مشاوره انگلستان با ژاپن در خصوص نحوه دور زدن تحریم‌های ایران

    کد خبر :360640

درحالی‌که طی چند ماه گذشته و بعد از خروج ایالات‌متحده آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها، فشارهای ایران بر سایر کشورهای عضو توافق به‌ویژه اروپا در راستای خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها شدت گرفته است، نشریه تایمز لندن در خبری که چندی قبل منتشر کرده است، بیان کرده که بریتانیا اکنون به دنبال مسیرهایی برای دور زدن تحریم‌های ایران است.

کمال خرازی روز گذشته (یکشنبه) در ملاقات آلیستر برت، معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا تصریح کرد: سه کشور اروپایی تاکنون نتوانسته‌اند اقدام لازم را برای تأمین منافع ایران از برجام انجام دهند. وی افزود: اعمال تحریم‌ها و فشارها و عدم اقدام سریع اروپا در اجرای تعهدات خود در قالب برجام تبعات جدی در پیش خواهد داشت.

آلیستر برت هم در این ملاقات با بیان اینکه موضع انگلیس در قبال برجام کاملاً از آمریکا متفاوت است، گفت: به دنبال یافتن مکانیسم اروپایی برای موفقیت برجام هستیم. معاون وزیر خارجه انگلیس در این ملاقات گفت: نه‌تنها ایران، بلکه اروپا هم قربانی سیاست‌های غلط دولت آمریکاست.

پیش‌ازاین نیز ایران در چند نوبت واکنش‌هایی به عدم جدیت اروپا در موضوع تحریم‌های ایران نشان داده بود و تهدید کرده بود که در صورت عدم انتفاع اقتصادی و سیاسی از برجام، از ادامه این توافق صرف‌نظر خواهد کرد.

در همین راستا نشریه تایمز لندن در گزارشی مدعی شده است که انگلستان به دنبال مسیرهایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بر روی ایران است. این نشریه در گزارشی به تاریخ 28 ماه اوت بیان کرده که مقامات خزانه‌داری و وزارت خارجه انگلیس با همتایان ژاپنی خود دیدارهایی داشته‌اند که موضوع آن تحریم‌های ایران بوده است.

به گزارش تابناک، به گفته این نشریه ملاقات انگلیسی‌ها با همتایان ژاپنی ازاین‌جهت بوده است که ژاپن سابقه امضای قراردادهای نفتی به شکل مستقل با ایران داشته و همچنین راه‌کارهای خلاقانه‌ای برای انجام قراردادهای بیمه‌ای در دور قبلی تحریم‌های ایران داشته است و تجربیات این کشور کمک فراوانی به انگلستان و اروپا در راستای تنظیم روابط تجاری و به‌ویژه نفتی خود با ایران در دور جدید تحریم‌ها خواهد داشت.

ژاپن تاکنون همچنان به واردات نفت خود از ایران ادامه داده و در مذاکره با ایالات‌متحده در راستای معافیت از برخی تحریم‌های ایران است. البته امروز گزارش‌هایی به نقل از آسوشیتدپرس منتشر شده است که حاکی از توقف واردات نفت ژاپن از ایران بوده است.

بااین‌حال نشریه تایمز به نقل از یکی از مقامات ارشد انگلیسی بیان کرده که انگلستان نیز در پی آن است تا بتواند روابط خود با ایران در خصوص واردات نفت، مراودات بیمه‌ای و همچنین ارتباطات مالی را همانند ژاپن برقرار نگاه دارد.

این نشریه همچنین به این موضوع اشاره کرده است که تحریم‌های جدید آمریکا مسئله غامضی را برای شرکت گازی «روم» که 50 درصد از سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت ایران و 50 درصد متعلق به بریتیش پترولیوم است، به وجود آورده. ماه گذشته فیلیپ هاموند در نشست گروه 20 دیدار و گفتگویی با استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده داشت و به گفته مقامات مطلع انگلیسی، دو طرف پیرامون تحریم‌های ایران بحث و گفتگو کرده‌اند و طی آن منوچین به انگلستان اطمینان داده است که آمریکا در راستای رسیدن به یک «موقعیت منطقی» بال انگلستان در خصوص تحریم‌های ایران همکاری کند.

تایمز مدعی شده است که انگلستان به دنبال آن است که منابع مالی ایران در این کشور به شکل امانی و ودیعه نزد انگلستان باقی بماند تا زمانی که تحریم‌های ایالات‌متحده رفع شود. در نشست گروه 20 وزیر امور خارجه سابق انگلستان، بوریس جانسون به تجار و صاحبان سرمایه انگلیسی اطمینان داده بوده که همچنان می‌توانند به فعالیت خود در ایران و با ایران ادامه دهند.

گفتنی است که پیش از این آلمان نیز اقدامات مشابهی در راستای دور زدن تحریم های ایران صورت داده بود. ماه گذشته گونتر اوتینگر، کمیسر بودجه و منابع انسانی اتحادیه اروپا بیان کرده بود که بانک های سپرده گذاری و اعتباری آلمان به طور بالقوه می توانند راه حلی برای ادامه مبادله با ایران و دور زدن تحریم های آمریکا باشند.

این سیاستمدار آلمانی که عضو حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور است همچنین از تلاش کمیسیون اروپا برای ترغیب «بانک سرمایه گذاری اروپا» (EIB) به گسترش فعالیتهای خود در ایران سخن گفت.

نشریه پالیتیکو نیز پیش از این در مطلبی اشاره کرده بود که اتاق صنعت و بازرگانی آلمان به همه تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران این کشور چراغ سبز نشان داده است که با استفاده از ابزارهای در اختیار خود، سعی در دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران کنند. بنا بر گزارش این نشریه دستورالعملی تحت عنوان «کسب و کار آلمان در ایران ـ در میانه تحریم ها و حفظ بازار» منتشر شده و در اختیار صاحبان صنایع و کسب و کار در آلمان قرار گرفته است، که سعی کرده، دستورالعمل های قانونی و کلی را به همراه فرصت های احیای بازار در ایران به تجار و سرمایه گذاران آلمانی معرفی کند.

پالیتیکو همچنین عنوان کرده بود که بر همین اساس قرار است در روز پنجم سپتامبر (چهارشنبه این هفته) سمینار بزرگی در همین رابطه از سوی اتاق صنعت و بازرگانی آلمان برگزار شود که طی آن به شرکت کنندگان در این سمینار راه کارهای حفظ تجارت و سرمایه گذاری در ایران و به دور از آسیب تحریم های ایالات متحده آمریکا ارائه خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید