مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور خبرداد

فراهم شدن امکان مسافرت اتباع افغان به کشورشان/حمایت بهداشتی و تحصیلی ازاتباع در۲۰مهمان شهرایران

    کد خبر :360722

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت:۲۰ مهمان شهر در کشور برای پذیرش اتباع واجد شرایط حمایت وجود دارد که در این مهمان‌شهرها امکانات تحصیلی و بهداشتی برای اتباع فراهم شده است.

احمد محمدی فر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در برخی از استان‌ها محلی برای نگهداری اتباع وجود دارد که تعداد آنها به ۲۰محل نیز می‌رسد،اظهار کرد: در این مراکز ، اتباع واجد شرایط حمایتی سکونت داده می‌شوند و به آنها مهمان شهر می‌گویند که در این مهمان شهرها حدود ۳۰هزار نفر زندگی می‌کنند. همچنین در این مهمان‌شهرها امکانات تحصیلی ، بهداشتی و درمانی برای اتباع در نظر گرفته شده است و کمک‌هایی که سازمان‌های بین المللی و تشکل‌ها دارند بیشتر به این افراد که عمدتا آسیب پذیر هستند، تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: این مهمان شهرها در برخی استان‌ها شامل کرمان، یزد ، خراسان ، مرکزی، سمنان… وجود دارند اما در تهران مهمان شهر نداریم زیرا بیشتر مهاجرینی که در تهران هستند به دلیل رونق اشتغال در تهران معمولا سطح رفاه و زندگیشان نسبت به شهرهای دیگر بالاتر است و این مهمان شهرها عمدتا در شهرهایی ایجاد شده‌اند که نیاز به حمایت‌های ویژه از این جامعه بوده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اضافه کرد: برای اتباعی که مجوز قانونی اقامت دارند خدماتی در نظر گرفته‌ایم .به طور مثال خانواده‌هایی که معلول در خانه دارند، زنان سرپرست خانوار ، بیماران خاص و خانواده‌ای که مرد و زن بالای ۶۰سال بوده و فرزند پسر ندارند که تقریبا ۱۰ گروه آسیب پذیر را شامل می شوند را مورد حمایت قرار داده‌ایم و اگر آنها شناسایی شوند بیمه سلامت رایگان شامل آنها خواهد شد یا اگر این گروه نیازهای درمانی حاد داشته باشند به کمک تشکل‌های داخل و خارج کشور به‌ آنها خدماتی ارائه خواهد شد و مورد حمایت قرار خواهیم داد.

وی تاکید کرد: از تشکل‌های حوزه پناهندگان و مهاجرین هر حمایتی که بتوانیم انجام خواهیم داد. همچنین برخی از کمکهای بین المللی که وارد کشور می‌شود از طریق همین تشکلها مورد مصرف و عمل قرار می گیرد، یعنی حتی از منابع بین‌المللی به آنها کمک می‌کنیم. به عبارت دیگر تشکلهایی که با اداره اتباع همکاری می کنند و در چارچوب تعریف شده قانونی قرار میگیرند حتما حمایت میشوند البته ممکن است گلههایی وجود داشته باشد که بودجهای تخصیص داده شده راضی کننده نیست که البته این بحث دیگری است اما همه تشکلهایی که با ما همکاری دارند مورد حمایت قرار می گیرند.

وی با تاکید بر اینکه از تشکل‌های فعال در حوزه اتباع حمایت می کنیم، گفت: در حوزه آموزش دانش‌آموزان اتباع مدارس خودگردان وجود داشت که خارج از چارچوب وزارت‌آموزش و پرورش بود و توسط برخی افراد اداره می شد و برخی از تشکل‌هایی که در حوزه آموزش و پرورش فعالیت داشتند نیز در این مدارس فعالیت می کردند. همچنین در گذشته شرط ثبت‌نام این بود که باید دانش آموزان کارنامه آموزش و پرورش داشته باشند اما اعلام کردیم که در کنار آن اگر تشکلی که با اداره اتباع همکاری می کرد هم تایید کرد که آن دانش آموز نزد خودشان‌آموزش دیده، پذیرفته خواهد شد و به عبارت دیگری مدرکی هم‌سنگ با کارنامه وزارت‌آموزش و پرورش خواهد بود.

محمدیفر با اشاره به اینکه سالیانه حداقل دو جلسه با تشکل های خارجی و داخلی برگزار می‌کنیم و همچنین در جلساتی با کمیساریای سازمان ملل با آنها به گفت و گو می پردازیم و نظراتشان را دریافت می‌کنیم،گفت: ارتباطی میان تشکل‌های داخلی و خارجی برقرار کرده تا با یکدیگر همکاری کنند. به عبارت دیگر بعضی از تشکل‌های خارجی امکانات مالی به کشور می‌آورند که میان آنها و تشکل‌های داخلی ارتباط برقرار کرده تا امکان فعالیت برای آنها در حوزه مختلف فراهم شود به عبارت دیگر در حد امکان برای آنان بسترهای فعالیت فراهم کرده‌ایم اما منابع داخل نداریم که در اختیار آنان قرار دهیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اضافه کرد: انتظار ما از تشکل‌ها این است که در چارچوب مردم نهادی فعالیت کنند و منتظر کمک‌های دولتی نباشند زیرا این موضوع با اصل مردم نهاد بودنشان در تضاد خواهد بود.

فراهم شدن امکان مسافرت اتباع افغان به کشورشان برای اولین بار

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: تلاش ما این است که شرایط بهتری را برای جامعه مهاجرین و پناهندگان فراهم کنیم به طوری که امسال برای اولین بار امکان مسافرت به افغانستان و دیدن بستگان ایجاد شده و این افراد می‌توانند از طریق دفاتر خدمات و اشتغال به کشورشان مسافرت کنند و بازگردند. همچنین امسال امکان سفرهای زیارتی برای آنها در اربعین فراهم شده است. سال گذشته نیز ۸۰هزار نفر در مراسم اربعین شرکت کردند.

محمدی‌فر در پایان صحبت‌هایش افزود: به دنبال این هستیم که در سال جاری ساماندهی و شناسایی اتباع مهاجر و پناهنده را در سراسر کشور به اتمام رسانده و سپس اقامت، اشتغال، تحصیل و سایر خدمات نیز در چارچوب مدیریت شده و کنترل شده انجام شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید