رئیس سازمان جوانان هلال احمر:

در “نذر آب” وظایف سایر دستگاه‌ها را انجام نمی‌دهیم

    کد خبر :359376

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به فعالیت جوانان در طرح نذر آب، گفت: هلال احمر در حوادث نقش مقطعی دارد و قرار نیست در این طرح وظایف کمیته امداد، بهزیستی و آب و فاضلاب را انجام بدهد.

شهاب الدین صابونچی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد فعالیت‌های سازمان جوانان در قالب طرح نذر آب اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از فعالیت‌های کانون‌های دانش‌آموزی و دانشجویی به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس در تابستان انجام نمی‌شود در طرح نذر آب حضور فیزیکی ما در منطقه کمتر بود و بیشتر تمرکز ما بر فعالیت پشت صحنه و حساس‌سازی و ترویج موضوع بود و این مسئله در اولویت فعالیت‌های ما قرار گرفت. ضمن اینکه چند استان ما نیز تیم‌های سحر خود را به منطقه اعزام کردند تا به صورت مکمل در کنار تیم‌های درمانی حمایت‌های روانی را هم انجام دهند.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر افزود: در تابستان بسیاری از اردوهای دانش‌آموزی و دانشجویی کانون‌ها برگزار می‌شود براین اساس تلاش شد که از ظرفیت آنها بهره برده و در اردوها، کارگاه‌ها و بحث‌های توجیهی را در مورد طرح نذر آب برگزار کردیم. برخی از اعضای سازمان جوانان نیز علاوه بر ایجاد کمپین‌ها و امضا کردن طومار و انجام برخی کارهای نمادین دیگر، سعی کردند با فعالیت در فضای مجازی و حضور در گردهمایی‌های مردمی مانند نماز جمعه به معرفی طرح بپردازند. ان‌شاء‌الله با شروع سال تحصیلی و آغاز فعالیت کانون‌ها، موج جدیدی از فعالیت‌ها در راستای جلب حمایت‌های مردمی و حساس‌سازی نسبت به موضوع خشکسالی و نذر آب انجام شود.

صابونچی با توضیح در مورد رویکرد هلال احمر برای اجرای طرح نذر آب گفت: بعضی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که هلال احمر برای مبارزه با خشکسالی وارد شده و ممکن است انتقاد داشته باشند که چرا هلال احمر این کار را انجام می‌دهد و وظیفه‌اش چنین نیست. اما همان‌طور که ما وظیفه داریم از افرادی که در حوادثی مانند زلزله آسیب می‌بینند کمک کنیم، اینجا هم وضعیت خشکسالی موجب وارد شدن آسیب‌هایی به مردم شده و جمعیت ورود کرده است. معمولا عرف این بود که جمعیت هلال احمر در حوادثی که به صورت ناگهانی رخ می‌دهد ورود داشته باشد و شاید به این نگاه که در زمینه خشکسالی و رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان آن ورود کنیم نیز عادت نداشته باشیم.

رئیس سازمان جوانان در مورد اینکه آیا مطالبه‌گری از دستگاه‌های مسئول و دولتی در راستای رسیدگی به وضعیت مردمی که از خشکسالی دچار آسیب شدند نمی‌تواند جزو وظایف جمعیت باشد گفت: ورود جمعیت هلال احمر به این موضوع در یک سطح کلان و حضور مدیران ارشد جمعیت در منطقه در راستای همین هدف بود که بتوان حساسیت بیشتری نسبت به موضوع ایجاد کرد و این وضعیت دیده بشود.

وی افزود: هلال احمر در حوادث نقش مقطعی دارد و قرار نیست وضایف کمیته امداد، بهزیستی و اداره آب و فاضلاب را انجام بدهد. بلکه دو وظیفه به عهده ما است اول اینکه در این شرایط به وجود آمده تا قبل از برطرف شدن کامل مسئله در حد ضرورت‌ها و برطرف کردن حد اقل‌ها ورود کنیم و هدف دیگر نیز این است که توجه ها به مسئله خشکسالی و وضعیتی که ایجاد کرده است جلب شود. بنابراین یکی از اهداف مهم ما نیز این است که حساس‌سازی انجام شود. این حساس‌سازی منجر می‌شود که اول آنهایی که می‌توانند کاری انجام دهند وارد شوند. اگر کسی توان انجام کمک مالی دارد این کار را کند و اگر فردی هم پزشک است در قالب تیم‌های درمانی خدمت کند. بخش دیگر هم این است که هشدار نسبت به بروز چنین شرایطی در جاهای دیگر که هنوز به مرز بحران نرسیده‌اند هشدار داده شود که می‌توانند چنین سرنوشتی داشته باشند و باید با کارهای آموزشی از بروز آن جلوگیری کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید