ایران و کشورهای حاشیه اقیانوس هند مانور سونامی برگزار می‌کنند

    کد خبر :359382

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و هشدار مخاطرات دریایی از برگزاری مانور بین‌المللی سونامی در سواحل مکران خبر داد و گفت: این مانور با حضور کشورهای حاشیه اقیانوس هند برگزار می‌شود.

دکتر علی خوش‌خلق با اشاره به برگزاری مانور سونامی در چابهار و جاسک، اظهار کرد: در این مانور یک روزه که 13 شهریور 97 به صورت مشترک با حضور 24 کشور حاشیه اقیانوس هند برگزار می‌شود، دو سناریوی وقوع سونامی در گسل “مکران” و گسل “سوماترا” تعریف شده است.

خوش‌خلق، نام رسمی این مانور بین‌المللی دوسالانه را lOWave18 عنوان کرد و افزایش آمادگی برای مقابله با سونامی و تقویت زنجیره هشدار سونامی در داخل کشور و همچنین ارتقای سطح همکاری‌های بین‌المللی بین کشورهای حاشیه اقیانوس هند را به عنوان مهمترین اهداف برگزاری این مانور بر شمرد.

وی ادامه داد:‌ ایران در این دوره از مانور در سناریوی وقوع زلزله‌ای به شدت 9 ریشتر در محدوده گسل مکران در نزدیکی سواحل جنوبی ایران و در روبروی سواحل شرقی استان هرمزگان (در فاصله تقریبی 100 کیلومتری بندر جاسک) که قادر به ایجاد آبگرفتگی توسط امواج سونامی ناشی از آن است، شرکت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا رییس مرکز ملی پیش‌بینی و هشدار مخاطرات دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی برگزاری این مانور را تمرین عملی برای مقابله با حوادث سونامی عنوان کرد و یادآور شد: برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه سونامی و مخاطرات ناشی از آن از جمله برنامه‌های جنبی این مانور است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید