و به اتحاد فرانسه با این کشورها انتقاد کرده است. از طرفی لوپن نظرات مثبتی برای همکاری با روسیه و ایران دارد. در عین حال، مواضع کلی او در مخالفت با اسلام و مهاجرین بر سیاست هایش سایه انداخته و موجب ناکارایی و ناموفق بودن وی برای هر گونه توفیق در زمینه مقابله با تروریسم و در قبال تحولات خاورمیانه خواهد شد.

مدیر گروه اسلام و روابط بین الملل دفتر مطالعات سیاسی  و بین المللی وزارت امور خارجه در مورد مواضع بنوا آمون کاندیدای سوسیالیست ها در قبال تحولات خاورمیانه گفت: او طبعیتا باید پایبند به سیاست سوسیالیست ها باشد و گرچه ممکن است تغییراتی را ایجاد کند؛ ولی به هر حال مجبور است همان مسیر غلط سوسیالیست ها در قبال تحولات خاورمیانه را دنبال کند.

مدیر گروه اسلام و روابط بین الملل دفتر مطالعات سیاسی  و بین المللی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که پیش‌بینی شما از نتیجه انتخابات فرانسه باتوجه به تنگا تنگ بودن رقابت کاندیداهای این کشور چیست؟ توضیح داد: به نظر می رسد در شرایط فعلی ، شانس با امانوئل ماکرون همراه باشد که جنبش “در حرکت” را به راه انداخته و در نظر سنجی ها هم جایگاه و رتبه خوبی را به خود اختصاص داده است. زیرا فیون کاندیدای جمهوری خواهان به دلیل اتهام فساد مالی با کاهش اقبال مردمی روبرو است. لوپن هم گرچه ممکن است آراء زیادی را به خود اختصاص دهد ولی نهایتا در دور دوم بعید است به ریاست جمهوری برسد و با توجه به عدم موفقیت سوسیالیست ها در دوره اولاند هم بعید است بنوا آمون کاندیدای سوسیالیست ها شانسی داشته باشد.

در ادامه این مصاحبه او در رابطه با اتهاماتی که متوجه  برخی کاندیداهای انتخابات فرانسه شده و اینکه چه اثری بر نتیجه انتخابات این کشور داشته است؟ گفت:
قطعا این اتهامات می تواند در کاهش حمایت مردمی از آنها موثر و موجب کاهش اقبال مردم به سمت آنها شود کما اینکه نظر سنجی ها همین نکته را نشان می دهد. آقای فرانسوا فیون که در ابتدای نامزدی، با اقبال خیلی خوبی مواجه شده بود بعد از طرح اتهامات فساد اقتصادی  مربوط به دادن پست و حقوق های نامتعارف به همسرش در دوران عضویت در سنا، به شدت از نظر جایگاه سیاسی آسیب دید و حتی جمهوری خواهان تا مرز جایگزینی وی پیش رفتند.

وی همچنین در مورد این که احتمال روی کار آمدن فردی مستقل در انتخابات این کشور چقدر است؟خاطرنشان کرد: با توجه به ناموفق بودن سوسیالیست ها در این دوره ریاست جمهوری که فرانسوا اولاند در واقع نماینده آنها در هیئت حاکمه بود، احتمال اقبال مجدد مردم به سوی سوسیالیست ها کم است و از طرفی فرانسوا فیون نماینده جمهوری خواهان و جناح راست هم به دلیل مواجه شدن با اتهامات اقتصادی بعید است بتواند حمایت زیادی را بدست آورد.
ساداتی نژاد بابیان اینکه خانم لوپن هم به دلیل دارا بودن اندیشه های افراطی راست  و به خاطر اتحاد راست و چپ برای مقابله با وی، بعید است نهایتا به ریاست جمهوری فرانسه برسد، گفت: در این میان به نظر می رسد شرایط برای آقای ماکرون که  جوان، سرمایه دار بوده و دو سالی هم مسئولیت وزارت اقتصاد فرانسه را بر عهده داشته فراهم باشد. باید به این نکته توجه کرد که هرچند او به عنوان یک کاندیدای مستقل وارد عرصه انتخابات شده ولی به نظر می رسد در پشت پرده حمایت سوسیالیست ها و اولاند را دارد.
وی در پاسخ به این سئوال که برخی نظرسنجی‌ها، حاکی از آن است که هیچ یک از نامزدهای احزاب راست‌میانه و چپ‌میانه به دور دوم انتخابات راه نمی یابند و احتمال پیروزی راست افراطی بسیار است، روی کارآمدن راست افراطی بر روی تعامل ایران و فرانسه چه تاثیری خواهد داشت؟تاکید کرد: به طور کلی نیروهای راست افراطی مخالف اسلام و حضور مهاجرین مسلمان در فرانسه است و این سیاست های اسلام ستیزانه آنها موجب تاثیر منفی در روابط کشورهای اسلامی بر آنها خواهد شد. گرچه نوک تیز حمله جریان راست افراطی در فرانسه متوجه برخی کشورهای عربی است ولی به هر حال، این سیاست مانع شکل گیری یک رابطه همکاری صحیح با کشورهای اسلامی می شود.

مدیر گروه اسلام و روابط بین الملل دفتر مطالعات سیاسی  و بین المللی وزارت امور خارجه، در پاسخ به اینکه علل گرایش به راست ها در اروپا را چه می دانید؟ مهمترین علت این گرایش رامشکلات اقتصادی، بیکاری و فقر دانست و درمورد اینکه  برگزیت و روی کارآمدن ترامپ تا چه حد در گرایش مردم به راست افراطی تاثیر داشته است؟ افزود: طبیعی است برگزیت و روی کار آمدن ترامپ می تواند باعث تقویت روحیه گروه های راست افراطی در اروپا شود.اگر موجی که از انگلیس شروع  و در آمریکا ادامه یافت، به سایر کشورهای اروپایی مانند فرانسه کشیده شود ، می تواند نتایج غیر قابل پیش بینی و یک سورپرایز جدید برای همه مردم جهان به همراه داشته باشد.
وی در پاسخ به اینکه باتوجه به رویکرد دولت روحانی برای تعامل با اتحادیه اروپا ، درصورت انتخاب مجدد روحانی و روی کار آمدن راست ها در اروپا برنامه ایران باید به چه صورت باشد؟ توضیح داد: همانطور که گفته شد، نتیجه پیش بینی‌ها در فرانسه نشان دهنده روی کار آمدن جریان راست افراطی نیست و گرچه این جریان با اقبال بیشتری نسبت به هر زمانی در گذشته مواجه شده است ولی بعید است که نهایتا بتواند آراء لازم را به دست آورد. روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی بعد از برجام، روز به روز روند بهتری پیدا کرده و در مسیر رشد می‌باشد و افزایش همکاری ها در حال پیشرفت است که به نظر می رسد در صورتی که طرف های اروپایی  و غربی به تعهدات خود پایبند باشند، در آینده هم شرایط به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در جواب اینکه درصورت روی کارآمدن احتمالی راست ها در فرانسه و احیانا اروپا آیا خروج از اتحادیه اروپا به منزله خروج از ناتو هم هست؟گفت :خیر. خروج از اتحادیه اروپا به معنای خروج از ناتو نیست. کما اینکه شروع روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نه تنها به معنای خروج از ناتو نبود بلکه موجب روی آوری بیشتر آمریکا و انگلیس به ناتو و تلاش برای تقویت بیشتر ناتو شده است.

ساداتی نژاد در رابطه با اینکه  ” مارین لوپن” راست افراطی با شعارهای نژاد پرستانه روی کار بیاد یا مثلا “ژان لوک ملانشان”  چپ افراطی باشعارهای استقلال طلبانه ؟ چه تفاوتی برای ایران و منطقه دارد؟ به طور کلی نگاه سیاست خارجی چپ ها و راست های افراطی فرانسه چه فرقی دارد؟ خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه سوسیالیست ها از جایگاه بالاتری نسبت به چپ افراطی در فرانسه برخوردار بوده و این جریان در اقلیت است، بسیار بعید است که کاندیدای چپ افراطی یعنی ژان لوک ملانشون در این دوره از شانسی برای انتخاب شدن به ریاست جمهوری فرانسه برخوردار باشد.

وی ادامه داد: آقای ملانشون کاندیدای چپ افراطی بحث خروج از نا تو را مطرح کرد که البته با انتقاد کسانی همراه است که معتقدند قطع روابط با کشورهای فرا آتلانتیک که سرویس اطلاعاتی فرانسه و و نیروهای ویژه در حال همکاری با آنها برای مبارزه با تروریسم هستند ، در کوتاه مدت خطرناک است.  برخی معتقدهستند که او با طرح رفتن فرانسه به سمت استقلال استراتژیک، می خواهد خود را همانند شارل دوگل معرفی کند. ملانشون را به عنوان کاندیدای صلح معرفی کرده اند و او هم به دنبال نزدیکی با روسیه و به دنبال آن است که در صورت ریاست جمهوری، یک کنفرانس را درمورد امنیت در منطقه مشترک با روسیه برگزار کند. در همین راستا هم گفت که الان زمان آن است که در مورد مرزها مذاکره شود و الان زمان مذاکره است و زمان جنگ نیست. در تحولات خاورمیانه و بحث سوریه هم نظر او موافق با پوتین است. ملانشون همچنین حمله هوایی آمریکا در تاریخ 7 آوریل به پایگاه هوایی سوریه را محکوم کرده و بحث آینده مشترک درسیاست خارجی را مطرح کرده است.

مدیر گروه اسلام و روابط بین الملل دفتر مطالعات سیاسی  و بین المللی وزارت امور خارجه افزود: این در حالی است که خانم لوپن در بحث سیاست خارجی اخیرا خیلی صریح عنوان کرد که سیاست خارجی مدل ترامپ را اتخاذ خواهد کرد و از نظرایدئولوژیک به رئیس جمهور جدید آمریکا بسیار نزدیک است، همچنین تاکید کرد که دفاع از منافع ملی فرانسه را اصلی ترین هدف خود می داند و این موضوع را مهمترین راهنما در هدایت سیاست خارجی فرانسه معرفی کرده است.

وی ادامه داد: لوپن هم مانند رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که در بحث اقتصادی مخالف جهانی شدن اقتصاد است و از آزادی تبادل کالا بین اتحادیه اروپا و کانادا انتقاد کرده است. او وابستگی در سیاست خارجی فرانسه را مورد انتقاد قرار داده و گفته در مورد سیاست خارجی فرانسه باید در پاریس تصمیم گیری شود. اما امروز سیاست خارجی فرانسه متاثر از واشینگتن، برلین  و بروکسل است و به همین دلیل نیز او هم قائل به خروج از ناتو می باشد. علاوه براین در بحث روابط با روسیه او قائل به ایجاد یک ائتلاف و اتحاد با روسیه است.

ساداتی نژاد گفت: گرچه در برخی موارد دیدگاه های خانم لوپن و ملانشون شباهت هایی دارد اما از نظر مبنایی و اصولی نظرات آنها با هم متفاوت بوده و بعید است که در نهایت هیچ کدام از این دو جریان شانسی برای پیروزی در انتخابات فرانسه داشته باشند، هرچند خانم لوپن ممکن است با اقبال زیادی از سوی مردم مواجه شود و به دور دوم نیز راه پیدا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید