احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو قوت گرفت

    کد خبر :360193

ازجمله راهکارها و طرح‎های پیشنهادی، واردات خودرو با سرمایه‌های ایرانیان خارج کشور است که بدون انتقال ارز خواهد بود.

طرح ممنوعیت واردات خودرو ساخته‎شده به بازار ایران درحالی ابلاغ شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد در پنج ماه گذشته قیمت انواع خودروهای وارداتی افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است. البته رشد شدید قیمت خودروهای وارداتی که پس از رشد قیمت ارز در بازار از دی‌ماه سال گذشته رخ داد و به‌تدریج بازار خودروهای خارجی مونتاژ داخل را نیز تحت‌تاثیر قرار داد، زمینه را برای رشد قیمت خودروهای داخلی نیز فراهم کرد. اما هم زمان با تصمیم دولت مبنی‌بر ممنوعیت واردات خودرو، وزیر صنعت در نشستی اعلام کرد باتوجه به شرایط ارزی، واردات خودرو حداقل تا پایان سال ممنوع خواهد ماند و بدین‌ترتیب امکان گشایش مجدد واردات در صورت تغییر شرایط قبل از پایان سال وجود دارد.

باتوجه به این شرایط، برآورد می‌شود ممنوعیت واردات خودرو درنهایت تا پایان امسال ادامه پیدا کند. اما ازسوی‌دیگر مجلس به‌دنبال طرحی است تا ابلاغیه ممنوعیت واردات خودرو تا پیش از این زمان، رفع و واردات خودرو آزاد شود.

اوایل تیرماه وزارت صنعت و معدن به دنبال مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، ثبت‌سفارش و واردات 1339 ردیف تعرفه‌ای را ممنوع اعلام کرد که شامل بیش‌از 1400 قلم کالا ازجمله خودرو بود. این تصمیم دولت پس از بروز تخلفات در ثبت‌سفارش و استفاده از ارز دولتی در واردات خودرو اتخاذ و اعلام شد، بازار خودروهای وارداتی را که از ماه‎ها قبل دچار نوسان شدید قیمت شده بودند، وارد فاز جدیدی از التهابات کرد و به رشد شدیدتر قیمت انجامید.

گرچه بسته‎شدن سایت ثبت‌سفارش در نوبت قبلی (سال 96) حدود 6 ماه طول کشید اما این‌بار ثبت‌سفارش در قالب سیاست‎های ارزی دولت در شرایط جنگ اقتصادی متوقف شده است و زمان مشخصی نیز برای پایان آن متصور نیست.

در این میان کارشناسان امر معتقدند واردات خودرو مبحثی کارشناسی با سگمنت‎های متنوع است و نمی‌توان حکمی یک‎سره برای توقف آن به‌صورت یک‎جا داد.

فریدون احمدی، نایب‎رئیس کمیسیون صنایع مجلس:

تمایل برخی ایرانیان خارج از کشور به مشارکت در امر واردات خودرو

آیا در نشست اخیر خودرویی دولت و مجلس با موضوع بازار خودرو، برای رفع ممنوعیت واردات برنامه‌ای ارائه شده است؟

این موضوع مورد بحث و بررسی اعضای کمیسیون صنایع، وزیر صنعت و معاونان وی قرار گرفت و پیشنهادها و طرح‎هایی در این راستا ارائه شد. باتوجه به صحبت‎های مطرح‎شده قرار شد کمیسیون صنایع مجلس و دولت جلساتی در این راستا داشته باشند و پس از هماهنگی نظر دولت و مجلس، نتیجه نهایی اعلام شود.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص پیگیری مجلس برای رفع ممنوعیت واردات خودرو چه برنامه‌ای در سال جاری دارد؟ آیا راهکاری برای جلوگیری خروج ارز در طرح رفع ممنوعیت واردات از سوی کمیسیون صنایع ارائه شده است؟

هرچند براساس اعلام وزیر صنعت و معدن ممنوعیت واردات خودرو تا پایان امسال خواهد بود اما مجلس به‌دنبال طرحی است تا ممنوعیت واردات خودرو تا پیش از این زمان، رفع و واردات خودرو آزاد شود. ازجمله راهکارها و طرح‎های پیشنهادی، واردات خودرو با سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور است که بدون انتقال ارز خواهد بود و این امر تنها راهکاری است که می‎تواند به ثبات قیمت در بازار خودروهای وارداتی و همچنین داخلی‌ها کمک موثری کند.

دولت اختصاص ارز به واردات خودرو را به‌دلیل بروز مشکلات تامین ارز برای خرید کالاهای ضروری غیرممکن می‌داند. آیا راهکار کمیسیون صنایع این نگرانی را می‌تواند مرتفع سازد؟

هرچند به‌دلیل مشکلات ارزی دولت قصد ندارد ارزی به واردات خودرو اختصاص دهد اما ایرانیانی در خارج کشور هستند که تمایل دارند در این زمینه سرمایه‎گذاری کرده و سرمایه‎هایشان را وارد ایران کنند، این موضوع می‎تواند راهکاری برای رفع ممنوعیت واردات خودرو باشد.

برنامه مشترک مجلس و دولت برای ساماندهی بازار خودرو چیست؟

درپی بسته شدن سایت ثبت‌سفارش در سال گذشته و افزایش تعرفه خودروهای وارداتی در اواخر سال گذشته، شرایط بازار خودروهای وارداتی دچار نوسانات شدیدی شد و بسیاری از شرکت‌ها عملا از تعهدات خود برای عرضه خودروهای ثبت‌نامی عقب افتاده‎اند. این شرایط، افزایش قیمت شدیدی را در بازار به‌دنبال داشت و حالا نیز با ممنوع شدن واردات علاوه‌بر رشد قیمت در این بازار، اشتغال چندهزار نفری که به شکل مستقیم و غیرمستقیم درگیر روند واردات خودرو بودند نیز در معرض خطر قرار گرفته است.

این در حالی است که طی هفته‎های گذشته بازار خودرو کشور شرایط بسیار بد قیمتی را سپری کرده و وضعیت موجود موجب ورود دلالان به بازار خودرو و رشد روزافزون قیمت در این بخش شده است.

اما سرانجام دولت و مجلس در جلسه فوق‌العاده خودرویی که هفته گذشته برگزار شد، علاوه‌بر برخی تصمیمات درخصوص بازگشت آرامش به بازار خودروهای داخلی، طرحی را درباره رفع ممنوعیت واردات خودرو ارائه کردند.

ممنوعیت واردات خودرو چه عواقبی می تواند به دنبال خود داشته باشد؟

در شرایطی که برخی مصرف‌کنندگان تمایل به خرید خودروهای خارجی دارند، دولت نباید مردم را مجبور به خرید خودروهای داخلی کند. ضمن این‎که رفع ممنوعیت و آزادسازی واردات خودرو نیز می‎تواند به بازار خودرو کشور کمک کرده و موجب تعادل در قیمت‎ها شود.

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع مجلس:

باید جلو بیکاری ناشی‌از ممنوعیت واردات را گرفت

آیا ممنوعیت واردات خودرو به کشور در شرایط فعلی به نفع مصرف‎کننده است؟

یکی از بالاترین نرخ‌های بالای تعرفه واردات خودرو متعلق به ایران است و من بارها اعلام کردم طبق زمابندی باید این تعرفه کاهش یابد. ما سال‎هاست از جیب مردم با اعمال تعرفه بالا از صنعت خودرو حمایت کردیم و این موضوع باید پایانی داشته باشد. این در حالی است که باید دید چه زمانی ممنوعیت برداشته می‎شود و متعاقب آن تعرفه پلکانی کاهش پیدا می‎کند.

در صورت برداشتن ممنوعیت برای واردکنندگان خودرو چه معیارهایی باید در نظر گرفته شود؟

برای واردات خودرو به کشور، فرد باید معیاری همچون نمایندگی داشته باشد. از طرف دیگر نمی‎توان بدون ضوابط به هرکسی اجازه ورود خودرو را اعطا کرد. زیرا یکی از شرایط ورود خودرو، ارائه خدمات پس‌ازفروش است. به بیان دیگر واردات خودرو ضوابطی داردکه فرد با رعایت آن می‌تواند خودرو را به کشور وارد کند. بنابراین واردات خودرو باید از سازوکارهای مدونی برخوردار باشد.

برخی کارشناسان معتقدند باتوجه به این که صنعت خودرو در کشور انحصاری است، ممنوعیت واردات خودرو به این انحصار دامن می‌زند. دیدگاه شما در این باره چیست؟

من این نظر را قبول دارم که بازار رقابتی واقعی خودرو در کشور نداریم. اگر بازار خودرو در کشور رقابتی شود، به‌طور حتم آپشن‌های خودرو نیز با کیفیت مطلوب‎تر، تنوع بهینه و نرخ مناسب تعیین می‎شوند. خودرو فاقد بازار رقابتی واقعی است. از سوی دیگر، ارتقای سطح خودروهای وارداتی با افزایش سطح استاندارد ورودی امکان‎پذیر است.

البته در این بین باید به یک نکته مهم توجه کرد، اینکه باید میزان استاندارد ورود خودرو به کشورافزایش یابد تا شاهد ورود خودروهای خارجی با ضریب کیفیت پایین به خطوط تولید خودروسازان داخلی نباشیم. اگر قرار است خودروهای خارجی از مسیر واردات وارد کشور شوند، نباید اجازه داد خودرو با درجه کیفیت پایین وارد کشور شود.

شاهد آن هستیم با ممنوعیت واردات خودرو، بسیاری از کارکنان شرکت‎های واردکننده مشاغل خود را از دست داده‎اند، برای آن‎ها چه چاره‎ای می‎توان اندیشید؟

تعطیلی چنین صنایعی مشکلاتی ازجمله بیکاری را درپی دارد. بر این اساس درخواست داریم وزارتخانه‌های ذی‌ربط در حداقل زمان لازم مشکل واردات خودرو را برطرف کنند تا شرکت‌های نمایندگی و واردکنندگان بتوانند به نیاز بازار مصرف خودرو پاسخ مناسب بدهند و کارکنان خود را بر سر کار خود برگردانند.

منبع:اخبار خودرو

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید