فعالیت خورشید کم شد/ هشدار درباره پدیده «کاهش عظیم»

    کد خبر :360536

به گفته دانشمندان در ۱۳۳ روز از سال جاری لکه های خورشیدی در سطح ستاره دیده نشده و این امر نشان می دهد فعالیت خورشید کاهش یافته و آب و هوای زمین خنک تر خواهد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از اکسپرس، دانشمندان گزارش کرده اند در ۱۳۳ روز از سال جاری میلادی لکه های خورشیدی در سطح این ستاره دیده نشده است.

این درحالی است که تنها ۲۴۱ روز از ۲۰۱۸ میلادی گذشته و این بدان معناست که خورشید بیشتر سال فعالیت چندانی نداشته است. چنین رویدادی پیامدهای مختلفی برای زمین دربر خواهد داشت.

کارشناسان هشدار داده اند این امر نشان می دهد پدیده «کاهش عظیم» (solar minimum )در راه است. «کاهش عظیم» بازه زمانی است که فعالیت خورشید در چرخه ۱۱ ساله این ستاره کاهش می یابد. در این بازه زمانی لکه ها و اشعه های خورشید کاهش می یابند و این روند ممکن است حتی چند روز طول بکشد.

وب سایت Space Weather در این باره می نویسد: خورشید دوباره بدون لکه است. آخرین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی خورشید نیز لکه های کمتری داشت. در آن زمان خورشید دچار عمیق ترین «کاهش عظیم» قرن شد. پدیده «کاهش عظیم» دوباره بازگشته و اشعه های کیهانی، حفره هایی عمیق و طولانی در اتمسفر خورشید و شفق قطبی عجیب و صورتی رنگی را همراه خود آورده است.

به گفته محققان کاهش دما در پدیده «کاهش عظیم» به دلیل کاهش امواج مغناطیسی است.

این درحالی است که دانشمندان تخمین نمی زدند خورشید تا ۲۰۲۰ میلادی وارد بازه «کاهش عظیم» شود، اما به نظر می رسد زودتر از حد معمول به این سمت می رود و این خود خبر بدی است.

آخرین باری که بازه «کاهش عظیم» طولانی شد، زمین وارد یک عصر یخی کوتاه شد که ۷۰ سال طول کشید. این بازه که Maunder minimum نام دارد به ایجاد آب و هوایی بسیار سرد منجر شد که از ۱۶۴۵تا ۱۷۱۵ میلادی طول کشید. در آن زمان فصل ها کوتاه تر و در نتیجه کمبود مواد غذایی ایجاد شد.

Vencore Weather یک وب سایت آب وهواشناسی در این باره می نویسد: کاهش فعالیت های خورشید پیامدهای مختلفی روی آب وهوای زمین دارد ودر نتیجه آن اشعه های کیهانی بیشتری با لایه بالایی اتمسفر زمین برخورد می کنند. همچنین دمای آب وهوای زمین کاهش می یابد. کاهش انرژی تولیدی خورشید منجر به نازک شدن استراتوسفر لایه اوزون می‌شود. این کاهش ضخامت لایه اوزون، درجه حرارت استراتوسفر را تغییر می‌دهد که پس از آن روی دینامیک لایه های پایین اتمسفر و به ویژه الگوهای «آب و هوایی» و «باد» تاثیر می‌گذارد. البته به گفته دانشمندان خنک شدن آب وهوا در سراسر جهان یکسان نیست.

پدیده «کاهش عظیم» در حال نزدیک شدن است و در سال های آتی تعداد روزهای خورشید بدون لکه نیز افزایش می یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید