اعترافات عجیب و بی‌سابقه نخست‌وزیر قطر!

    کد خبر :35917

«حمد بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر سابق قطر در گفت‌وگو با یک شبکه ماهواره‌ای کانادایی به بررسی دلایل تحریم‌های صورت گرفته از سوی عربستان علیه دوحه پرداخت و اعترافات بی سابقه ای را به زبان آورد!

نخست‌وزیر سابق قطر طی اظهاراتی بی‌سابقه اذعان کرد کشورش در توطئه‌های ریاض و شماری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه ایران و یمن شرکت کرده اما به محض پشیمانی به دشمن عربستان تبدیل شده است.

«حمد بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر سابق قطر در گفت‌وگو با یک شبکه ماهواره‌ای کانادایی به بررسی دلایل تحریم‌های صورت گرفته از سوی عربستان علیه دوحه پرداخت. به گزارش فارس، وی در این گفت‌وگو اعتراف کرد: «قطر زمانی در توطئه‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه ایران و یمن مشارکت داشته است. ما توقع نداشتیم که برادران سعودی ما این رفتار غیرقابل قبول را با ما داشته باشند. اما به نظر می‌رسد، رهبران سعودی در سیاست هنوز تازه‌کار و بی‌تجربه‌اند.»

نخست‌وزیر سابق قطر افزود: «بله ما در برخی حساب و کتاب‌های سیاسی خود در منطقه اشتباه کردیم اما این کار را برای جلب رضایت برادرانمان در حاشیه خلیج فارس انجام دادیم. عربستان از دستورات و اقدامات آمریکایی – اسرائیلی در منطقه به منظور آزار ایران، حمایت می‌کند و پول زیادی هم در این راه خرج می‌کند. ما در حمله غیرانسانی به کشور برادرمان یعنی یمن، شرکت داشتیم اما زمانی که از این مشارکت پشیمان شدیم و خواستار توقف جنگی شدیم که صرفا خسارت سیاسی و میدانی به همراه دارد، به دشمن تبدیل شدیم.»

وی تصریح کرد: «قطر از تروریسم حمایت نکرده و نمی‌کند و همچنان در حال نبرد با تروریسم است. اما عربستان که دارای تفکر وهابی است، شیوخ فتنه را در خدمت دارد. اغلب تروریست‌ها یا سعودی هستند یا در مساجد سعودی آموزش دیده‌اند.» نخست‌وزیر سابق قطر درباره تهدیدهای «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور هم گفت: «ما به نوجوانان در سیاست و احمق‌ها پاسخ نمی‌دهیم. دلیل این فجایع جنگ یمن و خسارات وارده به ائتلاف و به ویژه نیروهای سعودی، بی‌پروایی همین نادان است. اما ما طعمه راحتی نیستیم. بله درست است که قطر یک کشور کوچک است اما یک کشور قدرتمند و دارای جایگاه جهانی است.»

تحریم‌های تازه علیه قطر

از سوی دیگر خبر رسیده چهار کشور مصر، عربستان، امارات و بحرین پنجشنبه شب با صدور بیانیه‌ای مشترک 59 نفر از جمله رهبر معنوی گروه اخوان‌المسلمین و 12 شرکت قطری را در فهرست خود موسوم به فهرست «حامیان تروریسم» قرار داده‌اند که دولت قطر نیز آن را رد و «بی‌پایه و اساس» خوانده است. خبرگزاری دولتی بحرین در این ‌باره اعلام کرده، «بانک مرکزی بحرین هم به همه موسسات مالی مجاز این کشور دستور بلوکه کردن و بستن حساب‌ها و دارایی‌های مالی، سپرده‌ها و حساب‌های سرمایه‌گذاری و بیمه‌ای و هر نوع همکاری مالی با همه افراد و موسسات مندرج در فهرست یاد شده را داده است.

پاسخ قطر

در همین حال، وزیر دارایی قطر خاطرنشان کرد که زیان‌های مالی دامن همه کشورهای عرب تحریم‌کننده را خواهد گرفت. «علی شریف المعادی» در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی.ان.بی.سی» گفت: «قطر به آسانی می‌تواند از اقتصاد و پول ملی خود در مقابله با تحریم‌های برخی کشورهای عربی دفاع کند.» وی تصریح کرد: «زیان‌ها دامن همه کشورهای تحریم‌کننده قطر را خواهد گرفت همچنان که خود قطر نیز زیان خواهد دید. این کشورهای تحریم‌کننده دارایی‌ها و پول‌هایی را به سبب زیان‌هایی که به بخش کسب و کار در منطقه وارد خواهد شد، از دست خواهند داد. «المعادی گفت: «بسیاری معتقدند که ما تنها در این ماجرا زیان خواهیم دید اما اگر ما یک دلار زیان ببینیم آنها نیز یک دلار زیان خواهند دید.»

فرید زکریا: زیر سر ترامپ است

خبر دیگر اینکه، «فرید زکریا» خبرنگار و تحلیلگر مشهور شبکه خبری سی‌ان‌ان بحران میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و قطع رابطه با قطر را نتیجه اقدامات دونالد ترامپ در سفر به عربستان دانست و با طعنه خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «آقای رئیس‌جمهور! به خاورمیانه خوش آمدید.» فرید زکریا درباره اتخاذ هرگونه تصمیم عجولانه‌ای هشدار داد و گفت: «استراتژی ترامپ حمایت کامل از عربستان بوده و براین باور است که بدین گونه با تروریسم جنگیده و باعث ثبات درمنطقه می‌شود.» زکریا افزود: «در واقع ترامپ به عربستان چراغ سبز نشان داده تا بر سیاست‌های خارجی تهاجمی فرقه‌گرایانه خود در منطقه بیفزاید. نخستین عامل این سیاست خارجی «طرد» قطر، رقیب دیرینه منطقه‌ای عربستان بود.»

صادرات ایران به قطر

خبردیگر اینکه ایندیپندنت اعلام کرده، در پی عمیق شدن بحران قطر با کشورهای عربی، ایران روزانه ١٠٠ تن میوه و سبزیجات به این کشور ارسال می‌کند. محاصره قطر از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر باعث شده تا ایران به عنوان مهمترین راه قطر با دنیای خارج به شمار رود و روزانه صد پرواز هواپیماهای قطری از آسمان ایران انجام ‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید