۱۲۹ میلیون دلار کالای غیر نفتی از گمرک آستارا صادر شد

    کد خبر :359357

مدیرکل گمرک آستارا گفت: 289 هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش اقتصادی 129 میلیون دلار، در پنج ماه نخست امسال از گمرک این شهرستان به خارج از کشور صادر و 87 هزار تن کالا به ارزش 83 میلیون دلار وارد شد.

رسول امیدی افزود: بیشتر این کالاها محصولات کشاورزی، شیمیایی، معدنی و فلزی، مواد غذایی، پلاستیکی، سیمان، گچ، شوینده، پارچه، صنایع دستی، فرش و موکت، پوشاک و کیف و کفش بوده و به جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه صادر شده است.
وی ادامه داد: صادرات کالای غیرنفتی در پنج ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن ۱۴۰ درصد و از لحاظ ارزش اقتصادی ۱۰۲ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، امیدی میزان حمل و نقل خارجی ورودی را در مدت یاد شده، ۳۵ هزار تن کالا به ارزش ۹۱ میلیون دلار عنوان و اضافه کرد: بیشتر کالاهای وارداتی شامل لوازم چوبی، فراورده های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، پشم شیشه و ورق آهن بوده و از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین به ترکیه، عراق و امارت متحده عربی حمل شده است.

به گفته مدیرکل گمرک آستارا ، میزان حمل و نقل خارجی خروجی در پنج ماه گذشته، ۱۱۶ هزار تن کالا شامل لوازم برقی، خودروی سواری، مبل، ماشین آلات، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، ظروف شیشه ای، پوشاک، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی به ارزش ۵۵۶ میلیون دلار بوده و از گمرک آستارا به جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین حمل شده است.

مدیرکل گمرک آستارا بیان کرد: در مدت یاد شده ۵۶ تن کالا به ارزش ۷۶ هزار دلار در قالب تجارت چمدانی از گمرک آستارا به خارج از کشور و اغلب به جمهوری آذربایجان صادر شد و بیشتر آنها مواد غذایی، پلاستیکی و محصولات کشاورزی بوده است.

امیدی شمار ترددکنندگان از مرز این شهرستان در پنج ماه نخست امسال را ۴۴۰ هزار و ۹۳۸ نفر ذکر و بیان کرد: نسبت به مدت مشابه سال قبل، تعداد ترددکنندگان خروجی ۳۸ درصد و ورودی ۴۳ درصد افزایش داشته است.

او درآمد عمومی گمرک آستارا را در پنج ماه گذشته ۳۱۱ میلیارد و ۲۵۵ میلیون ریال اعلام و بیان کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰۴ درصد افزایش داشته است.

اداره کل گمرک آستارا در امور واردات و صادرات قطعی کالا، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، حمل و نقل داخلی و خارجی، صدور موافقت نامه تجارت بین المللی و برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می‌کند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد ایران است و سالانه نزدیک به ۸۰۰ هزار مسافر داخلی و خارجی از آن تردد می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید