کارنامه درخشان «بنیاد علوی» در یک سرمایه‌گذاری بلند مدت:

840 هزار نفر،روز میزبانی از دانش آموزان مناطق محروم

    کد خبر :359858

در شرایطی که بسیاری از تصمیم‌ها در کشورمان اهداف کوتاه مدت را نشانه می‌روند و به ندرت کسی به فکر سرمایه گذاری های بلند مدت است، تابستان های هرسال اتفاقی در کشورمان در جریان است که حکایت از برنامه ریزی بلند مدتی برای ساخت آینده کشورمان را دارد.

به گزارش بازتاب، به رغم آنکه تا پای ساخت آینده به میان می‌آید، پاسخ ها حول محور سرمایه گذاری بر دانش آموزان و نقش پررنگی که این قشر می‌توانند در رقم زدن آینده ایفا کنند می‌چرخد، در مقام عمل کمتر شاهد توجه به دانش آموزان هستیم، تا جایی که همه مان دل پری از کمبودهایی که دانش آموزان با آن مواجهند و بی توجهی هایی که به ایشان می‌شود داریم.

مشکلی بزرگ و ریشه دار که در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشورمان ابعاد دردناک تری دارد. در مناطقی که می‌دانیم اگر دانش آموزانش توانمند نشوند، هیچ طرحی نخواهد توانست آینده ای متفاوت و رو به رشد برایشان ترسیم کند و حتی بالعکس، ممکن است این بی توجهی شکست همه طرح های توسعه و آبادانی در این مناطق را به دنبال داشته باشد.

موضوعی کلیدی و مهم که مورد توجه بنیاد علوی، یکی از نهادهای فعال در عرصه محرومیت زدایی در کشورمان قرار گرفته و در سرلوحه برنامه های ایشان، فصلی مفصل از خدمات را رقم زده که گیرندگانش دانش آموزان مناطق محروم هستند. خدماتی در راستای توانمندسازی دانش آموزانی که می‌توانند آینده دیارشان را متفاوت از چیزی که هست بسازند.

از جمله این خدمات می‌توان به ارائه خدمات کمک آموزشی، تشویق دانش آموزان برتر، تدارک و توزیع لوازم التحریر میان این دست دانش آموزان اشاره کرد. خدماتی که شاید متفاوت ترین شان، برگزاری اردوهای ویژه دانش آموزی است که مختص به دانش آموزان برتر مناطق محروم است و از سال 1385 در دستور کار این بنیاد قرار دارد.

اردوهایی که سالهاست در فصل تابستان برگزار می‌شود و آن گونه که آمارها نشان می‌دهد، تا کنون 168 هزار دانش آموز از آن بهره مند شده اند. چیزی معادل 825 هزار نفر-روز اقامت برای دانش آموزان مناطق محروم که ساعت به ساعت آن با برنامه ریزی های مفصل پی گرفته شده، به این امید که آینده ای متفاوت پیش روی ایشان و خانواده هایشان قرار گیرد.

ماجرا از این قرار است که هر ساله شمار بزرگی از دانش آموزان برتر مناطق محروم انتخاب و روانه اردویی می‌شوند که مدت آن حدودا یک هفته است و از ابتدا تا انتهای آن با برنامه هایی مفصل پرشده است. اردویی که شروع آن با معاینات دقیق پزشکی دانش آموزان است و انتهایش، بازگشت دانش آموزانی به شهر و دیارشان که مهارت هایی آموخته‌اند، تفریح کرده‌اند، هدایایی دریافت نموده‌اند و مهیای آغاز سال تحصیلی جدید، آن هم با انگیزه های وافر هستند.

بعد از بررسی های پزشکی و شناسایی دانش آموزانی که ممکن است از بیماری های خاصی رنج ببرند، مسیر این دسته از دانش آموزان به تیم های پزشکی مستقر شده در اردوگاه منتج می‌شود تا با دریافت رضایت از خانواده هایشان، درمانشان پی گرفته شود و بعد به دیگر دانش آموزان ملحق شوند. برنامه ای که یکی از خروجی های آن، اعطای حدود 200 عینک به دانش آموزان در اردوهای هر سال است. دانش آموزانی که یا نمی‌دانستند مشکل بینایی دارند و یا توان رفع این مشکل را نداشتند.

همه اینها در حالی است که در ابتدای اردو به تمامی دانش آموزان لباس ورزشی مناسب در کنار بسته لوازم بهداشتی و ضروری (مانند حوله، مسواک، ملحفه و …) اهدا می‌گردد و در انتهای اردو نیز بسته ای شامل لباس (پیراهن و شلوار برای پسران و مانتو و شلوار برای دختران) و برخی اقلام لوازم التحریر دریافت می‌کنند تا مهیای شروع سال تحصیلی شوند و یادگاری ارزشمند از اردوی مفصلی که طی کرده اند را همراه داشته باشند. با این ملاحظه که در اردو زندگی جمعی را آموخته اند، با حضور در کلاس های مختلف، به فنونی مانند سفالگری یا ساخت دیگر صنایع دستی و امثال اینها مجهز شده اند و از همه مهم تر، تابستانی شاد را تجربه کرده‌اند که پر بوده از برنامه‌های تفریحی.

از جمله برنامه های تفریحی این اردوها به برگزاری بازدیدهایی از برخی موزه ها و اماکنی مانند باغ کتاب، استفاده از امکانات ورزشی گوناگون (حدود 15 رشته ورزشی)، آموزش مهارت های مختلف و حضور در کلاس های مختلف آموزشی را می‌توان برشمرد که به نظر توضیح فوایدشان در آماده کردن این دانش آموزان برای ساختن آینده ای خوب، آنقدر بدیهی است که بهتر است از آن صرف نظر کنیم. به همه این موارد، رعایت دقیق نکات تغذیه ای و ارائه میان وعده های مغذی به این دانش آموزان را می‌توان افزود که موجب می‌شود پذیرایی صورت گرفته از ایشان، دلچسب باشد.

اینجاست که می‌توان مدعی شد بهترین سرمایه گذاری بلند مدت برای ساخت آینده مناطق محروم صورت گرفته است. سرمایه گذاری ای که امید می‌رود در سایه آن اتفاقات بزرگی به دست این دانش آموزان رقم بخورد و نه تنها ایشان، که اطرافیانشان را به سمت رونق کسب و کار و رهایی از محرومیت سوق دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید