نشست روحانی-پوتین واردوغان برای منطقه کارآمد است

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۰۰
    کد خبر :360771

سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود درباره آخرین تحولات مربوط به وزارت خارجه و منطقه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش بازتاب به نقل از فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنها درباره آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه که قرار است ۱۶ شهریور در ایران برگزار شود، گفت: خوشبین هستم این اجلاس موفق و کارآمد برای منطقه، مردم سوریه و مبارزه با تروریسم باشد.

وی روند مذاکرات آستانه را روندی موفق و تنها روند موجود خواند. قاسمی همچنین گفت که ایران و اروپا درباره سیستم مالی و خیلی سیستمهای دیگر در حوزه های پولی، سرمایه گذاری، صنایع و دیگر مسائل اقتصادی صحبت و تبادل نظر کرده‌اند و طرح‌هایی را دریافت کرده‌ایم ولی جزییات آن را در حال حاضر ارائه نمی‌کنم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه پیشنهاداتی از سوی اروپا ارائه شده ولی هنوز انتظار ایران را برآورده نکرده و به مرحله نهایی نرسیده، ابراز امیدواری کرد که اروپا بتواند در زمان باقیمانده از این آزمون بزرگ سربلند بیرون بیاید و رضایتمندی ایران را تامین کند.

وی درباره عملیات نظامی در ادلب گفت: یکی از موضوعات پیچیده امروز (در سوریه) ادلب است که به عنوان آخرین سنگر شورشیان مخالف دولت سوریه است و دولت سوریه مصمم است به این فاجعه پایان دهد.

قاسمی در ادامه نشست خبری گفت: دولت سوریه حق دارد با تروریستها در این منطقه مبارزه کند و ایران همچنان بعنوان حامی دولت سوریه حضور دارد و کمکهای مستشاری را تا زمانی که دولت سوریه بخواهد، ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره دستور ویژه رئیس جمهور به وزارت خارجه برای مهار آتش سوزی هورالعظیم عنوان کرد: وزارت خارجه از طریق سفارت ایران در بغداد و کنسولگری ایران در تماس دائم با مقامات عراقی است و بیشترین تلاشی که ایران می توانسته انجام دهد انجام داده و خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم این مساله هر چه زودتر پایان بپذیرد و در یک تعامل برای مهار این فاجعه بتوانیم بدون هیچ نیازی به محاکم و عناصر ثالث موضوع را حل کنیم.

وی درباره نامه همسر «نازنین زاغری» برای ملاقات با ظریف گفت: بی خبر هستم که پاسخ ظریف چیست و ظریف بامداد به سفر رفت و باید منتظر باشیم ایشان برگردند و ببینیم چه پاسخی می‌دهد.

قاسمی همچنین عنوان کرد که در سفر «آلیستر برت» معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران نیز درباره زاغری صحبت شد و درباره اینکه ایشان دوتابعیتی است و به لحاظ قوانین داخلی ایران، افراد دوتابعیتی مورد قبول ما نیست، صحبت شد و طرف انگلیسی دیدگاه های خود را مطرح و پاسخ هایی را از سوی ایران درباره قوه قضاییه و محکومیت ایشان و … دریافت کرد.

وی افزود: خانم زاغری به خاطر مسائل انساندوستانه چند روزی در مرخصی بود که مورد تقدیر طرف انگلیسی قرار گرفت. وی گفت تا جایی که اطلاع دارم آلیستر برت با زاغری دیداری نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه مطالب مطرح شده درباره عراق طی هفته‌های اخیر را جنگ روانی گسترده‌ای خواند که برای تخریب روابط ایران و عراق صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال درباره تحولات سیاسی عراق، اتهامات مطرح شده علیه ایران را بی اساس خواند و افزود: استقلال و تمامت ارضی عراق برای ما حیاتی و با اهمیت است. هر آنچه در عراق توسط مردم و نمایندگان پارلمان مورد پذیرش قرار بگیرد، مورد استقبال ماست.

قاسمی خاطرنشان کرد: ما با هر دولت و از هر حزبی که در عراق انتخاب شود، همکاری می کنیم و حق مردم این کشور است که خودشان انتخاب کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید